Sveriges dataportal, DIGG - Myndigheten för digital förvaltning
Sök data Nyheter Om oss Community
  • Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
  • Sök
  • Ser ut som din anslutning till %1 gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.
  • Registrera
  • Logga in
    1. Hem breadcrumb link
    2. elias
    E
    • Profil
    • Följer 0
    • Följare 0
    • Ämnen 4
    • Inlägg 30
    • Bästa 25
    • Grupper 0

    elias

    @elias

    50
    Rykte
    11
    Profil-visningar
    30
    Inlägg
    0
    Följare
    0
    Följer
    Gick med Senast online

    elias Sluta följ Följ

    Bästa inläggen skapade av elias

    • RE: Samverkan för fri e-legitimation

      DNs ledare idag handlar om e-leg och tar upp fördelar med öppen källkod och öppna standarder:

      "Blir e-legitimation ett nytt statligt it-haveri? "
      https://www.dn.se/ledare/blir-e-legitimation-ett-nytt-statligt-it-haveri/

      Bland annat skriver de så här (jag har satt fetstil på vissa av mina favoritbitar) :

      När man läser regeringens direktiv är det dock lätt att tankarna far iväg till välkända offentliga it-haverier, som polisens Pust eller Skolplattformen i Stockholm.

      Här sägs nämligen ingenting om att exempelvis använda öppen källkod eller öppen standard, något som är både kostnadseffektivt, innovationsfrämjande och gör det möjligt att kontrollera hur programvaran egentligen fungerar. Med öppenhet kan man också låta flera olika aktörer verka inom samma system, vilket främjar konkurrens.

      postat i Meetups och evenemang
      E
      elias
    • RE: Hållbar digital informationshantering baserat på öppen källkod

      @MalinÅ
      Hej Malin och Rickard,
      Bra jobbat! Ni har helt rätt i att öppen källkod är bra för att undvika inlåsning och ger mycket bättre möjlighet att hålla saker igång över tid.
      Om ni kan förklara det här för fler inom myndighets-Sverige har ni gjort en jätteviktig insats. Tack!

      postat i Öppen källkod
      E
      elias
    • RE: Samverkan för fri e-legitimation

      @Maria_Dalhage vi skrev en replik på DN debatt idag om den här frågan:

      ”Diskussionen om e-legitimation saknar frihetsperspektivet”

      https://www.dn.se/debatt/diskussionen-om-e-legitimation-saknar-frihetsperspektivet/

      Vi argumenterar där för fri programvara, öppen standard, decentralisering och tillgänglighet.

      postat i Meetups och evenemang
      E
      elias
    • Fundering om begreppet "kund", har en myndighet "kunder", "kundtjänst" osv?

      Ett exempel: Lantmäteriet är en myndighet, och när jag vill kontakta myndigheten t.ex. här https://www.lantmateriet.se/sv/om-lantmateriet/kontakta-oss/ står det "Få svar på dina frågor genom att mejla oss på kundcenter@lm.se" och det hänvisas även till myndighetens "kundcenter".

      För mig verkar det här fel, jag är inte "kund". Har Lantmäteriet alls något som kan kallas "kunder"?

      Det här är inte menat som ett påhopp på just Lantmäteriet utan jag är ute efter den mer allmänna frågan om det är rimligt att myndigheter (och kommuner, regioner, osv) pratar om att de har "kunder". En anledning till att det är problematiskt tänker jag är att en myndighet har större ansvar mot medborgarna jämfört med vad ett företag har i förhållande till sina kunder. Bland annat när det gäller sådant som bara berör ett mindre antal människor, företag kan strunta i det när det inte är lönsamt, men en myndighet kan ha ett ansvar att göra vissa saker ändå.

      postat i Arbetssätt och organisation
      E
      elias
    • RE: Samverkan för fri e-legitimation

      Det här poddavsnittet från i torsdags handlar bland annat om e-legitimation, Andreas Ekström säger att det enligt honom är uppenbart att vi borde ha en e-legitimation kopplad till folkbokföringen, och inte kontrollerad av bankerna:

      https://www.nyteknik.se/podcast/sa-har-techjattarna-lagt-beslag-pa-vara-privatliv-7038266

