Community på Sveriges dataportal
Snöröjning som öppna data - bidra till dataspecifikationen
-
Bakgrund och syfte
Inom projektet Nationell Dataverkstad har det tagits fram en topplista för datamängder att standisera för publicering och datadelning. En sådan datamängd är snöröjning som kan hjälpa till att förbättra mobilitet på vägar, gator, cykelvägar och trottoarer. Det skulle t.ex. gå att snabbare och enklare få reda på vart det redan har gjorts snöröjning för att planera nästa resa efter snöfall. Datamängden är hett efterfrågad speciellt efter vinteroväder. En lokalpolitiker tog i början av året upp möjligheterna om öppna data som grund till "en ny snöröjningstjänst" i Stockholm.
Låt oss snöröja framåt
Nu finns ett väldigt tidigt utkast till dataspecifikation för snöröjning. Den har med exempeldata och bör vara intressant för kommuner och samverkande myndigheter som Trafikverket - och självklart inte minst data-användare oavsett samhällssektor!
Snöröjning blir bättre genom samarbete, så även standardisering - tyck till!
Observera att det här är ett väldigt tidigt utkast som tabelldata med lite exempeldata. Vi vill väcka tankar, intresse och hitta sätt att förankra detta som en standard för delande kommuner och konsumenter och användare. Vi som jobbar med projektet Nationell Dataverkstad söker nu dig som t.ex. jobbar i kommun och vill publicera, dig som är konsument t.ex. samverkande myndighet, leverantör t.ex. snöröjande entreprenör eller annan intressegrupp t.ex. förening som bryr sig om framkomlighet för olika typer av trafikanter.
Välkommen att återkoppla här i forumtråden!
Länk till utkastet finns här:
https://www.dataportal.se/sv/specifications/snorojning/0.0.1Välkommen att vara med att medskapa detta och hjälp gärna till att sprida ordet!
-
@mattias Både Umeå och Södertälje har haft ploginfo ute på kartor under vintern som var. Inte som öppna data, men i Umeå har vi haft dialogen att motsvarande information skulle kunna gå ut som öppna data om man har tillgång till den (vilket kommer att kravställas i kommande upphandlingar).
Om jag jämför med det som verksamheten i Umeå är villig att lägga ut, utifrån diskussionen vi hade för någon månad sen så har jag lite kommentarer.
För det första så hittar jag inga geografiska positioner (plogade sträckor, platser) i datamängden. Eller så har jag missuppfattat den.
Verksamheten i Umeå ville, när jag pratade med dem, inte lägga ut information som visade exakt när man började/slutade ploga en sträcka. Man sa "under de senaste 10 timmarna"/"under senaste veckan"/"längre än en vecka sen".
Anledningen var för att skydda den enskilde medarbetaren. När jag pratade med dem ville man inte lägga ut vilket fordon som gjort arbetet pga risken att man kan identifiera förare. Inga exakta tider heller, eftersom man då kan reagera på att det tog väldigt lång tid att röja en sträcka (föraren kanske tog sin lagstadgade fika rast under tiden).
Så, ett första steg kanske skulle vara att etablera kommunikation med de som redan nu har lagt ut snöröjningskartor, även om det inte är öppna data. Tänker att den info de lagt ut där kommer att till stor del motsvara den information man är villig att lägga ut som öppna data.
Misstänker att de flesta kommuner har samma utmaning och problematik när det gäller just snöröjning. Man behöver ta stor hänsyn till den enskilde föraren. -
@mattias jag instämmer med @Maria-Söderlind att det finns ganska mycket i utkastet som inte känns direkt relevant. När snöröjningen påbörjades är inte intressant, det enda man vill veta är när det blev klart och vilken sträcka det är som är skottad. Behöver kanske inte komplicera det mer än så. Upplys mig om jag missat anledningen till varför typ av vätskematerial är intressant?
-
@IntegerOverflow1 Gul snö?
-
-
Jag tror också på att skala ner det till en betydligt mindre nivå av data. Mycket för att sänka tröskeln.
-
Hej! Vi har lyssnat på de konstruktiva synpunkter som flera av er kommit med och skalat ned avsevärt. Här är ett uppdaterat utkast. Jag tror personligen på att det kan komma att behöva uppdateras om och när vi kommer i kontakt med relevanta myndigheter och leverantörer som kan generera utdata automatiskt.
