Fundering om begreppet "kund", har en myndighet "kunder", "kundtjänst" osv?
-
@Sven-Erik @Jonas-Nordqvist @elias @jenniferskoglund @johantjader @Maria-Söderlind @Maria_Dalhage
Jag kommer senast från CSN, där vi ganska nyligen arbetade igenom begreppen uppdrag och nytta. Det vi kom fram till var att vårt uppdrag är att leverera nytta till samhället, kunderna och medarbetarna. Nyttan till samhället är mycket en fråga om demokrati, där det är viktigt för hela samhället att alla medborgare har samma möjligheter att studera. Nyttan till kunderna är, de framför allt ekonomiska, förutsättningarna för dem att studera. Nyttan till medarbetarna är förutsättningarna för varje person anställd på CSN att kunna bidra till att skapa dessa nyttor på ett bra och hållbart sätt, inte minst med tanke på att de ska må bra under tiden.
Här kan man läsa mer om det här: https://www.csn.se/om-csn/vart-uppdrag.html
Ping @Jonas -
@Sven-Erik mycket kloka tankar!
Jag håller med om att det är mycket bättre att använda "medborgarmöte" istället för "kundmöte", men om en myndighet inte vänder sig till medborgare utan myndigheten är till för att skapa nytta för offentliga och privata aktörer, vad kan man använda för ord då?
Det leder så klart till en indirekt nytta för medborgare, företagare och samhället i stort som blir slutkunden, men den organisationen vänder sig till är inte själva "medborgaren". Någon som har erfarenheter eller tips på begrepp eller förhållningssätt?
-
Jag är osäker på om det finns något mer passande begrepp än kund som beskriver relationen när en myndighet har kontakt och ger service till både privata och offentliga organisationer. När det bara handlar om relationer mellan offentliga och inte privata organisationer så ser ju relationen annorlunda ut, bl.a. eftersom statliga myndigheter inte kan teckna juridiskt bindande avtal med varandra utan endast överenskommelser. Man kan väl ändå se det som en kundrelation t.ex. när en myndighet använder HR-tjänster från Statens Servicecenter eller Ena-tjänster från Digg eller annan Ena-myndighet.
-
Angående uppdrag och nytta till samhället så tycker jag också att den här diskussionen angränsar till diskussionen om kundernas eller medborgarnas framtida behov av sammanhållen och livshändelsebaserad service från det offentliga. Till skillnad från våra nordiska grannländer så är vi i Sverige fortfarande väldigt inriktade på att våra 350 myndigheter, 290 kommuner och 21 regioner ska utveckla helt egna digitala kanaler och ingångar för kunderna och medborgarna (typ Mina sidor) och att medborgaren själv ska bege sig ut på myndighetssafari för att hitta rätt myndighet(er) som hanterar ett visst ärende.
Digg bidrar ju nu med nya möjligheter att nyttja nationell digital infrastruktur i offentliga organisationers egna digitala kanaler men det stora paradigmskiftet för kunder och medborgare handlar nog mer om att likt andra nordiska länder kunna få nationell digital service utan att behöva veta vilken svensk myndighet som ansvarar för vilken fråga eller vad 1177 är för något.
För några år sedan skrev bl.a. jag och @adrian ett blogginlägg om livshändelser och digitala ekosystem som handlar om framtidsvisioner inom detta område och som fortfarande känns relevant, bl.a. när det gäller nyttorealisering ur ett samhällsperspektiv:
-
@Sven-Erik tack för att du delar en fortfarande relevant blogg! Precis som ni skriver så behöver vi se utanför offentlig sektor och inkludera privata aktörer i ekosystemet. Att möta kunden där kunden befinner sig handlar i första hand om att möta kunden i de kanaler där kunden befinner sig digitalt, exempelvis hos en annan myndighet eller en privat aktör. Det är visionen om sömnlöshet som gör att öppna data, öppna APIer öppna standarder och öppen källkod blir så viktiga.
-
@Maria_Dalhage sa i Fundering om begreppet "kund", har en myndighet "kunder", "kundtjänst" osv?:
visionen om sömnlöshet
Festliga felskrivningar förgyller forumdiskussionen
-
@elias Addera ad lib allitterationer.
visionen om sömnlöshet
Det kunde ju vara en, om än något extrem, motvision till Fredrik Reinfeldts "Det Sovande Folket".
-
@Sven-Erik DIGG håller just nu på med fantastiska och fantasifulla tekniska och infrastrukturella lösningar för att tillgodose medborgarnas behov av att slippa gå på "myndighetssafari" vid sina respektive livshändelser.
Ambitionen är bra, men kanske att man börjat i fel ända och gått direkt på monstruös teknisk lösning innan man egentligen identifierat hur stort "livshändelseproblemet" är. En vanlig svensk är "kund" hos 1 eller 2 kommuner och 1 region och kanske 3 eller 4 myndigheter med starka "varumärken". Att hitta rätt är inte så svårt, men skulle det vara nya livshändelser som dyker upp och man är osäker så har Storbrittanien en snygg lösning som Sverige borde kika på. Kan spara en del svett och tårar på DIGG tror jag.
Kanske att detta inlägg kan lägg i ny tråd då jag lämnade "kund"-diskussionen.
-
@Sven-Erik Jag kan bara hålla med. Det tror jag mig veta att CSN också gör. Tack för länken!
-
CSN använder sig begreppet "kund". Kunden kan variera mellan olika produkter. I folkmun kan man säga att de som söker och får studiestöd är kunder och dom som återbetalar sitt lån är kunder.
Vi har också interna kunder och partners. Kundbegreppet tycker jag personligen funkar bra hos oss. Vi pratar kundnytta och kundens fokus. Det hjälper oss att fokusera på det som är viktigt.
Vi sitter dock i ett annat läge än t.ex. polisen. Det finns ju inget tvång att använda sig av CSN när man studerar på högre utbildning, man måste inte ha med CSN att göra men bidraget och lånet är mycket konkurrenskraftigt.
-