Community på Sveriges dataportal
Regeringens pressmeddelande om e-legitimation "kan inte hittas", länken fungerar inte längre efter regeringsskiftet
-
DIGG skriver här:
om att DIGG har fått i uppdrag av regeringen att lämna förslag om framtagandet av en statlig e-legitimation.
På den sidan länkar DIGG till regeringens pressmeddelande, med följande länk:
som nu inte fungerar längre, den som klickar där kommer till "Sidan kan inte hittas" på regeringen.se med följande förklaring:
"Med anledning av regeringsskiftet har ett stort antal sidor tagits bort. Du kan också ha angett en felaktig adress i adressfältet. Prova gärna att använda sökfältet eller kontakta registrator för respektive departement vid behov."
Här är en skärmdump av hur det ser ut:
Frågor:
(1) Kan DIGG uppdatera till en fungerande länk?
(2) Borde regeringen se till att länkar till pressmeddelanden fortsätter fungera även efter regeringsskifte? -
@DIGG_admin Ja, dokument verkar ha försvunnit "en masse", hittar inte längre de nationella styrdokumenten. Är det inte märkligt att ett så genomdigitaliserat land inte har bättre koll på dokument? Även nationella datastrategin är ”borttagen”. Betyder det att Sverige inte längre har en nationell datastrategi? @Magnus-Sälgö @Maria_Dalhage
-
@mistral man kan ju undra. Efterlyser dokumentet för egen del. Jag skickade ett mail till registrator, men mailet studsade. Så om någon har detta dokument så får ni gärna skicka det. Data – en underutnyttjad resurs för Sverige: En strategi för ökad tillgång av data för bl.a. artificiell intelligens och digital Innovation
-
@Maria_Dalhage Kanske Regeringskansliet släppt in Elon Musk på kontoret?
-
Tyvärr är det här vanligt vid regeringsskiften (speciellt när alla partier byts ut). Det märks på Wikipedia då referenser slutar fungera, vanligen pressmeddelanden om nya generaldirektörer och landshövdingar med mera. Att det inte arkiveras på en åtkomlig och förutsägbar adress är en missad möjlighet som varken skulle varit svår eller särskilt kostsam att implementera.
Vilken riksdagsledamot/vilket parti vill börja driva frågan? -
@Maria_Dalhage Jag har det. Men kan inte lista ut hur man bifogar filer här. Så en dropbox-länk är vad jag kan bidra med. (rättad länk, jag tror inte den förra var korrekt)
https://www.dropbox.com/t/UOyqvDsCmFfuNlmz -
@Maria_Dalhage Absolut, tack @Matself ! Synd bara att Communityn inte involverades i själva skapandet av strategin. Men dit är det nog långt, vi har ju trots allt en tilltro till självutnämnda ”experter”.
-
@mistral jag tror inte det är självutnämnda experter som i ett hafs skriver ihop en nationell datastrategi. Communityt är bra men här igenom skulle väl egentligen vem som helst, oavsett kompetens och syfte, komma med förslag som förmodligen lett till "fler kockar ..."?
-
@elias Tack återigen för uppmärksammandet.
Vi har sökt på regeringen.se men hittar inte sidan, förmodligen är den borttagen. Vi har därför nu tagit bort länken från vår nyhet. -
@DIGG_admin men det verkar inte rimligt tycker jag, att regeringen medvetet skulle ta bort den typen av information. Det måste väl vara ett misstag?
Utredningen existerar väl fortfarande? Eller är alla utredningar som startats på förra regeringens initiativ numera irrelevanta och nedlagda?
Om utredningen fortfarande finns så är väl det där pressmeddelandet viktig information till allmänheten? Frågan om e-leg väldigt viktig för samhällsutvecklingen, det håller inte att information bara försvinner på det här sättet!
Kan inte ni från DIGGs sida ta regeringen i örat och förklara att de faktiskt behöver ta lite ansvar för hur de beter sig? Hälsa från mig.
