Sveriges dataportal, DIGG - Myndigheten för digital förvaltning
Sök data Nyheter Om oss Community
  • Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
  • Sök
  • Ser ut som din anslutning till %1 gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.
  • Registrera
  • Logga in
    1. Hem breadcrumb link
    2. jenniferskoglund
    • Profil
    • Följer 0
    • Följare 0
    • Ämnen 2
    • Inlägg 31
    • Bästa 19
    • Grupper 2

    jenniferskoglund

    @jenniferskoglund

    Jag arbetar som handläggare på DIGG med en djupare inriktning inom områdena öppna data, öppen källkod och digital inkludering.

    32
    Rykte
    30
    Profil-visningar
    31
    Inlägg
    0
    Följare
    0
    Följer
    Gick med Senast online
    Plats Sundsvall Ålder 28

    jenniferskoglund Sluta följ Följ
    H4S 365 administrators

    Bästa inläggen skapade av jenniferskoglund

    • Förändring av Dataportal.se

      DIGG vill informera om att Utvecklarportalen (dev.dataportal.se) och Offentlig AI (offentligai.se) flyttar över till den nya dataportalen i och med de förändringar som kommer att ske med Dataportal.se, Se den nya dataportalen växa fram - dataportal.se. När förändringen väl har gjorts kommer du att hänvisas från de gamla webbplatserna till det nya.

      De förändringar som kommer att ske nu under hösten är att Dataportal.se kommer att få ett nytt utseende, nytt innehåll och flera nya funktioner. Tanken är att dataportalen framöver ska användas som en samverkansyta inom områdena data, API, AI och öppen källkod. De funktioner som idag finns på dataportalen och Communityt som finns kopplat till portalen kommer finnas kvar.

      Observera att du som dataproducent inte kommer att märka några skillnader i ert arbetet med att synliggöra era datamängder på Dataportal.se.

      postat i Data
      jenniferskoglund
      jenniferskoglund
    • RE: Fundering om begreppet "kund", har en myndighet "kunder", "kundtjänst" osv?

      @elias har själv funderat på detta och har svårt att komma på andra ord/begrepp som beskriver intressenten/användaren/allmänheten/medborgare eller vem det nu är, på ett övergripande sätt. Speciellt svårt blir det när man ska namnsätta kundtjänster när man inte kan använda ordet "kund". Någon som har bra tips på namn på kundtjänst eller liknande funktion utan ordet "kund" inkluderat? Vet att vissa använder kontaktcenter, men finns det mer bra exempel?

      I och med ovanstående svårigheter har jag landat i att det kanske går bra att använda "kund" eftersom det egentligen bara är ett ord. Det viktiga är vilken känsla organisationen lägger i ordet. Det viktiga tycker jag är att alla i organisationen vet vad som är ”kund" för dem och vilka de är till för och varför. Och att det sedan förmedlas till de som organisationen är till för.

      postat i Arbetssätt och organisation
      jenniferskoglund
      jenniferskoglund
    • RE: Utgånget certifikat på oppnadata.se

      @Matself vi på DIGG är medvetna om detta problem och vi tittar på det 🙂

      postat i Feedback på dataportal.se
      jenniferskoglund
      jenniferskoglund
    • RE: Internship om öppna API:er på CSN

      @csnmiki det får ni väldigt gärna göra! Vi tar gärna emot synpunkter från olika personer med olika mycket kunskap inom området och med olika erfarenheter. Resultatet blir bäst då. Perspektivet från "nybörjare" är mycket värt eftersom dem ofta uppmärksammar det som inte är tillräckligt pedagogiskt och tydligt 🙂

      postat i Data
      jenniferskoglund
      jenniferskoglund
    • RE: Fundering om begreppet "kund", har en myndighet "kunder", "kundtjänst" osv?

      @Sven-Erik mycket kloka tankar! 🙂

      Jag håller med om att det är mycket bättre att använda "medborgarmöte" istället för "kundmöte", men om en myndighet inte vänder sig till medborgare utan myndigheten är till för att skapa nytta för offentliga och privata aktörer, vad kan man använda för ord då?

      Det leder så klart till en indirekt nytta för medborgare, företagare och samhället i stort som blir slutkunden, men den organisationen vänder sig till är inte själva "medborgaren". Någon som har erfarenheter eller tips på begrepp eller förhållningssätt?

      postat i Arbetssätt och organisation
      jenniferskoglund
      jenniferskoglund
    • RE: Feedback på communityt angående användare

      @Stefan-Wallin Tack Stefan för din synpunkt och ditt förslag! Vi kikar på detta 🙂

      postat i Feedback på dataportal.se
      jenniferskoglund
      jenniferskoglund
    • RE: Förslag till nationell API-profil på Utvecklarportalen

      @Stefan-Wallin Inför fastställandet av v1.0.0 av profilen så har vi haft öppet för att lämna synpunkter i remissform. Vi kommer att fortsätta att ta emot synpunkter men via DIGG:s kundtjänst (info@digg.se eller +46 771 11 44 00). När vi gör sådant som ger en större påverkan (t.ex. major-uppgraderingar eller liknande) kommer vi att ta in synpunkter i remissform som vi gjorde nu.

