Community på Sveriges dataportal
How Multilingual Knowledge Management Improves Organisational Excellence
-
Jag tror denna diskussion kan vara av intresse för er som vill tänka större och leverera data på fler språk.... how-multilingual-knowledge-management-improves-organisational-excellence-tickets-148579448129
En sak jag helt saknar i diskussionen om Öppen data i Sverige är att alla skall kunna hämta öppen data på sitt språk det känns som vi tror att Öppen data skalar om vi levererar vårt data på svenska eller i bästa fall engelska (jmf FHM sida om Covid-19 vaccinering status vs. OWiD GITHUB sida med 187 länders data i maskinläsbart format, Sverige på plats 100 efter high tech länder som Uganda Rwanda Bhutan)
Idag i Sverige är visst Arabiska andra språk men det är sällan man ser skyltar/kartor museer etc. som har arabisk text fast år 2021 borde det vara enormt enkelt om man tar höjd för detta när man designar lösningar.....
-
@salgo60 sa i [How Multilingual Knowledge )
Idag i Sverige är visst Arabiska andra språk men det är sällan man ser skyltar/kartor museer etc. som har arabisk text fast år 2021 borde det vara enormt enkelt om man tar höjd för detta när man designar lösningar.....
Andra mest talade språk. Det är inte officiellt språk i SE än, så myndigheterna har ingen förpliktelser enligt lag att använda det eller erbjuda service på språket, men de gör det ändå ibland tex på covid varningar.
Däremot så är det rätt många utgifter till tolkning från arabiska till svenska. I det lys och med tanke på modersmålsundervisning så är det vettigt att bidra till att det finns information på arabiska om svensk kultur och sånt som är direkt kopplat till förhållanden här i landet.
-
@salgo60 jag kollar upp vart vi står i språkfrågan, förutom engelska då... Med just engelska når man ju ändå en väldigt stor del människor idag. Så hur många språk man ska lägga till blir ju en prioriteringen mot alla andra utvecklingsbehov. Och den listan är ju inte tom om man säger så:)
-
@dennis_priskorn det är en viktig poäng du gör här... men jag undrar om det är så att de som primärt skulle kunna ses som en användare av dataportalen i en kortare perspektiv tenderar att vara den yngre generationen, och dom brukar ju generellt vara bättre på engelska än tex sina föräldrar och äldre generationer. Den information som du pratar om är ju av särskild vikt att kunna förstås av alla, men dataportalen är nog inte riktigt där ännu. Det är såklart en målsättning, men jag skulle gissa att det kommer att tar lite tid innan vi ens når till att majoriteten av svenska befolkningen vet att dataportalen existerar och vill använda datamängderna.
Därmed inte sagt att det inte skulle gå att börja med att utöka antalet språk för vissa (ur det här avseendet) särskilt viktiga datamängder... Jag sätter iaf upp det på utreda-listan:)