Community på Sveriges dataportal
Begäran om rådata om lagstiftningskedjan och all information på hemsidan från Regeringskansliet
-
Hej
Jag har dragit igång ett försök att begära ut rådata från Regeringskansliet i brist på öppna data.
Om ni är intresserade att följa arbetet kan ni hänga med i denna grupp https://t.me/regeringen_rawdata
Än så länge har jag gjort 2 begäran om allmänna handlingar för att sedan kunna följa upp med att begära ut rådatan från deras databaser.
-
@Dennis_Priskorn Tipset från mig är att slaviskt använda terminologi från Lag 2022:818 i begäran. Dela gärna med dig av resultatet i kortformat här! (använder inte Telegram)
-
@Magnus-Sälgö Den du hänvisade till är inte en begäran om tillgängliggörande av data för vidareutnyttjande.
-
@Jonas-Nordqvist Kanske vi kan skapa en ny tråd med namnet "begäran om tillgängliggörande av data för vidareutnyttjande".
- Har möjligheten nyttjats av någon hittills?
- Bra rutiner för att hantera dessa förfrågningar, måste finnas intresse av att dela kunskap och arbetssätt i denna fråga? (även fast alla organisationer har lite olika förutsättningar)
- Kanske inte alla vet vad detta innebär etc.
-
@jonass Jag ser potential till en bra tråd som handlar om de offentliga organisationernas hantering av dessa begäranden. Det är enligt mig vi inom det offentliga som ska leva upp till lagkraven och behöver hitta sätt och hantera förfrågningar och komma fram till likvärdiga bedömningar.
Jag ser mindre potential när det kommer till att sprida sämre exempel på offentliga organisationers hantering av begäran.
-
@Jonas-Nordqvist sa i Begäran om rådata om lagstiftningskedjan och all information på hemsidan från Regeringskansliet:
Jag ser mindre potential när det kommer till att sprida sämre exempel på offentliga organisationers hantering av begäran.
Men är inte alla svar av intresse? Idag svarade Regeringskansliet kanske på en felaktig formulerad fråga se handlingar.se
Svaret
Hur Regeringskansliet arbetar med tillgängliggörande av data är inget som finns i allmänna handlingar. Däremot är du välkommen att återkom om du har konkreta frågor så hjälper jag dig vidare på bästa sätt.
Frågan var tolkar jag ett försök att få ingångar till dialog medans svaret var i mitt tycke lite udda.... men det kanske finns andra tolkningar och tips...
Frågan
Det framgår att "Regeringskansliet arbetar med att tillgängliggöra data." (se https://www.regeringen.se/om-webbplatsen...)
Jag undrar vem som är ansvarig för detta arbete? Finns en arbetsgrupp? Vem leder den?
vi försökte ställa fråga om öppna data förut se post och fick som svar önskan om en fin höst....
Fråga
Hej
Vi önskar
a) ert diarium som öppna datab) att det ni publicerar på www.regeringen.se har tydliga identifierare för uppdraget ni annonserar ut och var slutrapport publiceras
b-1) saknas identifiierare så bör det framgå
b-2) saknas projektplats för uppdraget så bör det framgå
c) Fråga: har ni en publik backlog där man kan följa er digitalisering och era planer
Hälsningar
Magnus Sälgö
0735152802SVAR
-
@Magnus-Sälgö Du fick svar på frågan. Du fick inte svaret du ville ha. Det senare går inte att begära.
Ha en fortsatt fin höst!
-
@Jonas-Nordqvist Men Jonas, nu skrev du ju "höst" utan en årstidsidentifierare Skämt åsido, @Magnus-Sälgö - jag tror det är ett glapp i kommunikationen här, samma som när du efterfrågar data från kommunernas webbplatser. Det som finns på webbplatserna hanteras av webbredaktörer och ses som redaktionell text. De tänker inte på informationen som data, utan funderar på sina ansvarsområden (färg, form, grafiska stilmallar, tillgänglighet osv). De har varken det uppdraget, utbildningen eller insikten. Det betyder dock inte att de inte vill gå dig till mötes, de har helt enkelt inte den organisationen och ledningen bakom sig.
Magnus och Jonas, ha en fin höst!
-
@jonass sa i Begäran om rådata om lagstiftningskedjan och all information på hemsidan från Regeringskansliet:
Har möjligheten nyttjats av någon hittills?
@jonass Handlingar.se kommer i veckan få en uppdatering så att alla förfrågningar är begäran om allmän handling eller begäran om tillgängliggörande av data för vidareutnyttjande. Kan pinga när det finns.
