Community på Sveriges dataportal
Vägarbeten med trafikpåverkan - hur du publicerar
-
Alla kommuner har ansvar för att genomföra underhåll och anpassning av det kommunala vägnätet. Vissa av dessa vägarbeten har omfattande trafikpåverkan, vilket kan medföra att vägar i anslutning till vägarbetet får längre restider, eller helt stängas av, vilket i sin tur får stor påverkan på det berörda trafiksystemet.
Idag publicerar Trafikverket öppna data om alla pågående och planerade vägarbeten på det statliga vägnätet som påverkar trafiken (t.ex. här https://api.trafikinfo.trafikverket.se/). Dessa data skapar reella nyttor för trafiksystemet, primärt för trafikanter (ex. bilister, leveransfordon och blåljusaktörer) som kan ta del av öppna vägarbetsdata och anpassa sitt resande via t.ex. navigator-applikationer (som Google Maps, Waze och HERE), radioutsändningar och via Trafikverkets egen webbplats. I dagsläget saknas dock denna typ av öppna data för stora delar av det kommunala vägnätet och därför har denna datamängd undersökts inom projektet Nationell skalning öppna data (NSÖD).
Under NSÖD har det blivit tydligt att de allra flesta svenska kommuner idag saknar hantering av denna datamängd. För att underlätta vid ev. upphandling av system har NSÖD därför har tagit fram en översiktlig information kring hur vägarbeten med trafikpåverkan kan skapas och tillgängliggöras som öppna data. Den specifikation (DATEX II-profil) som tagits fram och publicerats på dataportal.se har inkluderat det minimum av information som Trafikverket ser behövs för att kunna skapa användbara öppna data.
DATEX II är en europeisk standard för utbyte av trafikinformation, och som EU-kommissionen pekat ut som ett krav för att uppfylla vissa av de delegerade ITS-akterna (se ex. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32015R0962&from=EN för vägarbeten). DATEX II är en omfattande standard och specifikationen på dataportal.se är därför en s.k. profil, där endast de absolut viktigaste fälten tagits med.
Under NSÖD har projektets ingående kommuner på försök dessutom fått tillgång till Trafikverkets digitala infrastruktur för datautbyte. De viktigaste delarna för inrapportering av vägarbeten till Trafikverket består av en API-lösning (där kommuner kan skicka in vägarbeten med trafikpåverkan som följer standarden DATEX II) ett GUI (kallat Kommunformuläret), där kommuner som saknar system- och processtöd för hantering av vägarbeten med trafikpåverkan (se nedan) istället kan markera sådana vägarbeten på en karta och manuellt fylla på med och ajourhålla ytterligare relevant trafikinformation
Denna data publiceras sedan ut i Trafikverkets olika utdatatjänster, på samma sätt som Trafikverkets egna data. Då Trafikverket idag saknar formellt uppdrag att hantera denna datamängd, finns i dagsläget inte möjlighet för ytterligare kommuner att använda denna infrastruktur. Givet goda befintliga erfarenheter från kommuners användning av denna infrastruktur bereds dock frågan internt på Trafikverket.
Diskutera gärna alla aspekter på denna information här i tråden. Både hur den kan och bör publiceras samt tankar och synpunkter du som användare av informationen har.
Specifikation och vägledning finns publicerad på dataportalen
Vägledning - Vägarbeten med trafikpåverkan
Vägledning för publicering av öppna data för vägarbeten med trafikpåverkan beskriver bl.a. vilken information som avses, Trafikverkets roll, varför man bör publicera informationen och hur man bör gå till väga. Detta är ofta det bästa dokumentet att läsa först.DATEX II Swedish Roadwork Profile
Den på dataportalen bifogade specifikationen innehåller scheman, exempelfiler samt beskrivning av fältnamn. -