Namn Kardinalitet Datatyp Beskrivning source 1 heltal Obligatoriskt - Ange organisationsnummret utan mellanslag eller bindesstreck för organisationen som hanterade snöröjningen. vehicle_id 1 text Obligatoriskt - Anger en identifierare för fordonet som utfört åtgärd. object_id 1 text Obligatoriskt - Anger en identifierare för snöröjningsobjekt. start 1 dateTime Obligatoriskt - Anger tid när åtgärd startades (dtimestart). end 1 dateTime Obligatoriskt - Anger tidslag när åtgärd avslutades (dtimeend). areaid 0..1 text Anger områdesidentitet för snöröjning och halkbekämpning. areaname 0..1 text Anger områdesnamn i klartext för snöröjning och halkbekämpning. category 0..1 text Anger åtgärdstyp t.ex. F1, F2, Halkbekämpning, Snöröjning, Övrigt Hinder. description 0..1 text Beskrivning om plogningen och notis om något avvikande. updated 0..1 text Ange när åtgärden uppdaterades. email 0..1 text E-postadress för vidare kontakt, anges med gemener och med @ som avdelare. Källa: https://gitlab.com/sarskilt-viktiga-datamangder/snoeroejning/-/blob/main/content/model.md
Vill du återkoppla via e-post? Mejla in dina synpunkter direkt till projektytan på GitLab:
contact-project+sarskilt-viktiga-datamangder-snoeroejning-40754112-issue-@incoming.gitlab.com -
@mattias jag tror fortfarande att många kommuner kommer att vara skeptiska till denna specifikation. Enda anledningen är att jag vet att de vill "skydda" den enskilda föraren så man ska inte kunna identifiera vilket fordon(förare)/hur lång tid det tog (de kanske tog sin berättigade fikarast). Noterar att fält där det känns som att detta framgår ligger som obligatoriska i ert utkast.
Sen saknar jag fortfarande geografiska beskrivning av vad som har plogats. -
Hej alla i tråden!
I Nationell Dataverkstad har vi gått igenom de synpunkter som inkommit här och via vår Gitlab där vi arbetar med de olika datamängderna från topp 100-listan. Efter sommaren har vi haft en dialog med Trafikverket som har ett ansvar för de nationella vägnätet och pratat om hur de samlar in data om snöröjda områden.
Det visade sig att dem ställer krav på sina leverantörer att rapportera data om halkbekämpningsåtgärder via något som kallas MIP-protkoll.
Vi har pratat med systemleverantörerna för den här typen av rapportering; BM Systems, Zeekit och Enera Call&Report och alla följer Trafikverkets MIP-protokoll.
Med det som grund har vi tagit fram ett förslag för hur öppna data om snöröjning ska se ut. Vi har tagit säkerheten för förare på stort allvar och därför tagit bort vehicle_id från MIP-protokoll samt uppmuntrar till en viss fördröjning av datadelningen som kommunen bedömer som säker.
Nedan är datamodellen och ni kan följa arbetet och lägga till förslag/kommentarer på gitlab här: https://gitlab.com/sarskilt-viktiga-datamangder/snorojning
Namn Kardinalitet Datatyp Beskrivning source 1 heltal Obligatoriskt - Ange organisationsnummret utan mellanslag eller bindesstreck för organisationen som hanterade snöröjningen. supplier_key 0..1 text Obligatoriskt - Ange sträng som identifierar entreprenörens systemleverantör. timestamp 0..1 dateTime Ange tidpunkt för när åtgärden utfördes. Varje positionsangivelse ska ha en tidpunkt. Tidpunkt anges enligt ISO 8601 med TZD. latitude 0..1 decimal Obligatoriskt - Ange information om position för fordonet. longitude 0..1 decimal Obligatoriskt - Ange information om position för fordonet. object_id 1 text Obligatoriskt - Ange en unik identifierare för snöröjningsobjekt. start 1 dateTime Obligatoriskt - Ange tid när åtgärd startades (dtimestart). end 1 dateTime Obligatoriskt - Ange tidslag när åtgärd avslutades (dtimeend). status 1 type Anger om åtgärden är start, stop eller active. areaid 0..1 text Anger områdesidentitet för snöröjning och halkbekämpning. areaname 0..1 text Anger områdesnamn i klartext för snöröjning och halkbekämpning. material 0..1 text Anger det material som används vid aktuell åtgärd. dosage 0..1 text Anger mängden material per yta, gram/kvadratmeter. spread_width 0..1 text Anger spridningsbredden på material. quantity 0..1 text Anger mängden utlagt material sedan senaste inrapporterade positionen. description 0..1 text Anger en beskrivning om åtgärden och notis om något avvikande. email 0..1 text E-postadress för vidare kontakt, anges med gemener och med @ som avdelare. Nationell Dataverkstad har även publicerat en vägledning som ni hittar på projektets hemsida: https://www.vgregion.se/ov/dataverkstad/datamangder/snorojning/