@jonass sa i Begäran om rådata om lagstiftningskedjan och all information på hemsidan från Regeringskansliet:
Bra rutiner för att hantera dessa förfrågningar, måste finnas intresse av att dela kunskap och arbetssätt i denna fråga? (även fast alla organisationer har lite olika förutsättningar)
Jag förutsätter att det inte bör finnas problem med att öppna upp dokumentation om hur arbetssätt och processer fungerar eftersom det är grundläggande för tilliten till myndigheter att hantering sker på lagenligt sätt. Dessutom går det att ifrågasätta aspekten funktionen av gallring. Jag förstår nyttan i att gallra pappershandlingar men varför gallra digitala handlingar när digitala lagringskostnader är billigare än någonsin?
Kanske inte alla vet vad detta innebär etc.
På Handlingar.se hänvisar vi till lagen för personer som använder plattformen antingen som behövande av information eller lämnar ut information.
-
@Magnus-Sälgö sa i Begäran om rådata om lagstiftningskedjan och all information på hemsidan från Regeringskansliet:
Orkar någon fråga om en lista på alla digitaliseringsprojekt som någonsin pågått och vad deras status är?
Gärna med identifierare, ansvarspersoner, länkar, m.m. för varje. -
@Dennis_Priskorn sa i Begäran om rådata om lagstiftningskedjan och all information på hemsidan från Regeringskansliet:
begära ut rådata
Kanske lite OT men du skrev Rådata om lagstiftningskedjan i rubriken. Vet du om någon gjort en PoC på att applicera ELI på förordning eller helst direktiv som vi implementerat i Sverige? Och skapat api för?
-
@Dennis_Priskorn Nyfiken fråga: Vad är det som intresserar dig och som skulle ge dig värdefull information när eller om du får en sådan lista?
-
@Jonas-Nordqvist sa i Begäran om rådata om lagstiftningskedjan och all information på hemsidan från Regeringskansliet:
@Dennis_Priskorn Nyfiken fråga: Vad är det som intresserar dig och som skulle ge dig värdefull information när eller om du får en sådan lista?
Jag vill veta hur många pengar som lagts på digitalisering och vilken nytta de skapad.
Jag vill veta livslängden på alla projek och system, om det finns öppen kod, backlog, vem som ansvarar, vem som tog beslut om att inleda projektet, m.m.
Om något system havererat och lagts i graven vill jag ha information om det också och länk till motivation för beslutet.
Kort sagt vill jag ha ett maskinläsbart överblick över all digitalisering som pågått och pågår i Sverige och finansierats med skattepengar.
Vi lägger och har lagt väldigt många miljarder på digitalisering och jag känner mig osäker på att skattebetalarna för full valuta för pengarna. Monsterprojekt som Skollplattformen kan bara pågå om de inte ifrågasättas av medborgarna.
Vi saknar i dagsläget ett överblick över vad som är effektivt och vad som inte är när det gäller nytta per krona.
Jag skulle vilja ha en lista med bra dokumenterade exempel på projekt som effektivt löst ett digitaliseringsproblem.
Jag skulle vilja se mera forskning på området så vi undviker att begå samma dyra misstag igen och igen för att ingen har överblick eller pratar ihop sig.
-
@tove sa i Begäran om rådata om lagstiftningskedjan och all information på hemsidan från Regeringskansliet:
@Dennis_Priskorn sa i Begäran om rådata om lagstiftningskedjan och all information på hemsidan från Regeringskansliet:
begära ut rådata
Kanske lite OT men du skrev Rådata om lagstiftningskedjan i rubriken. Vet du om någon gjort en PoC på att applicera ELI på förordning eller helst direktiv som vi implementerat i Sverige? Och skapat api för?
@Magnus-Sälgö har dykt ner i det där nyligen. Han kom fram till att regeringen pajade att få till det under 16 år och sen gav upp om jag minns rätt.
Jag skulle vilja veta hur många miljarder som slösades i det projektet och vem som var ansvarig och vilka lärdomar som drogs
-
@Dennis_Priskorn Jag har nu följd upp 2 gånger och ännu inte sett skuggan av en lista över deras interna databaser som jag kan begära ut rådata ifrån.
Det verkar inte gå att få rådata från regeringen genom att fråga om namn och listor på deras databaser. Är det lagligt för dem att neka att lämna ut detta?
Se https://handlingar.se/sv/request/begaran_om_lista_pa_databaser#outgoing-3326
-
@Dennis_Priskorn
Jag vill veta hur många pengar som lagts på digitalisering och vilken nytta de skapad.
Jag vill veta livslängden på alla projek och system, om det finns öppen kod, backlog, vem som ansvarar, vem som tog beslut om att inleda projektet, m.m.
Om något system havererat och lagts i graven vill jag ha information om det också och länk till motivation för beslutet.
Kort sagt vill jag ha ett maskinläsbart överblick över all digitalisering som pågått och pågår i Sverige och finansierats med skattepengar.Spelar det någon roll för dig exakt hur mycket pengar man lagt på digitalisering? Jag tror inte det. Huvudsaken är väl att det är tydligt att det är väldigt mycket pengar och att det inte alltid leder till den nytta som man hoppats. Den överblicken du är ute efter är redan känd.
