Sveriges dataportal, DIGG - Myndigheten för digital förvaltning
Sök data Nyheter Om oss Community
  • Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
  • Sök
  • Ser ut som din anslutning till %1 gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.
  • Registrera
  • Logga in

Hjälp folk att bada i sommar med Öppna Data! (Tips och hjälp behövs)

Efterfråga data och API:er
    specifikation schema datamodell dataportalväst vgr
    10
    77
    2917
    RSS Feed
    Laddar fler inlägg
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
    Svara
    • Svara som ämne
    Logga in för att posta
    Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
    • ?
      En före detta användare @josefinlassi Senaste redigerad av

@josefinlassi testa gärna med andra saker om detta är för för svårt.... det är denna dialog vi måste ha mellan konsumenter av data och leverantörer.... det viktiga är att vi hittar ett agilt arbetssätt med dialog (hör min reflektion i Bonn 2018 på konferansen Semantic Web in Libraries)

Min erfarenhet är att man måste göra detta genom dialog. WIkidata startade 2012 och ingen skulle kunnat räkna upp vilka egenskaper vi skulle ha 2012. Idag 2021 har vi > 9000 egenskaper och 1000 ggr mer dialog än jag ser med öppen data i Sverige

• senaste skapade externa egenskaper
      • senaste övriga https://w.wiki/3CyA

Dennis som är en doer av guds nåde skapade nu en karta med data från Open Street Map med vindskydd och grillplatser GITHUB där DIGG kan ha sin nästa kickoff kring Sundsvall 😉

64272cdc-3fdb-410e-856d-44cb62e7bfe1-image.png

• jag som kommer från gnällbältet undrade direkt varför har vi inte allt data om handikappanpassade bad på en karta från OSM och lika snyggt som Öppen data
      • varför har vi inte handikappanpassade bad med arabisk beskrivning se MKG (Multilingual Knowledge Management)
      • när ett vindskydd som drivs av kommunen ser ut som man rapporterar i FB borde det inte finnas öppen data som gör att man vet var man kan rapportera in detta och att status finns om vindkyddet repareras eller annars tas direkt bort från kartorna/öppen data..... kan Facebook visa vilken frukost alla käkar borde vi kunna hantera vindskydd/bad/bajamajor/toaletter/utegym....

df0d3aba-df2f-4376-b2ee-a7602a4ab198-image.png

Dennis_Priskorn josefinlassi 2 svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
      • Dennis_Priskorn
        Dennis_Priskorn @Anonym Senaste redigerad av

@salgo60 Kul att du gillar den. Jag vill bara inflikade att det är fullt möjligt att göra en arabisk/svensk/romani version av kartan. All text i popuppen kan anpassas. I dagsläget är det bara på engelska för att det är arbetsspråket i OSM, men det skulle säkert gå att dynamiskt översätta allt via Wikidata leksemer eller openstreetmaps strukturerade data i wikin.

? Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
        • ?
          En före detta användare @Dennis_Priskorn Senaste redigerad av

verkar som detta diuskuteras även på "community.entryscape.com", det galna i denna kråksång är att en spec skapats på "Dela digitalt https://deladigitalt.se/delameddig?visakort=1568" som är en sluten website dit inte alla kan registrera sig....

tomasmonsen Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
          • josefinlassi
            josefinlassi administrators @Anonym Senaste redigerad av

@salgo60 jag skulle gärna testa, men dagarna fylls upp väldigt snabbt, så det finns knappt tid att "producera" dom saker som jag måste göra, så det blir redan en hel del kvällsarbete redan. Jag skulle gärna ha en klon:)

Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
            • tomasmonsen
              tomasmonsen @Anonym Senaste redigerad av

@salgo60

Ursäkta om det blivit rörigt och otydligt från min sida, det var verkligen inte meningen - jag sökte helt enkelt bred träffyta och publicerade på tre olika platser.

Specifikationen är inte skapad på Dela Digitalt, det är ett delat inlägg där, som beskriver ungefär det jag skriver i mitt första inlägg på det här forat.
              Det är samma dokument, alltså GoogleDocs-dokumentet som utgör specifikationen.

På Dela Digitalt står det bara "Jag behöver hjälp, läs det här dokumentet och kommentera".

There is nothing in desert,
              and no man needs nothing.

• ?
                En före detta användare @tomasmonsen Senaste redigerad av

ok 😉 men dela gärna och jag ger dig samma tips att testa att lägga till saker på Open Street Map för att lära dig hur dom jobbar.... min magkänsla är att även fast det är en öppen och spretig community som de flesta öppna grupper är så har dom > 18 års erfarenhet att snacka ihop sig och lyckats styra "skutan" så att även jättar som Apple använder deras data mer och mer....

Min magkänsla är idag fungerar ingenting med svensl Öppen data. När jag läser "Specifikation för leverantörsreskontra klar " så är det 15 fält som finns definierade och första utkast skapades 2019-09-05 dvs. det har tagit > 19 månader att definiera 15 rel. självklara fält... jmf vi det med Wikidata som har > 9000 egenskaper så skulle detta ta > 9000 man månader... 😉

Det behövs nog att alla ser sig omkring och lär sig mer och att någon ser till att saker inte dyker upp efter 19 månader.....

? Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                • ?
                  En före detta användare @Anonym Senaste redigerad av

@salgo60 fick tips om Tillgänglighetsdatabasen dvs. data som publiceras om badplatser bör anpassas så Tillgänglighetsdatabasen kan använda det... söker jag bad fås 98 svar vilket känns som detta är en grupp i samhället som kommuner etc borde göra det enklare för.... där bra öppen data är en variant

fb4ee9c0-18fc-4e65-9d0c-29a5806233b6-image.png

Det borde även skapas

• checklistor att då man publicerar nya datamängder inte missar
                    • Tillgänglighetsdatabasen
                    • att data fungerar med Open Street Map
                    • ?!?!?!
                  • ?
                    En före detta användare @Anonym Senaste redigerad av

@salgo60 den observante kan ovan se i sökningen varför man skall ha kunskapsgrafer som även hjälper dig vid sökning att hitta rätt....

• söker jag bad så fås träff "Återvinningsstation .... vid Askimbadet" dvs. den posten handlar om Återvinningsstationen och är inte det jag letar efter och skall inte dyka upp....

• bra enkel video på 5 min om Linked data med exempel att söka på "Venus"

0e30ae6b-682f-4eac-a45f-1e3e7f1bd704-image.png

527dc698-44ac-4a8d-8cb9-a11bc509fac5-image.png

tomasmonsen Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
                    • tomasmonsen
                      tomasmonsen @Anonym Senaste redigerad av

@salgo60
                      Tack för input, mycket matnyttigt men det snurrar lätt med all feedback som jag fått. Om vi förenklar enormt - kan det räcka med om jag har med fält i datamängden som refererar till OSM - räcker det med ett fält som pekar på just det objektet som utgör badplatsen? (exempelvis /way/688795404 för Hattarevikens badplats?)

Detsamma för Wikidata - kan det räcka med ett fält som pekar på en Q-kod på Wikidata eller måste båda dessa referenser beskrivas som arrayer som kan hålla flera arrayer?

Funderar på om någon av er @salgo60 @josefinlassi @Dennis_Priskorn har någon idé om hur jag kan skapa upp unika identifierare för varje rad i datamängden, genom ett system som kan delas av alla dataproducenter och säkrar att de blir unika - jag har funderat över ett datumbaserat system, kombinerat med kod för kommun eller motsv?

Kommunkod + år + månad + dag + eget löpnummer eller nåt sånt? Eller ska man återanvända något kring NUTS-kod från Eurostat eller nåt sånt för att få koppling till geografi? Det är viktigt att ha en unik identifierare per rad känner jag som dels är beständig och som säkrar att det inte uppstår dubletter eller att de återanvänds om en plats tas bort.

There is nothing in desert,
                      and no man needs nothing.

I josefinlassi 2 svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
                      • I
                        istyf @tomasmonsen Senaste redigerad av

@tomasmonsen Jag är lite sen till partyt här, men har följt er diskussion ett tag. När det gäller stabila identifierare så tänker jag personligen att det finns något bakomliggande system där informationen om badplatsen bor. Detta system blir då det som skapar/äger identiteten och den bör därför utformas så att den kan användas för att hitta tillbaka till just den "registerposten" i källsystemet. En metod för namngivningen kan till exempel vara någon form av namespace som se.toreboda.anlaggningar.badstrand.217. Att däremot blanda in datum och tid i namnet känns inte helt naturligt för mig.

J Stefan Wallin 2 svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
                        • J
                          jonor @istyf Senaste redigerad av

Jag är inne på lite liknande frågor som dem @tomasmonsen ställer.
                          Om man skapar egna utsagor om något, ska man då också skapa unika resurs-identifierare för utsagorna.
                          Finns det någon offentlig vägledning kring sådant med konkreta exempel?
                          Är det administrativt betungande inbegripande registrering av domännamn, eller kan man lättvindigt generera universellt unika ID:n som andra kan referera till?

• ?
                            En före detta användare @jonor Senaste redigerad av

jag skickade frågan vidare om Havs- och vattenmyndighetens har unika ID:n för badplatser så vi inte uppfinner hjulet igen se tweet

d6d457f7-568d-4fb9-a04c-8b463fccef77-image.png

dom har ju snygg info om provtagning etc.....
                            4b995c6b-d631-46a1-9da6-b3153ece03cc-image.png

Stefan Wallin Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
                            • Stefan Wallin
                              Stefan Wallin @istyf Senaste redigerad av

@istyf sa i Hjälp folk att bada i sommar med Öppna Data! (Tips och hjälp behövs):

En metod för namngivningen kan till exempel vara någon form av namespace som se.toreboda.anlaggningar.badstrand.217

Vad syftar toreboda på, en kommun? Vad händer om kommunen slås ihop med grannkommunen, ska identifieraren ändras då? Isåfall är den inte persistent imho. Vad händer om anläggningen slutar vara kommununderhållen och istället överlåts i privat ägo, vad händer med källsystemet som håller referensen då? Är den fortfarande persistent?