      Angående det som förändrats i profilen så har bland annat de olika kategorierna (15 st) i profilen fått sig ett lyft efter genomgång av alla de synpunkter som inkommit. En del kategorier har blivit lite mer uppdaterade än andra, men i stora drag handlar det om att tonaliteten i profilen har blivit genomarbetad på ett mer strukturerat och ändamålsenligt sätt. Detta utifrån uppsättningen identifierade SKALL/BÖR/KAN kravformuleringar som återkommer för varje kategori i profilen.

      Att exakt peka på vad som förändras är svårt att redovisa och fyller inte ett direkt syfte eftersom vi hittills inte har haft en beständig version - det är den vi har skaffat oss nu. I framtiden kommer man att kunna jämföra olika versioner mellan varandra.

      Som mycket annat är vi inte perfekta, men allteftersom kommer vi att utveckla hur vi jobbar samt verktyg och lösningar för det.

      postat i API-profilen
      jenniferskoglund
      jenniferskoglund
    • RE: Informationsträffar om den kommande föreslagna datalagen

      Nu finns det publicerat en sammanfattning av informationsträffen den 4 april 2022 på DIGG:s webbplats. Vi kommer löpande att uppdatera webbsidan med information.

      Informationsträffar med den senaste informationen - DIGG

      postat i Meetups och evenemang
      jenniferskoglund
      jenniferskoglund
    • RE: Distansare.se - Ett exempel på vad öppna data kan skapa på 2 dagar

      @fredisaksson, vilket fantastiskt exempel!

      postat i Data
      jenniferskoglund
      jenniferskoglund
    • RE: Fel på kontaktperson på specifikation

      Hej Björn,

      Jag har nu ändrat detta till dig. Nu står både du, och en annan person, som kontakt för denna specifikation.

      Om du skulle vilja ändra detta i framtiden så kan du göra det själv (på grund av att du är gruppansvarig för denna specifikation i Editera.dataportal.se). Du gör i så fall följande steg:

      1. Gå in under projektet (i detta fall Måltidsinformation) i Editera.dataportal.se.
      2. Klicka på Specifikation (se till att du är under Entiteter).
      3. På den aktuella specifikationen klickar du på de tre prickarna.
      4. Klicka på Redigera.
      5. Scrolla ned till rubriken Kontakt.
      6. Klicka på + Kontakt och välj ditt namn i listan.
      7. Klicka på Spara ändringar.

      Återkom om du har några ytterligare frågor eller funderingar!

      postat i Feedback på dataportal.se
      jenniferskoglund
      jenniferskoglund

    Senaste inläggen av jenniferskoglund

    • RE: Fundering om begreppet "kund", har en myndighet "kunder", "kundtjänst" osv?

      @Sven-Erik mycket kloka tankar! 🙂

      Jag håller med om att det är mycket bättre att använda "medborgarmöte" istället för "kundmöte", men om en myndighet inte vänder sig till medborgare utan myndigheten är till för att skapa nytta för offentliga och privata aktörer, vad kan man använda för ord då?

      Det leder så klart till en indirekt nytta för medborgare, företagare och samhället i stort som blir slutkunden, men den organisationen vänder sig till är inte själva "medborgaren". Någon som har erfarenheter eller tips på begrepp eller förhållningssätt?

      postat i Arbetssätt och organisation
      jenniferskoglund
      jenniferskoglund
    • RE: Fundering om begreppet "kund", har en myndighet "kunder", "kundtjänst" osv?

      @elias har själv funderat på detta och har svårt att komma på andra ord/begrepp som beskriver intressenten/användaren/allmänheten/medborgare eller vem det nu är, på ett övergripande sätt. Speciellt svårt blir det när man ska namnsätta kundtjänster när man inte kan använda ordet "kund". Någon som har bra tips på namn på kundtjänst eller liknande funktion utan ordet "kund" inkluderat? Vet att vissa använder kontaktcenter, men finns det mer bra exempel?

      I och med ovanstående svårigheter har jag landat i att det kanske går bra att använda "kund" eftersom det egentligen bara är ett ord. Det viktiga är vilken känsla organisationen lägger i ordet. Det viktiga tycker jag är att alla i organisationen vet vad som är ”kund" för dem och vilka de är till för och varför. Och att det sedan förmedlas till de som organisationen är till för.

      postat i Arbetssätt och organisation
      jenniferskoglund
      jenniferskoglund
    • RE: beta.dataportal.se

      @Jonas-Nordqvist @Björn-Hagström Observera att https://beta.dataportal.se/ endast är en landningsyta som utgör en del av den digitala arenan. Den digitala arenan är en delleverans i några regeringsuppdrag, Delrapportering av uppdrag att främja delning och nyttiggörande av data. Inledningsvis har det varit fokus på nytt och mer innehåll samt nytt utseende. Det är inga större förändringar gällande funktionaliteten just nu.

      postat i Feedback på Samarbetsplattform
      jenniferskoglund
      jenniferskoglund
    • RE: Tillgång nekad - Brutna länkar eller stängda trådar?