Kolla på Statskontoret och DIGG tex. Här vi två myndigheter som granskat sig själv och andra myndigheter och drar ungefär samma slutsatser dom du.
Kika vidare på Skattebetalarnas rapport. Här har du mer av samma slutsatser.
Så det är inte så att även om du kommer att få jättebra data nånstans ifrån, så kommer det förändra lägesbilden vad gäller hur det går med digitaliseringen i Sverige. Den är redan känd och det pågår arbete för att förbättra detta. Men det går trögt.
Monsterprojekt som Skollplattformen kan bara pågå om de inte ifrågasättas av medborgarna.
Skolplattformen var ett kommunal projekt. Att fråga regeringskansliet om hur mycket pengar de spenderar på digitalseringsprojekt fångar bara upp regeringskansliets projekt. Du måste fråga 290 kommuner och x antal myndigheter separat för att få reda på hur mycket de spenderar på digitalisering.
Men, återigen, det är mycket pengar. Och ibland det inte den nytta man förväntar sig. Och slutligen: Det är ett välkänt faktum.
Jag skulle vilja ha en lista med bra dokumenterade exempel på projekt som effektivt löst ett digitaliseringsproblem.
Oj, det finns massa information om bra exempel på digitaliseringsprojekt. Kolla in på Storsthlms sida. Här finns några exempel.
På Deladigitalt.se delar många kommuner med sig av god exempel och lär av varandra.
Sundsvalls kommun är ett bra exempel på hur de delar med dig av sina erfarenheter. Lund också kanske. Men det finns en massa andra ställen där man kan få exempel, råd och stöd för hur man kan uppnå effektivitet och nytta med digitalisering.
Så listan du är ute efter finns liksom också nästan. Bara man googlar lite.
Jag skulle vilja se mera forskning på området så vi undviker att begå samma dyra misstag igen och igen för att ingen har överblick eller pratar ihop sig
Det finns rätt mycket forskning inom detta område. Kanske inte alltid så att det offentliga samverkar med akademin så bra alltid. Men ett exempel på forskning och på samverkan mellan det offentliga och akademien är Forskningkonsortiet Digital Förvaltning. Där forskas det och de är rätt bra på att sprida sina forksningsresultat.
Mer forskning finns här. Och här. Och på många fler ställen.
Så sammanfattningsvis,
Den information du är ute efter finns egentligen redan. Kunskapen och erfarenheterna hur illa det kan gå och vad det kostar när det går fel finns också. Exempel på hur man göra bra grejer finns också. Och det finns en hel del forskning inom området.
Så det känns mer som om du, liksom jag, är frustrerad över alla dessa pengar som går till saker vi inte ser nytta av. Mitt sätt att hantera detta är att hjälpa till att synliggöra det som görs inom området. För det görs en hel del. Sen har jag aktivt sökt mig till tjänster inom det offentliga för att arbeta för att bidra till att det offentliga bedrivs så effektivt som möjligt.
-
-
dykt ner i det där nyligen.
Det var inte min fråga. Att det inte gjorts vet jag och jag behöver inte veta hur länge det utretts. Min fråga var om någon har provat att göra en Proof of Concept (PoC) och om vi kan dra några lärdomar av det.
En PoC för att tekniskt bygga upp en förordning eller helst direktiv utefter ELI och se hur vi implementerat det i Sverige? Om ja, har vi skapat ett api för PoC för att kunna jämföra med standarder?
-
@Dennis_Priskorn jag antar att du vet lagstiftningsprocessen? Och du är säkert mer insatt i det med regeringsbrev och budgetarbete än jag är.
Men här har du alla remisser avseende digitaliseering (både förfrågningar och åsikter som remissinstanser haft) och du kan även få ut budgetpropositionerna och skrapa och jämföra mot årsredovisningarna och rapporterna hos ekonomistyrningsverket, om du verkligen vill ha datan.
Du kan även här sortera efter alla propositioner och lagförarbeten avseende digitalisering, inkl lagrådsremisser.
Men som även @Jonas-Nordqvist skriver så är jag osäker på om det är data du vill ha. Jag skulle lägga energin på att försöka se vad vi kan lära oss av det som är gjort framåt istället. Exempelvis svara på någon remiss eller om du är teknisk, hjälpa till med något open source.
Offentligkod.se har ju efterfrågats stöd ett tag.
-
@Jonas-Nordqvist vad intressant att du säger! För jag har tagit e-kaffe med någon från forumet nästan varje dag denna vecka.
Och jag öppnade senast idag att jag gärna tar en e-kaffe för att diskutera samverkan kring öppna och säker informationshantering och systemutveckling (DevOps/DevSecOps). Min i profil hittar du LinkedIn och skriv ett meddelande på förfrågan (om den är på svenska och uppenbart inte en bot eller spion, så brukar jag va snabb ).