Enklast är nog att försöka ha en gemensam referensdatabas över persistenta identifierare, t.ex. Wikidata

Sen kan man ha lokala persistenta identifierare också, men då behöver de kopplas ihop.

Senior systemutvecklare i privata sektorn (f.n. Iteam)

Stefan Wallin J I 3 svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
                              • Stefan Wallin
                                Stefan Wallin @Stefan Wallin Senaste redigerad av

Jag svarar här också, svarade först på twitter: https://twitter.com/Stefan_Wallin/status/1387785992996859908

Är man gnetig så kan man nog mappa upp baden som @havochvatten (verkar inte finnas här på dataplattformen) använder i sin tjänst badplatsen.

En xml-fil med alla bad som havochvatten har koll på:
                                https://badplatsen.havochvatten.se/badplatsen/api/feature/

Där ser baden ut såhär:

<wfs:member>
                                  <hav-miljoovervakning:badplatsen gml:id="badplatsen.fid-58b61a0b_1791e1e86d2_2165">
                                  <hav-miljoovervakning:NUTSKOD>SE0441273000000001</hav-miljoovervakning:NUTSKOD>
                                  <hav-miljoovervakning:NAMN>Vesljungasjön</hav-miljoovervakning:NAMN>
                                  <hav-miljoovervakning:KMN_NAMN>Osby</hav-miljoovervakning:KMN_NAMN>
                                  <hav-miljoovervakning:PRTPG_GEOPOSITION>
                                    <gml:Point srsDimension="2" srsName="http://www.opengis.net/gml/srs/epsg.xml#4326">
                                      <gml:pos>13.7674095026078 56.4212500165633</gml:pos>
                                    </gml:Point>
                                  </hav-miljoovervakning:PRTPG_GEOPOSITION>
                                  </hav-miljoovervakning:badplatsen>
                                </wfs:member>

Den stora frågan är ju om man ska använda gml:id eller NUTSKOD som persistent identifierare. Om någon av dem nu går att lita på

NUTSKOD verkar ju i alla fall användas i deras kart-tjänst badplatsen, https://badplatsen.havochvatten.se/badplatsen/karta/#/bath/SE0441273000004182, så vi kan ju hoppas att det är en semi-persistent identifierare. Sen saknas ju många bad, men det är säkert en bra början.

• Stefan Wallin
                                  Stefan Wallin @Stefan Wallin Senaste redigerad av

@stefan-wallin Är man lite extra gnetig kan man nog slänga in alla bad som både OSM och havochvatten har plus de som VGR har i en postgis eller liknande och hitta vilka som skapar geo-konflikter och därmed hitta överlapp. Tyvärr har jag inte riktigt tid över i livet att göra det själv, men kan gärna rådge om någon skulle vara intresserad av det.

• Stefan Wallin
                                    Stefan Wallin @Anonym Senaste redigerad av

@salgo60 Känns som att du bör skicka in ett mail som hamnar hos registratorn och ber de lämna ut persistenta identifierare eller kontaktuppgifter till den tekniska förvaltaren hos havochvatten snarare än att fastna i PR-maskineriet som är svenska myndigheters sociala-medie-konton.

• ?
                                      En före detta användare @Stefan Wallin Senaste redigerad av

@stefan-wallin jag har emailat dom men personen är sjuk ....

Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                                      • josefinlassi
                                        josefinlassi administrators @tomasmonsen Senaste redigerad av

@tomasmonsen Jag är nog inte rätt person att svara på tekniska frågor kring detta, men kolla mitt svar nedan till jonor i tråden "Kategorisera API:er efter datasort"... tog upp ett antal aktörer som har lite rekommendationer kring detta där.

• J
                                          jonor @Stefan Wallin Senaste redigerad av

@stefan-wallin

Enklast är nog att försöka ha en gemensam referensdatabas över persistenta identifierare, t.ex. Wikidata

Sen kan man ha lokala persistenta identifierare också, men då behöver de kopplas ihop.

Vad innebär det att lokala identifierare kopplas ihop, är det att definiera en mappning till ett publicerat namn?

Jag stötte på den här introduktionen till SPARQL som jag tyckte var ganska informativ.

https://www.youtube.com/watch?v=FvGndkpa4K0
                                          SPARQL in 11 minutes
                                          148 070 visningar•3 maj 2015
                                          bobdc

• Stefan Wallin
                                            Stefan Wallin @jonor Senaste redigerad av

@jonor den där introduktionen pratar ju om RDF som är 4e nivån i 5-star data. Länkad data är när vi kopplar ihop dem.

På wikidata har du till exempel det jag kallar "lokala identifierare" om vi tittar på https://www.wikidata.org/wiki/Q10717929 längst ned där du har RAÄ-nummer t.ex.

Screenshot 2021-04-30 at 10.14.20.png

Läs gärna mer på 5stardata.info och ställ fler frågor om det är oklart.

J Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
                                            • Första inlägg
                                              Sista inlägg