      Journalisten, författaren och föreläsaren Andreas Ekström har skrivit boken "Bekvämlighetens tyranni". Boken berättar och resonerar kring hur vi på grund av lättja och bekvämlighet tappat kontrollen överdet som är vårt. Vår identitet, vår tid, våra pengar, vår kunskap, våra relationer, våra samtal och internet som sådant. [...]

      postat i Meetups och evenemang
      E
      elias
    • Intressant poddavsnitt om digital offentlighet mm

      Rekommenderar det här poddavsnittet:

      Så har techjättarna lagt beslag på våra privatliv

      Journalisten, författaren och föreläsaren Andreas Ekström har skrivit boken "Bekvämlighetens tyranni". Boken berättar och resonerar kring hur vi på grund av lättja och bekvämlighet tappat kontrollen överdet som är vårt. Vår identitet, vår tid, våra pengar, vår kunskap, våra relationer, våra samtal och internet som sådant. Vi synar och diskuterar vad Andreas menar med sin bok och vad som måste göras för att vi ska återta kontrollen. Och det blir sannerligen inte lätt!

      https://www.nyteknik.se/podcast/sa-har-techjattarna-lagt-beslag-pa-vara-privatliv-7038266

      mp3-länk till samma avsnitt: https://sphinx.acast.com/p/acast/s/nyteknik/e/6333158c785acf0014fbeda1/media.mp3

      Bland annat diskuteras det problematiska i att Google helt gratis får privilegiet att uppfostra många tusentals svenska barn enligt Googles intressen genom att Googles plattform används i undervisningen. Det anses praktiskt och billigt, men vad är priset, att vi säljer ut våra barn till Google på det här sättet? Vad hände med våra värderingar, med demokratin?

      Även andra intressanta frågor kring digital offentlighet och vilket samhälle vi vill ha i framtiden.

      postat i Meetups och evenemang
      E
      elias
    • RE: Hur skyndar vi på digitaliseringen?

      @Maria_Dalhage Jag tänker på två saker som jag tror skulle behövas:

      • Använd mer fri och öppen källkod, så att vi använder existerande öppna lösningar som redan finns tillgängliga och bidrar till att göra dem ännu bättre, i stället för att ösa pengar över företag som bygger stängda lösningar som ofta visar sig både dyra och dåliga och där man sen känner sig fastlåst, en stängd lösning går ju inte att bygga vidare på om man byter leverantör.
      • Anställ mer kompetent IT-folk in i offentlig sektor, inte minst personer med kunskap om lösningar baserade på fri och öppen källkod. Om man ser på budgeten finns såklart en del som går till egna anställda och en del som går till att köpa tjänster utifrån, där borde pengar flyttas över i riktning mot att ha mer egen kompetens och inte behöva köpa in lika mycket utifrån. Mer egen kompetens gör också att man har bättre förmåga att beställa utifrån på ett bra sätt i de fall när det behövs, det är minsann inte lätt att beställa IT-system.
      postat i Arbetssätt och organisation
      E
      elias
    • RE: Spam-konton

      @Stefan-Wallin sa i Spam-konton:

      Dock har 98% BankID enligt svenskarna och internet [...]

      @Stefan-Wallin sa i Spam-konton:

      Så pragmatiskt sett skulle det fungera bra med bara BankID

      Det där resonemanget går jag inte med på.

      Vi har i praktiken haft vad som kan beskrivas som ett de-facto tvång att använda BankID eftersom det varit enda sättet att komma åt många offentliga e-tjänster.

      Att först tvinga folk att göra på ett visst sätt, sedan göra en undersökning för att kunna konstatera att ja, många gör faktiskt så som vi tvingat dem att göra, det innebär inte att nånting i det här är bra, varken pragmatiskt eller principiellt.

      Många förstår inte problemet, visst, men sen finns också en andel som förstår problemet men som använder BankID ändå för att de känner sig tvingade. Siffran 98% skulle väl gå upp ytterligare om samhället får ett ännu starkare krav att alla förväntas ha BankID. Det betyder inte att det är bra, tvärtom.

      postat i Feedback på dataportal.se
      E
      elias
    • RE: Samverkan för fri e-legitimation

      Hej,

      På torsdag 1 september klockan 20 blir det digitalt möte om DFRI-projektet om fri och öppen e-legitimation. Alla intresserade är välkomna.