      @tove varför du får detta felmeddelande är för att inlägget som det hänvisas till är borttaget på grund av att det bryter mot någon/några av våra användarvillkor.
      Jag ska ta med mig detta och se om vi kan få till ett bättre felmeddelande som bättre beskriver varför du får det.

      postat i Om detta community
      jenniferskoglund
      jenniferskoglund
    • RE: Krav på verifiering av e-postadress

      @tove jaha, vad jag kan se när jag testar är att det verkar fungera. Men pröva gärna och återkom via info@digg.se eller via denna kategori Feedback på Dataportal för att rapportera en bugg.

      postat i Om detta community
      jenniferskoglund
      jenniferskoglund
    • RE: Krav på verifiering av e-postadress

      @tove det går att byta e-postadress för ditt användarkonto redan. Du klickar på din bild och klickar sedan på Redigera profil. Under din profilbild kommer du att få ett val som heter Ändra e-postadress. Skriv in den e-postadress du vill byta till samt ditt nuvarande lösenord. Genomför ändringen och du kommer då att få ett bekräftelsemejl till den nya e-postadressen. Gå in på det mejlet och verifiera e-postadressen.

      postat i Om detta community
      jenniferskoglund
      jenniferskoglund
    • RE: Förändring av Dataportal.se

      @jonor När vi vet mer exakt kommer vi att kommunicera detta. Det kommer att finnas information om hur den är byggd när den lanseras.

      postat i Data
      jenniferskoglund
      jenniferskoglund
    • Förändring av Dataportal.se

      DIGG vill informera om att Utvecklarportalen (dev.dataportal.se) och Offentlig AI (offentligai.se) flyttar över till den nya dataportalen i och med de förändringar som kommer att ske med Dataportal.se, Se den nya dataportalen växa fram - dataportal.se. När förändringen väl har gjorts kommer du att hänvisas från de gamla webbplatserna till det nya.

      De förändringar som kommer att ske nu under hösten är att Dataportal.se kommer att få ett nytt utseende, nytt innehåll och flera nya funktioner. Tanken är att dataportalen framöver ska användas som en samverkansyta inom områdena data, API, AI och öppen källkod. De funktioner som idag finns på dataportalen och Communityt som finns kopplat till portalen kommer finnas kvar.

      Observera att du som dataproducent inte kommer att märka några skillnader i ert arbetet med att synliggöra era datamängder på Dataportal.se.

      postat i Data
      jenniferskoglund
      jenniferskoglund
    • RE: Förvalda inställningar för avisering

      @jonor om jag förstår det rätt så kan du under "Bevaka" i inställningarna välja om du vill bevaka ämnen som du har skapat eller som du har svarat på. Detta väljer du genom att kryssa i de två små rutorna som finns under "Bevaka". Den utfällbara rutan innebär att du ändrar det förvalda valet vad gäller kategorier du vill eller inte vill bevaka. Du hittar de kategorier du bevakar genom att klicka på rutan med de tre små prickarna i och välj "Bevakade kategorier". bild på bevakade inlägg.JPG

      Den delen i inställningar som heter "Notiser" den bestämmer om och hur du vill få notiser i de kategorier du bevakar. "Bevaka" är det vill säga på kategorinivå och "Notiser" är på vilket sätt du vill få notiser för de bevakade kategorierna. Till exempel, om ett nytt ämne blir postat i en kategori som du bevakar så kommer du att få en notis/epost om detta beroende på dina notisinställningar.

      Vi tar med oss frågan om hur de förvalda inställningarna egentligen kanske borde se ut eller inte.

      postat i Feedback på dataportal.se
      jenniferskoglund
      jenniferskoglund
    • RE: Förvalda inställningar för avisering

      @jonor De förvalda inställningarna när man skapar ett konto är att användaren bevakar ämnen som den skapar och som den svarar på.

      Däremot är e-postuppdateringar för ett sammanställd flöde av aktiviteter som hänt på forumet avslagen, den måste användaren själv gå in och ändra för att få sådana typer av e-postuppdateringar.

      När man skapar ett konto har de allra flesta händelser (t.ex. när någon röster upp inlägg eller när någon man följer skapar ett ämne) valet "Endast notis", och inte valet "Notis och e-post". Där måste användaren själv gå in och uppdatera för att få e-postaviseringar.

      Tack för input och vi kan ta med oss frågan om de förvalda inställningarna bör se annorlunda ut.

      postat i Feedback på dataportal.se
      jenniferskoglund
      jenniferskoglund