Community på Sveriges dataportal
Språkbanken och KB följer inte DIGGs rekommendationer
-
Apråpå rättslig öppenhet så är CC0 DIGGs rekommendation när det gäller data.
All material hos språkbanken är CC-BY-4.0 vilket gör det obrukbar för Wikidata och de svenska lexemer där tex bär det gäller exempelmeningar.Se tex https://spraakbanken.gu.se/en/resources/kubhist2
Bakgrund:
Jag jobbar med lexem på Wikidata och där vill vi samla in alla svenska ord som någonsin nerskrivits och koppla ihop dem och lägga till etymologi, betydelse, exempelmeningar, m.m.Vad gör vi åt det här? Skulle ni på DIGG vilja inleda en dialog med dessa skattefinansierade verksamheter?
-
@Dennis_Priskorn jag tror om du kontaktar Göteborgs universitet som håller i sidan så tar de säkert tacksamt emot alla förslag. Jag brukar länka till rekommendationen gällande data, NOSAD och kanske datastrategin från regeringen, som nu finns på NOSAD:s hemsida. Förklara värdet både för dig som medborgare men också om de lägger in så de kan få hjälp med att hålla relevans. Jag bidrog t.ex. till EU:s dataset om browsers igår.
DIGG är ju inte en tillsynsmyndighet så de kan ju inleda dialog. Men om vi pratar om effektivisering av skattemedel som jag förstår ligger dig varmt om hjärtat också, så kan ju jag känna att DIGG hellre får ta dialog med den större massan när det kommer till att "omvända nej-sägare". Och spara 1-1-tid till exempelvis detta forum eller de som visat ett intresse. Eller hur tänker du med fördelning av "dialog"-tid?
För som du säger, det finns ju mycket skrivet i rekommendationer och strategier så att få igenom att arbetet ska göras och få teamet motiverade tänker jag borde gå utifrån vad som finns?
-
@tove sa i Språkbanken och KB följer inte DIGGs rekommendationer:
@Dennis_Priskorn jag tror om du kontaktar Göteborgs universitet som håller i sidan så tar de säkert tacksamt emot alla förslag.
Tyvärr har jag otroligt dåliga erfarenheter med att kontakta såväl universitet som andra myndigheter när det gäller sånt här. Jag har inte samlat statistik, men oftast får jag aldrig svar. Om jag får svar är det typ nej, glad höst. På senare tid har jag börjat att dela allt sådant på github så alla kan se vad jag skickat och om jag fått svar.
Jag bliver väldigt förvånad om nån vill samspela och hitta vägar fram i dagsläget.
Jag brukar länka till rekommendationen gällande data, NOSAD och kanske datastrategin från regeringen, som nu finns på NOSAD:s hemsida. Förklara värdet både för dig som medborgare men också om de lägger in så de kan få hjälp med att hålla relevans. Jag bidrog t.ex. till EU:s dataset om browsers igår.
Vill du dela vad du skrev?
DIGG är ju inte en tillsynsmyndighet så de kan ju inleda dialog. Men om vi pratar om effektivisering av skattemedel som jag förstår ligger dig varmt om hjärtat också, så kan ju jag känna att DIGG hellre får ta dialog med den större massan när det kommer till att "omvända nej-sägare". Och spara 1-1-tid till exempelvis detta forum eller de som visat ett intresse. Eller hur tänker du med fördelning av "dialog"-tid?
Förstod inte riktigt, vem är dessa nej-sägare?
-
@Dennis_Priskorn sa i Språkbanken och KB följer inte DIGGs rekommendationer:
Tyvärr har jag otroligt dåliga erfarenheter med att kontakta såväl universitet som andra myndigheter när det gäller sånt här. Jag har inte samlat statistik, men oftast får jag aldrig svar.
Okej, det är tråkigt och det händer. Men betyder det att du bara ger upp? Hur ska du få till en förändring? Är det bättre att bara sitta och beklaga sig på ett forum med andra som inte har mer mandat för en förändring i det enskilda fallet än vad du har?
Jag bliver väldigt förvånad om nån vill samspela och hitta vägar fram i dagsläget.
Okej, men då kanske det är dags att ta ett steg tillbaka och se vad din egen del i det är och hur du påverkar andra? För om du inte tror på en förändring eller samspel. Varför ska någon annan vilja det?
Den meningen gör ju att jag inte har lust att dela vad jag skrev för varför ska jag lägga den tiden på dig om du inte bidrar och vill skapa en förändring? Det är ju bara att man tar och inte gör något tillsammans. Öppna data är ju bara användbar sålänge den kommer rätt person tillhanda och ger mest effekt om det är vid rätt tidpunkt. Om du bara samlar ett eget Github som vem som får läsa när den har tid, vad för värde har du skapat, även om det är öppet, och vad är det alternativa värdet du skulle kunna skapat?
Vill du dela vad du skrev?
Du kan kolla i Data och API:er ang EU och sedan här har du ett exempel på när jag går till handling och det blir en skillnad. Absolut att de skrev "de finns till höger" som att de "fanns hela tiden" så man fick ingen klapp på axeln men det är skönt att de finns så jag inte behövde leta.
Så först inser jag problemet här Vad saknas? Varför blir det så dumt? - ingen pratar designmönster och sedan beskriver jag att det blev löst här Regeringens pressmeddelande om e-legitimation "kan inte hittas", länken fungerar inte längre efter regeringsskiftet (för att jag inte orkade hitta och länka till inlägget men nu gjorde jag det för dig
-
@tove Och jag skrev ett långt svar till @Dennis_Priskorn kring Begäran av rådata om lagstiftningstiftningskedjan