      Läs mer här:

      https://mailman.dfri.se/mailman3/hyperkitty/list/eleg-projekt@lists.dfri.se/thread/FHGS6A4ZS3MXYNHA7CMXDJUSNOFYRHK3/

      https://www.dfri.se/projekt/e-legitimation/

      Välkomna!

      postat i Meetups och evenemang
      E
      elias
    • RE: Regeringens pressmeddelande om e-legitimation "kan inte hittas", länken fungerar inte längre efter regeringsskiftet

      @jonor sa i Regeringens pressmeddelande om e-legitimation "kan inte hittas", länken fungerar inte längre efter regeringsskiftet:

      DN Debatt. ”Sverige måste införa en statlig e-legitimation”

      Replik på den artikeln från oss i DFRI idag:
      ”Diskussionen om e-legitimation saknar frihetsperspektivet”
      https://www.dn.se/debatt/diskussionen-om-e-legitimation-saknar-frihetsperspektivet/

      postat i Arbetssätt och organisation
      E
      elias

    Senaste inläggen av elias

    • RE: SamNet 2023

      @Maria_Dalhage videoinspelning från SamNet 2023 finns här:

      https://play.mittdata.se/w/s9V87wkphFe7r1g15zwfrU

      Om man väljer "show more" där så finns tidsangivelser som går att klicka på för att hoppa direkt till en viss presentation.

      postat i Meetups och evenemang
      E
      elias
    • RE: Hur kan vi minska vårt ekologiska fotavtryck och samtidigt skapa bättre etjänster?

      Jag tror att en viktig sak här är att hålla fast vid enkelhet, att inte göra saker mer komplicerade än de behöver vara. Enkelhet gör det också lättare att förstå vad man gör.

      postat i Arbetssätt och organisation
      E
      elias
    • RE: Lista över programvara som används inom offentlig sektor

      @johanlinaker intressant skulle vara också om det kunde finnas med i listan information om hur mycket programvaran kostar för offentlig sektor i form av licenskostnader man betalar och/eller utvecklingskostnader.

      postat i Data
      E
      elias
    • RE: Rapportering FOSDEM 2023

      @Maria_Dalhage @johanlinaker Toppen!

      Kul att läsa, mycket lovande utveckling tycker jag. Ett par kommentarer:

      "Open source ger många ännu outnyttjade möjligheter för den offentliga sektorn, t.ex. att tillhandahålla innovativa medborgartjänster till en lägre kostnad."

      Ja! Jag tror att det underskattas hur stor potential som finns här för att saker kan utvecklas av det offentliga tillsammans med medborgarna. Jag tror att många gärna skulle bidra. OBS att skillnaden är väldigt stor om man jämför:

      • "det gamla sättet": offentlig aktör upphandlar tjänsten X av ett företag. Som medborgare kan man skicka en felrapport, men allting är stängt och ägt av företaget och som medborgare är man inte speciellt sugen på att bidra till företagets produkt, som ju när som helst kan försvinna när priset höjs och en annan aktör upphandlas.

      • "det nya sättet": offentlig aktör utvecklar tjänsten X öppet, tillsammans med medborgarna. Som medborgare kan man inte bara skicka felrapporter utan man kan själv se hur saker fungerar och man kan själv aktivt bidra med förbättringar. Att bidra blir nu meningsfullt på ett helt annat sätt än om tjänsten var stängd och ägd av ett företag. De här frivilliga bidragen från medborgarna är helt gratis för det offentliga och bidrar dessutom till känslan att det offentliga bygger upp saker för samhällets bästa tillsammans med medborgarna.

      "Behovet av kompetensutveckling och utbildning relaterad till open source [...]. Offentlig sektor behöver också ombesörjas med utbildning för att bli mer attraktiv för den begåvade arbetskraften och för att förstå hur man kan utnyttja de många möjligheter som open source ger. Konceptet Hackers-in-residence lyftes fram flera gånger."

