Community på Sveriges dataportal
-
Nationell Skalning Öppna Data (NSÖD) var ett projekt finansierat av Vinnova där 13 kommuner, flera regioner och myndigheter arbetar tillsammans för att samma information ska publiceras på samma sätt som öppna data och att skapa förutsättningar för ett långsiktigt hållbart arbete med öppna data både lokalt och nationellt. Projektet bedrevs mellan 2018-12-01 - 2022-03-31 och stora delar av framtaget material finns publicerat av RISE på DiVA (men inte allt då DiVA inte klarar av Excel med macron). I detta inlägg försöker vi samla allt resultat från projektet.
Effektmål
- Öppna data är en naturlig del av de offentliga verksamheternas ordinarie informationsbehandling och digitala utveckling.
- Skapa förutsättningar för en nationell enhetlig publicering av offentliga öppna data för kommuner och regioner samt myndigheter.
- Initiera förvaltningsorganisation hos aktörer för öppna och delade data
- Benchmarka pågående-/avslutade- och andra relevanta projekt/initiativ. Undvik ”reinvent the wheel”.
- Skala upp! Alla skall med!
Pelarna i projektet är
- Enhetlig och samordnad publicering av öppna data
- Kulturresan - information, utbildning och påverkansarbete
- Organisation och förvaltning
- Nationell samordning - långsiktig samordning efter NSÖD behövs
- Enhetlig och samordnad publicering av öppna data
De informationsmängder vi arbetat med
-
Laddstationer för elfordon
Publiceras enligt specifikation från Energimyndigheten och samlas i nationell databas och publiceras som öppna data där. -
Grundläggande information om skolor
Informationen samlas redan av SCB på uppdrag av Skolverket och vi ger rekommendationer om hur detta bör ske för att höja kvaliteten. -
Leverantörsreskontra
Här finns en möjlighet att använda integrationsplattformen TEIS för att automatiskt hämta ut informationen i rätt format för att uppfylla specifikationen för att alla ska publicera på samma sätt. -
Livsmedelskontroller
En specifikation finns och en rekommendation om hur informationen bör publiceras. -
Måltidsinformation
En specifikation finns och leverantörer håller på att implementera den i tekniska lösningar. Ytterligare en uppdatering av specifikationen pågår i skrivande stund på https://github.com/Sambruk/Open-Meal, här finns den senaste informationen. -
Vägarbeten med trafikpåverkan
Arbetet är pågående i samverkan med kommuner och Trafikverket.
För respektive informationsmängd finns mer material i tråden om den på community. Övrigt material från NSÖD finns här:
Rapport med rekommendationer
Rapporten innehåller följande bilagor:
A. Analys av befintligt stöd
B. Undersökning deltagande kommuner
Undersökning deltagande kommuner 2019 – analys och rapport
Undersökning deltagande kommuner 2019 – tabeller
Undersökning deltagande organisationer 2021-2022 – tabeller
C. Utbildning arbetssätt och processer
D. Workshop och utbildning öppna data 32
E. Löpande utbildning öppna data
F. Workshop öppna data för ledningsgrupp
G. Rekommendation för grundläggande information om skolor
H. Livsmedelsinspektioner – Presentation
I. Livsmedelsinspektioner – Rekommendation
J. Livsmedelsinspektioner – Teknisk specifikation
K. Måltidsinformation – Presentation
L. IT-arkitektur – IoT-metadatakatalog
M. Rekommendation för att ta fram vägledningar och specifikationer för enhetlig datadelningNyttokalkyl för leverantörsreskontra som öppna data
Utöver rapporten finns en vetenskaplig nyttokalkyl och analyser publicerade som eget material på DiVA -
@björn-hagström tackar för lite info....
-
kommer ni att skapa en gemensamma data dictionary med tydliga ägare jmf Goda exempel och inspiration Eionet Data Dictionary känns även som DIGGs API ramverk och NSÖD bör leverera saker som sitter ihop....
- finns det något skrivet hur ni passar ihop?
- det jag sett hittills så verkar det vara copy paste mellan olika dokument vilket inte känns enkelt att förvalta eller skalbart.
-
Bra är om saker publiceras innan projektet tar slut i början av nästa år om jag läser projektplanen rätt.... lesson learned av "ÖDIS Ökad användning av öppna data i Stockholmsregionen (ÖDIS) 2018 – 2020" projektet var att det bara dog och portalen storsthlm.dataplatform.se stängs ned... och ingen finns att fråga...
-
Är det några som börjat leverera data? Om jag skall hämta alla Sveriges/Europas vägarbeten, måltider, leverantörsreskontra, laddstationer var hämtar jag det?
- finns det kodexempel?
