Community på Sveriges dataportal
Informationsträffar om den kommande föreslagna datalagen
-
Den 10 mars 2022 gick regeringen ut med ett förslag till en ny lag, Lag om öppna data och vidareutnyttjande av information (regeringen.se)**, den så kallade Datalagen
Den nya lagen föreslås träda i kraft den 1 augusti 2022.DIGG bjuder in till tre informationsträffar om hur offentlig förvaltning påverkas av datalagen. Den första träffen sker den 4 april kl 14-15.
Övriga tillfällen är 2 maj och 7 juni.
Boka genom att följa länken:
-
Tyckte det blev lite förvirring kring när man enligt lagen kunde begära data för vidareutnyttjande från myndigheter. "Den nya lagen innehåller ingen skyldighet för myndigheter att tillgängliggöra data, eller en rättighet för enskilda att få tillgång till data. Lagen ska gälla när till exempel en myndighet, ett offentligt styrt organ eller ett offentligt företag frivilligt eller med stöd i annan författning tillgängliggör data för vidareutnyttjande." (https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/03/nytt-rattsligt-stod-for-oppna-data/)
På informationsträffen lät det lite som att det var helt ok att enligt OSL begära att få ut data för vidareutnyttjande.
/Jonas
-
@jonas-nordqvist Så här har jag som icke-jurist tolkat lagförslaget:
Datalagen hanterar tillhandahållandet (i vilket format) och inte tillgängliggörandet (Vad jag har rätt att ta del av/vad en myndighet har skyldighet att ge ifrån sig.). Tillgängliggörandet hanteras precis som innan av tryckfrihetsförordningen och offentlighet- och sektrestesslagen (OSL). Detta innebär att den nya datalagen inte ger nya möjligheter till att få tillgång till information, men möjligheter till att få informationen/datan i maskinläsbart format och kanske kostnadsfritt.
-
@maria_dalhage Så tillvida det finns en annan lagstiftning att man har rätt till 'data'. Om man har rätt till information eller handlingar generellt (dvs att det inte i lagen står att det ska vara data) kan man inte begära att dessa ska lämnas ut digitalt.
Men om det i annan lagstiftning framgår att man har tillgång till 'data' så förstår jag att man nu kan åberopa den nya lagen och begära att denna ska vara vidareutnyttjningsbar. (Maskinläsbar?)
Och kanske inte ens det så då "Lagen ska gälla när till exempel en myndighet, ett offentligt styrt organ eller ett offentligt företag frivilligt eller med stöd i annan författning tillgängliggör data för vidareutnyttjande.
Så frågan är vilka andra författningar det är som ger stöd för att tillgängliggöra data för vidareutnyttjande?
-
@jonas-nordqvist jag tror att det ska funka såhär: om jag enligt tf har rätt att få ta del av viss information, så kan jag begära att få denna information i maskinläsbart format och öppet format. Dock kan myndigheten hävda att de inte kan tillhandahålla data i dessa format. Då jag jag möjlighet att överklaga. Just detta med överklagande är nytt mot tidigare lagstiftning om jag minns rätt. Här får gärna någon rätta mig om jag har fel.
-
@maria_dalhage Det @Jonas-Nordqvist är ute efter är ett uttalande/en förklaring från en jurist kring hur begreppet "data" i lagen (som jämställs med "information" i definitionen") kopplas till rätten att få tillgång till "handlingar" i annan lagstiftning. Var görs den kopplingen?
-
@björn-hagström Det var det jag utgick från reglerades i enlighet med OSL och Tf. Utgivarna har skrivit en del om detta: https://www.allmanhandling.se/svar-pa-tal/
Om jag har fel i min tolkning är jag lika nyfikna som ni på var det regleras
-
@maria_dalhage Den artikeln talat om vad man har rätt att få ut som allmän handling men det finns ingen koppling till begreppet "data" som är det som den nya lagen omfattar. Var görs kopplingen? Jag är också säker på att med "data" menas det som omfattas av allmän handling men jag är osäker på var den kopplingen görs.