      I det sammanhanget tänker jag att det kan vara relevant att ställa kostnader i relation till vilka summor man annars betalar i licenskostnader och andra sorters kostnader för stängd utveckling. Jag tror att det är stora summor som brukar gå ut den vägen, det är den storleksordningen av resurser som är rimligt att lägga. Exempel: om Skolplattformen i Stockholm kostat en miljard, hur mycket egen kompetens, "Hackers-in-residence" och liknande hade de pengarna kunnat räcka till? Nyttan för det offentliga kommer i slutändan att vara mycket större.

      postat i Öppen källkod
      E
      elias
    • RE: DIGGs rapport "En säker och tillgänglig statlig e-legitimation" publicerad 2023-01-30

      @jonass sa i DIGGs rapport "En säker och tillgänglig statlig e-legitimation" publicerad 2023-01-30:

      Vilka delar bör vara stängda tror ni?

      Jag tror och hoppas att allting som ska köras hos användaren, "klient-sidan", ska kunna vara öppen källkod.

      Den här biten på sidan 2 i bilaga 1 tyder på det:

      "ingen del av den tekniska säkerheten ska bero på att
      klientprogramvarans utformning hålls dold.
      "

      Men ovanstående är inte samma sak som att säga att den ska vara öppen källkod, formuleringen lämnar möjligheten att klientprogramvarans utformning kan hållas dold, bara det att den tekniska säkerheten inte ska bygga på det. Man anar då att DIGG tänkt att det kan finnas andra anledningar till att hålla saker dolda, kanske. Jag vet inte riktigt hur man ska tolka det.

      postat i Öppen källkod
      E
      elias
    • DIGGs rapport "En säker och tillgänglig statlig e-legitimation" publicerad 2023-01-30

      Hej!

      Väntan är över, den här spännande rapporten från DIGG har publicerats, den kom i måndags:

      https://digg.se/analys-och-uppfoljning/publikationer/publikationer/2023-01-30-en-saker-och-tillganglig-statlig-e-legitimation

      Jag har läst och skrivit några kommentarer i mejllistan för DFRI-projektet om Fri och öppen e-legitimation, här:

      https://mailman.dfri.se/mailman3/hyperkitty/list/eleg-projekt@lists.dfri.se/message/QHVJM2CWNWRNJGNHLGI27EYQHIT5ANJD/

      Vill gärna höra vad andra tycker, svara gärna här eller på mejllistan för projektet. Mer om DFRI-projektet finns här: https://www.dfri.se/projekt/e-legitimation/
      Se även denna forumtråd: https://community.dataportal.se/topic/379/samverkan-för-fri-e-legitimation

      postat i Öppen källkod
      E
      elias
    • RE: Fundering om begreppet "kund", har en myndighet "kunder", "kundtjänst" osv?

      @Maria_Dalhage sa i Fundering om begreppet "kund", har en myndighet "kunder", "kundtjänst" osv?:

      visionen om sömnlöshet

      Festliga felskrivningar förgyller forumdiskussionen 🙂

      postat i Arbetssätt och organisation
      E
      elias
    • RE: NOSAD nyhetsbrev januari 2023

      Spännande läsning!

      Jag har en fråga om den här delen:

      Flera länder i Europa inklusive EU-kommissionen själv har nationella open source-strategier och ibland även lagar som uttrycker att myndigheterna ska välja samt dela sin öppna källkod

      Vilka länder är det och vilka lagar?

      Det låter som en bra idé att ha såna lagar, jag tror det hade hjälpt mycket om vi haft det i Sverige. Vi brukar vara stolta över offentlighetsprincipen här i Sverige, att använda öppen källkod borde ses som en del av det kan jag tycka. Kanske går det att lära av de andra länderna och se på hur det argumenterats där när de stiftat såna lagar?

      postat i Öppen källkod
      E
      elias
    • RE: Samverkan för fri e-legitimation

      DNs ledare idag handlar om e-leg och tar upp fördelar med öppen källkod och öppna standarder:

      "Blir e-legitimation ett nytt statligt it-haveri? "
      https://www.dn.se/ledare/blir-e-legitimation-ett-nytt-statligt-it-haveri/

      Bland annat skriver de så här (jag har satt fetstil på vissa av mina favoritbitar) :

      När man läser regeringens direktiv är det dock lätt att tankarna far iväg till välkända offentliga it-haverier, som polisens Pust eller Skolplattformen i Stockholm.