-
-
@salgo60 Ja en av läxorna från ÖDIS är att vi behöver dela resultat tidigare så det försöker vi göra. Vi försöker också dela det på en plats som kommer finnas kvar över tid istället för på en projektwebbplats. Nu finns DIGGs community, det gjorde det inte när ÖDIS avslutades.
Tack för tipset om Eionet, jag ska kika mer på det och fundera på hur det passar för oss. Vi har inte tagit upp frågan tidigare i projektet.
Mycket av ÖDIS material finns på denna sida och överliggande sidor:
https://smartstad.stockholm/odis-stodmaterial-publicera/Var du hämtar data skiljer sig lite åt mellan de olika informationsmängderna. Ibland har vi lyckats hitta en central punkt och ibland inte. När det gäller vägarbeten så arbetar vi med specen så där finns inget klart ännu.
-
Detta inlägg är raderat!
-
En före detta användarereplied to En före detta användare on Senaste redigerad av En före detta användareDetta inlägg är raderat!
-
@salgo60 Du har en ganska otrevlig ton så tänk gärna på det. Jag är ganska nära att het sluta svara på dina inlägg och det vore tråkigt. Jag tycker du har rätt i sak många gånger men ditt sätt att uttrycka dig är otrevligt och dina förlag på lösningar är många gånger omöjliga.
Tillbaka till frågan. Ja det är samma specifikation som vi nu uppdaterar. Det är väldigt svårt att göra dig nöjd,
- du klagar på att det vi gör är dåligt och
- när vi försöker göra det bättre (efter 7 år har det hänt en del. Wikidata var 2 år gammalt när den första versionen togs fram) så är det också dålig.
Du får ta och bestämma dig för vad du vill tycker jag.
Arbetet med den första versionen av specifikationen ledde till att ca 90& av alla måltider inom skolan fanns tillgängliga som strukturerade data, det är inte helt dåligt med tanke på hur situationen såg ut för öppna data då. Den har startat många goda diskussioner om öppna data inom många organisationer och lett till att fler börjat intressera sig för frågan.
-
@salgo60 Svar på ditt andra inlägg. Hur ska vi byta laguppställningen? Kom med ett förslag på hur det bör se ut och hur vi ska ta oss dit som kan fungera.
-
@björn-hagström @salgo60 Hej, som ni kanske minns är vi precis i färd med att utveckla våra regler för moderering av detta community, så ni får tills vidare ta det jag säger med den vanliga nypan salt man använder till utvecklingsledaren för Sveriges dataportal. Men, som jag ser det:
- Detta community är till för att dataproducenter och datakonsumenter ska kunna föra en konstruktiv dialog i vänlig ton.
- Det kan vara rimligt att diskutera om man tycker det är en bra idé att en viss organisation ska delta i någon aktivitet.
- Det är inte ett forum för att diskutera vilka personer som man tycker ska, eller inte ska, delta i ett visst projekt.
-
@nina_ jag skuter ut mig ur detta forum så blir det lugnare ...
Jag tycker det verkar helt galet att levereras så lite, den goda diskussionen som Björn och andra pekar på ha jag missat....
Blev tyvärr inte tryggare efter dagens API presentation som säkert är bra att ha men som också som det sas är mycket gammal skåpmat, jag ser inte att hur detta skall göra att massa kommuner som idag inte ens har en psi-data sida skall bli digitala.... jag saknar en känsla av urgency
-
-
-
-
-
@björn-hagström Nu är inlägget uppdaterat med fler länkar och mer information.
-
@björn-hagström tror ni snurrade till det med persistenta identifierare sid 25 diva2:1654808 pdf
Problemet vi pekade på är att kommunkoder är inte persistenta och (kanske även återanvänds) byts... det är inga problem att fatta vad 1880 är utan problemet är att kommunkoder ändras
- det är inga problem att skapa egna persistenta identifierare men det ni pekar på indirekt är att det skulle kunna vara bättre om SCB hade det
- en "fattigmanslösning" är att peka på att kommunen X är samma som Wikidata dvs. 1880 = "Örebro kommun" = WD Q297718
"Problemet" med vissa kommunkoder är att om jag minns rätt att sifferkoden är hur den är uppbyggd ex. lista
Gissar att de ändringar vi ser i listan ovan är att läns tillhörighet eller annat byts och då skall kommunkoden ändras....
- det är inga problem att skapa egna persistenta identifierare men det ni pekar på indirekt är att det skulle kunna vara bättre om SCB hade det
-
@salgo60-ej-aktiv om vi litar på Wikipedia så är 2 första bokstäverna i kommunkoden Länskod så byter vi länsgränser så ändras kommunkoder....
-
-