Community på Sveriges dataportal
Intresse för öppna data från Transportstyrelsen?
-
Hej!
På Transportstyrelsen håller vi just nu på att förbereda ett tillgängliggörande av mer strukturerad öppna data via dataportalen. För att få inspel till vårt interna urval vill vi gärna höra redan nu om det i detta forum finns några utvecklare eller andra intressenter som har särskilda önskemål om datamängder från Transportstyrelsen.
Vi ser helst gärna att ni skriver önskemålen här så vi kan föra en öppen dialog som fler kan ta del av och utveckla. Om ni däremot önskar kontakt med oss som arbetar med frågan på myndigheten kan ni välja att kontakta Sissi Hamnström Cole eller Mirsad Slavotic på e-postadresser sissi.hamnstrom.cole@transportstyrelsen.se eller min kollega mirsad.slavotic@transportstyrelsen.se.
-
@siha spännande en fundering har ni busshållplatser/tunnelbanestationer eller är det Trafiklab enbart?
Vi skulle vilja se samma som Wikidata för hållplatser tunnelbanestationer. Ring om ni vill diskutera 0735152802 eller om jag skall dema....
Fråga: Har ni externa persistenta unika id:n för era hållplatser så skulle vi kunna ha dom i vårat data i Wikidata dvs. "samma som" --> att andra appar skulle hitta hur man kommer dit. Wikidata används av Airbnb, Google, TripAdvisory.... så då skulle dom enklare kunna hitta erat API och i sina websidor/appar kunna ha resväg
Lite lösa tankar
User case A: som besökare till Stockholm skulle jag vilja ha tunnelbanestationerna på mitt språk
Förklaring: Wikidata har namn på många tunnelbanestationer på flera språk, kan tänka mig att mer besökta hållplatser kan bli Wikidata objekt- exempel Aspudden
- portugisisk Wikipedia
- Wikidata Q738113
- Open Street Map har samma som Wikidata se node 4225502308
Exempel generera tunnelbanakarta
User case B: att vi kan i Wikidata ha en föreslagen närmaste hållplats(er) för olika artiklar som ex. Drottningholms slott
User case C jag vill vandra 3 mil men vill vandra från A till B där det finns bra kommunala transportmedel se GITHUB
- exempel Aspudden
-
@siha Jag skulle gärna vilja ha geometri för körvägar och spårvägarnas sträckning när det gäller lokaltrafiken, så turerna/linjerna kan läggas ut på en stadskarta.
Exempel för Stockholm med geografiskt korrekta linjesträckningar:
https://mitt.sl.se/resources/maps/geographics/2020/view.aspx?id=7510.Innerstan&name=Stockholms innerstad -
-
-
-
Hej @siha,
Jag har stött på en del oklarheter kring ägarregistret för fordon. Jag skulle vara ytterst tacksam om ni kunde hjälpa mig få svar på tre frågor
-
Hur kommer det sig att transportstyrelsen inte publicerar ägaruppgifter gratis? Vad är anledningen till att det ska kosta?
-
Varför inkluderar inte transportstyrelsen ägaruppgifter i sitt API? (med elr utan kostnad)
-
Hur har tredje parter som car.info och biluppgifter.se åtkomst till ägaruppgifter? Hur kan dessa företag som inte äger datan, ha den öppen men inte ni?
Med vänliga hälsningar,
Tillo -
-
Var/när sker den öppna dialogen?
Var det inte tänkt att Transportstyrelsen ska komma med återkoppling på något vis?@siha sa i Intresse för öppna data från Transportstyrelsen?:
Vi ser helst gärna att ni skriver önskemålen här så vi kan föra en öppen dialog som fler kan ta del av och utveckla.
-
Hej, jag är intresserad av uppföljning och återkoppling angående förslagen och önskemålen som postats i ämnet och hur långt ni har kommit i det interna urvalet av strukturerade öppna data sedan dec 2021.
@siha sa i Intresse för öppna data från Transportstyrelsen?:
3 dec. 2021 11:37På Transportstyrelsen håller vi just nu på att förbereda ett tillgängliggörande av mer strukturerad öppna data via dataportalen. För att få inspel till vårt interna urval vill vi gärna höra redan nu om det i detta forum finns några utvecklare eller andra intressenter som har särskilda önskemål om datamängder från Transportstyrelsen.
-
@tillorea1 Hej igen!
Här kommer de svar jag fått från våra utredare inom området:
-
Transportstyrelsen har svårt att säkerställa den personliga integriteten för den enskilde ägaren om dennes namn- och adressuppgifter skulle publiceras utan reglering. För att kunna lämna ut uppgifter om namn och adress (eller andra personuppgifter) krävs att myndigheten genomför en kontroll där det framgår att uppgifterna inte i ett senare skede kommer att behandlas i strid med gällande dataskyddslagstiftning. Om det kan antas att personuppgifterna skulle behandlas i strid med gällande dataskyddslagstiftning gäller sekretess enligt 21 kap. 7 § OSL (2009:400). Anledningen till att myndigheten tar betalt för uppgifter är för att det finns en mandat reglerat i nationell författning som ger myndigheten rätt att ta ut avgifter för full kostnadstäckning, se 9 § förordning (2008:1300) med instruktion för Transportstyrelsen.
-
Se ovan svar.
-
Car.info köper information från Transportstyrelsen, men tar inte del av t.ex. namn och adressuppgifter. Vid en kontroll av deras webbplats kan vi inte se att varken ägarens namn eller adress är publicerad. Biluppgifter.se är däremot inte en köpare av information från Transportstyrelsen, och varifrån webbplatsen får uppgifterna kan vi inte svara på. Webbplatsen omfattas av ett så kallat frivilligt utgivningsbevis vilket innebär att Transportstyrelsen inte kan efterforska var informationen kommer ifrån. Databasen och webbplatsen är således grundlagsskyddad.