      Här sägs nämligen ingenting om att exempelvis använda öppen källkod eller öppen standard, något som är både kostnadseffektivt, innovationsfrämjande och gör det möjligt att kontrollera hur programvaran egentligen fungerar. Med öppenhet kan man också låta flera olika aktörer verka inom samma system, vilket främjar konkurrens.

      postat i Meetups och evenemang
      E
      elias
    • RE: Fundering om begreppet "kund", har en myndighet "kunder", "kundtjänst" osv?

      @Jonas-Nordqvist @Maria_Dalhage @johantjader @jenniferskoglund @Nina_Berlin Tack för svaren!

      Uppslagsverket i Nationalencyklopedin (ne.se) säger såhär om ordet "kund":

      • person som gör inköp eller utnyttjar (viss typ av) tjänst e.d. {→klient}: kundkrets; kundkännedom; kundservice; kundtjänst; stamkund; strökund; trogna ~er; kampanjen drar ~er; vara trevlig mot ~erna; förlora en ~; ~en har alltid rätt

      För mig, och jag tror för många andra, signalerar ordet "kund" att det är någon som av fri vilja har valt att vara där, kunden kan normalt sett välja att inte vara kund hos det företaget utan välja en konkurrent istället. Man försöker ofta göra kunden nöjd för att kunden ska välja att stanna kvar.

      Därför blir det ofta fel om en myndighet (eller kommun, region, annat offentligt) använder ordet "kund". Ta till exempel Skatteverket, jag kanske kommunicerar med Skatteverket kring vilken skatt jag ska eller inte ska betala. Men jag har inte valt att vara "kund" hos Skatteverket. Jag kan inte välja något annat istället för Skatteverket. NE har exemplet "trogna kunder" -- är jag en "trogen kund" hos Skatteverket för att jag fortsätter betala skatt år efter år? Nej! Jag är inte "kund" hos Skatteverket.

      När jag ser en myndighet använda ordet "kund" när den kommunicerar med folk, ger det för mig intrycket att myndigheten missförstår sin egen roll. Myndighetens roll i förhållande till människor/medborgare är fundamentalt annorlunda jämfört med ett företags förhållande till företagets kunder.

      Jag misstänker att det här kan ha bidragit till trenden att många myndigheter kommunicerar via "sociala medier", kanske motiverat med tänkande i stil med att "så pass stor andel av folk vi vill nå finns på den här plattformen, det räcker att vi når dem". Det är ett resonemang som fungerar för ett företag, företaget kan ta ett sånt beslut utifrån vad som bedöms vara lönsamt. Om t.ex. 20% av befolkningen inte finns på den valda plattformen kan det vara helt okej för företaget, det blir lönsamt att inrikta sig på de 80% som finns på plattformen. Ett sånt resonemang är helt rimligt för ett företag, men samtidigt helt fel för en myndighet. Om myndigheter har företags "kundkontakter" som förebild leder det lätt till den sortens fel.

      Myndigheter har ett ansvar inför alla medborgare, på ett sätt som företag inte har i förhållande till sina kunder.

      Förstår ni vad jag menar?

      @Jonas-Nordqvist sa:

      Valet att använda 'kund' som begrepp på de som man är till för skvallrar tydlig att organisationen använder sig av processorienterat förhållningssätt [...]

      Det är irrelevant när det gäller hur man kommunicerar utåt. En grundregel inom kommunikation är att det viktiga är hur kommunikationen uppfattas av mottagaren. Ett vanligt misstag är att interna begrepp används utåt ("inifrån och ut"-kommunikation), mycket möjligt att det här är ett exempel på det. Kanske finns ett "processorienterat förhållningssätt" internt, och alla möjliga interna begrepp kring det. Att använda ordet "kund" i kommunikation utåt är fortfarande dåligt. Det viktiga är hur det landar hos mottagarna, och som jag försökt förklara här ovanför så landar det inte bra alls.

      postat i Arbetssätt och organisation
      E
      elias