Community på Sveriges dataportal
-
Någon som kan tipsa om hur man hittar en slutrapport för ett regeringsuppdrag? Jag kan inte se några referenser i pressmeddelandet.
Ökad digital kompetens ska lyfta kommuner och landsting
Publicerad 30 augusti 2018
Regeringen har idag den 30 augusti beslutat att avsätta medel till en överenskommelse med SKL för att höja den digitala kompetensen hos ledning i kommuner och landsting. Syftet med den gemensamma satsningen är att kommuner och landsting ska bli bättre på att utnyttja digitaliseringens möjligheter och hantera dess utmaningar.Uppdraget ska slutrapporteras senast den 28 februari 2021.
-
@jonor jag testade Google: site:skr.se Ökad digital kompetens ska lyfta kommuner och regioner, Regeringen ==>
- Publicerad 16 augusti 2021 Digital kompetens för ledare
mig veterligen saknas bra data från regeringen.se dom verkar sakna API till sitt diarium och mig veterligen finns inte diariet som öppna data vilket kan vara en indikation för hur illa det är på datafronten....
-
@salgo60 Tack för sökningen.
Ska webbsidan på SKR antas utgöra leveransen av projektet då?
Slutrapporten lämnas till regeringen förmodar jag, men redovisas inte uppföljningen på något sätt från beställarens sida? Går det att veta om en sådan rapport finns tillgänglig för allmänheten eller inte? -
Detta inlägg är raderat!
-
@salgo60 Ja jag skulle också gärna sett de saker du nämner, att det skulle finnas någon form av referenser för uppföljning, och information om eventuella slutsatser eller erfarenheter man dragit av satsningen.
-
Detta inlägg är raderat!
-
@salgo60 Apropå nivå 4 så ringde jag Regerings webbavdelning och föreslog att de kör en kunskapsgraf och publicerar data från den på regeringen.se så de alltid har rätt i höger spalt om var någonting befinner sig i lagstiftningskedjan.
I dagsläget läggs det in manuellt och bliver fel ibland...
Hör och häpna när 1) personen jag pratade med verkade öppen för förslaget och 2) inte frågade vad en kunskapsgraf var för något.
Om Europeiska Kommissionen kan då kan även... -
@salgo60 sa i Hitta slutrapport om ökad digital kompetens:
ps. jag är partisk jag har Microsoft aktier
Aha! Jag visste inte att LinkedIn ägdes av MS. MS har blivit svårare att undvika på senaste efter köp av Github, npm, mojang studios (Minecraft), m.fl....
Har du frågat LinkedIn om du kan få all data som de använder om dig? Du kommer då kanske få en subgraf i RDF av deras enorma graf => we know a lot about you!Wikidata känner till 101 företag som har Microsoft som moderbolag
Google har bara 38 -
@salgo60 Några saker Arbetsförmedlingen/JobTech arbetar på vad gäller AI.
Tolka innebörden (kompetenser som efterfrågas) i en annons (löpande text), svår fråga där vi har en lösning -> https://github.com/Jobtechdev-content/JobAdEnrichments-content/blob/master/GettingstartedJobAdEnrichmentsSE.md
Minska uppgiftslämnandet för individen, automatiskt kunna klassificera löpande annonstext, https://gitlab.com/arbetsformedlingen/joblinks/text-2-ssyk (Arbetsgivaren behöver inte mata in koder som kan vara svåra att förstå)
AI-tjänst för arbetskraftstillväxt (gissa vilka företag som behöver anställa) -> AI-tjänst baserat på data från Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Skatteverket, SCB.
Forskningsprojekt för att se om jobbrekommendationer (https://www.ifau.se/Forskning/Pa-gang/Arbetsmarknadspolitik/kan-elektroniska-platsforslag-leda-till-battre-matchning-mellan-sokande-och-jobb/) leder snabbare till jobb än om användaren söker bland annonser. Baserat på anonym klickdata i Platsbanken.
-
@jonass tackar jag lyssnade på Swedish JobTech "2020-09-30 Vad innebär datadrivna arbetsmarknadstjänster?" tipsa gärna om fler bra dikussioner/föredrag
Gissar att alla vinner på om vi delar vad som fungerar eller inte...
Inom Wikivärlden testas det en hel del ML och en lärdom var att Bias ställer till det så alla bilder med präster klassificerades som "katolska präster" troligen på "fel" träningsdata.... men vi har klottersannering som verkar funka bra...
-
-
-