-
@björn-hagström "data: information i digitalt format oberoende av medium" enligt förslaget till ny lag. Skulle vara konstigt om allmänna handlingar var digitala allihop. Ser inte att det finns information i digitalt format i tex pappershandlingar.
-
Hej, lyssnade i måndags på informationen och det var mkt intressant. Kan ni dela bildspelet från informationsmötet här?
-
@robin-mångs ja, jag skulle också väldigt gärna få tillgång till det bildspel som visades på informötet i måndags
-
@siha @Robin-Mångs
Hej!
Kul att ni uppskattade informationsträffen. Mejla in till info@digg.se med förfrågan om ni vill ta del av själva presentationsmaterialet. En kortare sammanfattning av informationsträffen kommer även att publiceras på digg.seVänliga hälsningar,
Kristine -
Nu finns det publicerat en sammanfattning av informationsträffen den 4 april 2022 på DIGG:s webbplats. Vi kommer löpande att uppdatera webbsidan med information.
-
@jenniferskoglund För landets 290 kommuner skulle det vara oerhört värdefull att nästa informationsträff få nåt exempel på "annan lag eller förordning" enligt nedan sammanfattning av förra mötet. Ni kanske kan vända er till SKR för att få klarhet i detta?
"Lagen ska tillämpas när någon som har rätt att få tillgång till data enligt någon annan lag eller förordning framställer en begäran om tillgängliggörande av data för vidareutnyttjande, när data tillgängliggörs på eget initiativ från offentlig sektor i syfte att de ska kunna vidareutnyttjas samt när data lämnas till en statlig eller kommunal myndighet för att användas i deras konkurrensutsatta verksamhet."
-
Hej @jonas-nordqvist
Tack, det tar vi med oss både för informationsträffen och när vi ska utarbeta stöd på området.Tills dess, så läs gärna på s 29 i propositionen där det mer tydligt framgår hur rätten till tillgång enligt annan lag eller förordning relaterar till denna lag.
Länk till propositionen: https://www.regeringen.se/4968a8/contentassets/c477c2ea0fd64f02afdc0c22150a7cd4/den-offentliga-sektorns-tillgangliggorande-av-data
-
@kristine_ 2 kap
TF ger inte, som jag ser det, stöd för att kunna begära ut handlingar för vidareunyttjande (En sammanställning av uppgifter ur en upptagning för automatiserad behandling anses dock förvarad hos myndigheten endast om myndigheten kan göra sammanställningen tillgänglig med rutinbetonade åtgärder). Det lär inte vara rutin och ta under två timmar (praxis) att fixa till en datamängd för vidareutnyttjande.
Ej heller OSL ser jag innehåller nåt som gör att kommunerna kan påverkas.
Övriga lagar har jag inte dubbelkollat.
-
@jonas-nordqvist sa i Informationsträffar om den kommande föreslagna datalagen:
Det lär inte vara rutin och ta under två timmar (praxis) att fixa till en datamängd för vidareutnyttjande.
Ja, så ser det säkert ut idag. Kanske kan man ta med sig det som en inparameter i framtida upphandlingar att det är en målbild?
-
@jonas-nordqvist
Det är två olika bedömningar i grunden som ska göras. Lite förenklat;- Har personen rätt till tillgång? --> Regleras i t.ex OSL och TF.
Om ja.
- Har personen begärt för data för vidareutnyttjande ? --> TIllämpa nya lagen.
Se resonemang i prop på sidan 55.
Vi tar med frågan framåt i kommande stöd på området. -
@kristine_ Verkningslöst om man läser propp sidan 34. Bara att ladda avslagsbesluten med besvärshänvisning i kommunskrivaren. Men det blir spännande att se exempel från verkligen framöver.
Överlag hoppas jag att jag har fel då jag på något sätt vill att kommuner ska lämna ut mer data.