-
När det gäller just uppdraget om statlig e-legitimationen kan man fundera lite över den nya digitaliseringspolitikens mål som bl.a. säger att "Elektroniska kommunikationer ska i första hand tillhandahållas genom en väl fungerande marknad" ...
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/digitaliseringspolitik/mal-for-digitaliseringspolitik/
-
@Sven-Erik mm, blev lite matt när jag såg det faktiskt. Just nu har vi det dominerande alternativet som ägs av banker och är ganska klartlagt att beroendet har varit för stort. Men det andra alternativet som nu fått nationell e-legitimationstatus (och är ett krav för att logga in på vissa ställen) kräver att ATG (privat spelbolag) behandlar min legitimation.
-
https://www.dn.se/debatt/sverige-maste-infora-en-statlig-e-legitimation/
"
DN Debatt. ”Sverige måste införa en statlig e-legitimation”
UPPDATERAD I GÅR 10:52 PUBLICERAD 2022-11-15
Anna Kinberg Batra, regeringens särskilda utredare om statens roll på betalningsmarknadenI dag är Sverige, Cypern, Grekland och Rumänien de enda EU-länder som saknar statlig e-legitimation.
Frågan har utretts och beretts i Regeringskansliet sedan 2017.
Myndigheten för digital förvaltning har nu ett uppdrag att senast 31 januari 2023 lämna förslag om framtagande och drift av en statlig e-legitimation.
" -
@DIGG_admin sa i Regeringens pressmeddelande om e-legitimation "kan inte hittas", länken fungerar inte längre efter regeringsskiftet:
@elias Tack för att du informerade oss om detta. Vi ska åtgärda detta så snart vi kan.
Har ni en robot som kollar döda länkar på er webbplats?
-
@mistral sa i Regeringens pressmeddelande om e-legitimation "kan inte hittas", länken fungerar inte längre efter regeringsskiftet:
@Maria_Dalhage Absolut, tack @Matself ! Synd bara att Communityn inte involverades i själva skapandet av strategin. Men dit är det nog långt, vi har ju trots allt en tilltro till självutnämnda ”experter”.
Inte jag! Jag antar inkompetens tills det motsatta är bevisat i konkreta handlingar
-
@elias sa i Regeringens pressmeddelande om e-legitimation "kan inte hittas", länken fungerar inte längre efter regeringsskiftet:
DIGG skriver här:
om att DIGG har fått i uppdrag av regeringen att lämna förslag om framtagandet av en statlig e-legitimation.
På den sidan länkar DIGG till regeringens pressmeddelande, med följande länk:
som nu inte fungerar längre, den som klickar där kommer till "Sidan kan inte hittas" på regeringen.se med följande förklaring:
"Med anledning av regeringsskiftet har ett stort antal sidor tagits bort. Du kan också ha angett en felaktig adress i adressfältet. Prova gärna att använda sökfältet eller kontakta registrator för respektive departement vid behov."
Här är en skärmdump av hur det ser ut:
Frågor:
(1) Kan DIGG uppdatera till en fungerande länk?
(2) Borde regeringen se till att länkar till pressmeddelanden fortsätter fungera även efter regeringsskifte?Känner du till Wayback Machine där ~700 mia. webbsidor arkiverats?
regeringen.se bevakas intensivt och här har du all information på den sidan:
https://web.archive.org/web/20220728104602/https://regeringen.se/pressmeddelanden/2022/06/regeringen-presenterar-atgarder-for-att-forebygga-bedragerier/(Full disclosure: jag är inhyrd av teamet bakom denna arkivtjänst, se https://www.wikidata.org/wiki/Q111016131)
-
@DIGG_admin sa i Regeringens pressmeddelande om e-legitimation "kan inte hittas", länken fungerar inte längre efter regeringsskiftet:
Vi har sökt på regeringen.se men hittar inte sidan, förmodligen är den borttagen. Vi har därför nu tagit bort länken från vår nyhet.
Eh, vore det inte bättre att först leta i webbarkiven och uppdatera länken istället? Känner ni inte till Wayback Machine?
Det finns ett utmärkt tillägg till populära webbläsare här: https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=wayback+machine+addon&ia=web