Har du några ytterligare frågor eller funderingar är det bara att du återkommer.
-
-
@Magnus-Sälgö Hej!
Tyvärr håller Transportstyrelsen inte denna typ av information. Kontakta gärna regionerna som tillhandahåller kollektivtrafiken alternativt ska denna information finnas på NVDB.
-
@siha Det är vi som ska be om ursäkt, tycker jag. Det är fler som har märkt strul med notiser. Till exempel har @jonor gjort oss uppmärksamma på saker som inte funkar.
@Maria_Dalhage , @jenniferskoglund och jag tittar på frågan och ser hur vi ska göra för att bli bättre.
Tack för ditt tålamod, @siha! -
@jonor Hej igen!
När det gäller vårt interna urval av strukturerade öppna data är vi ett par medarbetare som arbetar aktivt internt med att försöka höja intresset för att publicera och tillgängliggöra öppna data. Tanken och förhoppningen i slutet av förra året var att vi efter vår första lansering på dataportal.se löpande skulle kunna tillgängliggöra fler datamängder, men av olika anledningar blev det ju inte så tyvärr.
Vi tar dock fortfarande gärna och tacksamt emot inspel från er gällande datamängder som kan vara av intresse. Era inspel skulle kunna fungera som bra motivationshöjare inom vår myndighet för att skynda på processen med att få fram fler öppna datamängder.
Vi håller också, som du kanske känner till, på med att ersätta det gamla vägtrafikregistret, vilket är ett gigantiskt flerårigt projekt som slukar massor av resurser. Det bidrar till att det just nu kanske inte är tillgängliggörande av öppna data som är högst prioriterat inom myndigheten.
Men som sagt, vi tar tacksamt emot förslag och inspel och kommer att hålla en bättre bevakning på inläggen här.
-
@siha Tack, bra återkoppling! När du säger "motivationshöjare", tänker du på konkreta förslag på nya datamängder, exempel-tillämpningar, visualiseringar eller annat? Jag tror inte dataportal.se har ett utrymme/funktionalitet för att publicera exempel på användning av datamängder (rätta mig gärna om jag har fel).
-
@siha Tack, ja det skulle vara intressant att veta lite mer om vilka data Transportstyrelsen förfogar över i nuläget, hur de är utformade och hur de används, möjligheter och hinder för att de kan publiceras öppet. Hur ser informationen om trafikregler för områden ut t.ex.?
-
@mistral Hej! Ja det är exakt vad vi är ute efter, alltså konkreta förslag på nya datamängder, men kanske inte i dagsläget tillämpningar och visualiseringar. Vi behöver skynda långsamt
-
@jonor Hej igen!
Vi har precis börjat kika på om och hur vi skulle kunna tillgängliggöra föreskrifter från Svensk trafikföreskriftssamling (STFS). Jag hoppas att vi så småningom ska kunna dela med oss
av dessa.I övrigt är det kanske i första hand den statistik som vi idag publicerar på vår externa webbplats som prioriteras och som då behöver göras om till maskinläsbara format och tillgängliggöras även på dataportalen.
-
@siha sa i Intresse för öppna data från Transportstyrelsen?:
@jonor Hej igen!
När det gäller vårt interna urval av strukturerade öppna data är vi ett par medarbetare som arbetar aktivt internt med att försöka höja intresset för att publicera och tillgängliggöra öppna data. Tanken och förhoppningen i slutet av förra året var att vi efter vår första lansering på dataportal.se löpande skulle kunna tillgängliggöra fler datamängder, men av olika anledningar blev det ju inte så tyvärr.
Vi tar dock fortfarande gärna och tacksamt emot inspel från er gällande datamängder som kan vara av intresse. Era inspel skulle kunna fungera som bra motivationshöjare inom vår myndighet för att skynda på processen med att få fram fler öppna datamängder.
Vi håller också, som du kanske känner till, på med att ersätta det gamla vägtrafikregistret, vilket är ett gigantiskt flerårigt projekt som slukar massor av resurser. Det bidrar till att det just nu kanske inte är tillgängliggörande av öppna data som är högst prioriterat inom myndigheten.
Men som sagt, vi tar tacksamt emot förslag och inspel och kommer att hålla en bättre bevakning på inläggen här.
Hej, jag undrar om ni har en öppen data strategi? Skulle ni kunna publicera den isf?
-
@siha hej sissi, jag svarar på denna då jag gissar att återkallat körkort, är liknande skyddsintressen för den personliga integriteten. Jag undar däremot hur det ställer sig i förhållande till de som kör i yrket? Det är ju inte alltid tung trafik utan även vanliga kombiföretagsbilar eller mindre skåpbilar.
Satt i ett projekt tidigare där ett företag hade haft problem att de inte blev meddelade av anställd eller myndighet vid indraget körkort (självklart bryter det mot anställningsavtal, men den anställde är ju ute på vägen i företagsbil ändå). De ville därför se på system som var eventtriggat kopplat till anställda under anställningstiden dvs inte säkerhetsprövning eller belastningsregisterutdrag i början.
I det fallet så var det ett så litet bolag att en administrativ rutin blev lättare att införa. Men det har hängt kvar i mig lite. Tittade snabbt på er hemsida och såg att läkare har en anmälningsskyldighet men undrar om ni har undersökt möjligheten till api (kanske inte helt öppet utan till viss bransch) eller liknande till relevanta branscher kopplat till indraget körkort?