Intresse för öppna data från Transportstyrelsen?
-
Hej!
På Transportstyrelsen håller vi just nu på att förbereda ett tillgängliggörande av mer strukturerad öppna data via dataportalen. För att få inspel till vårt interna urval vill vi gärna höra redan nu om det i detta forum finns några utvecklare eller andra intressenter som har särskilda önskemål om datamängder från Transportstyrelsen.
Vi ser helst gärna att ni skriver önskemålen här så vi kan föra en öppen dialog som fler kan ta del av och utveckla. Om ni däremot önskar kontakt med oss som arbetar med frågan på myndigheten kan ni välja att kontakta Sissi Hamnström Cole eller Mirsad Slavotic på e-postadresser sissi.hamnstrom.cole@transportstyrelsen.se eller min kollega mirsad.slavotic@transportstyrelsen.se.
-
@siha spännande en fundering har ni busshållplatser/tunnelbanestationer eller är det Trafiklab enbart?
Vi skulle vilja se samma som Wikidata för hållplatser tunnelbanestationer. Ring om ni vill diskutera 0735152802 eller om jag skall dema....
Fråga: Har ni externa persistenta unika id:n för era hållplatser så skulle vi kunna ha dom i vårat data i Wikidata dvs. "samma som" --> att andra appar skulle hitta hur man kommer dit. Wikidata används av Airbnb, Google, TripAdvisory.... så då skulle dom enklare kunna hitta erat API och i sina websidor/appar kunna ha resväg
Lite lösa tankar
User case A: som besökare till Stockholm skulle jag vilja ha tunnelbanestationerna på mitt språk
Förklaring: Wikidata har namn på många tunnelbanestationer på flera språk, kan tänka mig att mer besökta hållplatser kan bli Wikidata objekt- exempel Aspudden
- portugisisk Wikipedia
- Wikidata Q738113
- Open Street Map har samma som Wikidata se node 4225502308
Exempel generera tunnelbanakarta
User case B: att vi kan i Wikidata ha en föreslagen närmaste hållplats(er) för olika artiklar som ex. Drottningholms slott
- exempel Aspudden
-
@siha Jag skulle gärna vilja ha geometri för körvägar och spårvägarnas sträckning när det gäller lokaltrafiken, så turerna/linjerna kan läggas ut på en stadskarta.
Exempel för Stockholm med geografiskt korrekta linjesträckningar:
https://mitt.sl.se/resources/maps/geographics/2020/view.aspx?id=7510.Innerstan&name=Stockholms innerstad -
Kristine_
-
Kristine_
-
Maria_Dalhage
-
Hej @siha,
Jag har stött på en del oklarheter kring ägarregistret för fordon. Jag skulle vara ytterst tacksam om ni kunde hjälpa mig få svar på tre frågor
-
Hur kommer det sig att transportstyrelsen inte publicerar ägaruppgifter gratis? Vad är anledningen till att det ska kosta?
-
Varför inkluderar inte transportstyrelsen ägaruppgifter i sitt API? (med elr utan kostnad)
-
Hur har tredje parter som car.info och biluppgifter.se åtkomst till ägaruppgifter? Hur kan dessa företag som inte äger datan, ha den öppen men inte ni?
Med vänliga hälsningar,
Tillo -