Community på Sveriges dataportal
-
Många aktörer inom offentlig sektor serverar måltider som en viktig del av sin verksamhet. Detta gäller inte minst inom skola, vård och omsorg. Informationen om vilken mat som serveras när samt vad den innehåller bör publiceras som öppna data för vem som helst att ta del av och använda. Denna specifikation visar hur detta bör ske. Specifikationen håller snabbt på att bli det standardiserade sättet att publicera informationen tack vare att den ledande leverantören av kostplaneringssystem för kommuner, Matilda Foodtech, håller på att anamma den.
Specifikationen i sin nuvarande utformning togs fram inom projektet NSÖD (Nationell Skalning Öppna Data) i samverkan med deltagande kommuner och intresserade privata aktörer.
Det är rekommenderat att vid upphandling/avrop kravställa på att tekniska lösningar för att hantera måltidsinformation ska kunna publicera öppna data enligt specifikationen.
Diskutera gärna alla aspekter på denna information här i tråden. Både hur den kan och bör publiceras samt tankar och synpunkter du som användare av informationen har.
Ta del av hela specifikationen
Filer som finns tillgängliga:
Vägledning Måltidsinformation
Här beskrivs arbetet med att skapa specifikationen, varför man bör publicera informationen och hur man bör gå till väga. Detta är ofta det bästa dokumentet att läsa först.Specifikation Måltidsinformation
Det tekniska dokument som beskriver hur informationen ska publiceras.DCAT-AP-SE
En rekommendation för hur man bör utforma metadata enligt den standard som dataportal.se kräver.JSON schema
Ett exempel på hur informationen kan se ut när den publiceras i formatet JSON. -
@björn-hagström Jag läser specifikationen och det verkar som att delar av det jag diskuterade med Filip har letat sig in där men på helt fel sätt.
lang
-attributet förklaras med en hänvisning till qLabel och Wikidata, men det blir ju meningslöst om ingredienserna anges med fritext utan tillhörande Wikidata-objekt. Eller snarare, det är ju alltid bra att ange språket, men eftersom att qLabel inte kan användas utan Wikidata-id på det som ska översättas så tillför det inget i just denna förklaring. Om inte:Det är ju väldigt nära att ni är på väg att åstadkomma något fantastiskt och otroligt nyskapande med en specifikation på den här nivån. Det som saknas är en
ingredientsID
som borde vara det som motsvararingredientsLabel
på Wikidata. Med nedanstående rad skulle det bli finemang!Attribut:
ingredientsID
Typ: Text
Förklaring: Motsvarigheten till ingredientsLabel på Wikidata. Gör det möjligt att tillsammans med språkvariabeln öka tillgängligheten med en metod som också använder en öppen och fri licens. Metoden heter qLabel och använder Wikidata.
Exempel: Q2249305, Q283, Q15260613
Kravnivå: Obligatoriskt
Länk/referens: Wikidata
Kommentar: Värdena i exemplet specificerar vetemjöl, vatten och hönsägg, d.v.s. högre noggrannhet, vilket ofta behövs för att undvika konstigheter på Wikidata. -
Hej, jag är intresserad av att kika lite närmre på Måltidsinformation. Vi på IST har nog några entiteter som skulle kunna komplettera API:et lite, och jag skulle även vilja testa att utläsa data från några andra dataproviders (än vårat egna skolmaten.)
Har jag hamnat i rätt community för sådana tankar?
-
@wincent Jag tycker du hamnat helt rätt. Vad är det du skulle vilja komplettera specifikationen med? Vi för dialog om att utöka det med id för livsmedel så det kan kopplas ihop med wikidatas qkoder och även en url för bild på maten. Om du specar vad ni skulle vilja lägga till så ska jag se om vi kan få in det i specen. Jag tror det är läge att vi sedan kallar till en publik träff där vi kan prata om förslagen också och förhoppningsvis nå koncensus.
-
@nina_ Tackar tackar
-
@björn-hagström Hej, ursäkta sent svar!
Men så bra att jag hamnat där jag tänkt Id för wiki/qcode livsmedel låter ju toppen.
Jag skall samla ihop våra tankar!
Passar på att bidra med att jag hittat ett stavfel i tekniska specifikationen: "possibleAllergenes" stavas "possibleAllergens" (utan e i slutet)
Hörs vidare
-
@wincent vad vill du göra det finns en del andra ontologier om mat
jag är inte säker att data finns ännu men dela gärna om du hittar...
-
-
@dennis_priskorn https://www.ist.com/se/
-
@salgo60-ej-aktiv sa i Måltidsinformation som öppna data - hur du publicerar:
Hej, tack för länkarna.
Primärt tänker jag dels utifrån consumer av API:et från diverse olika för att kunna presentera informationen kring, framför allt skolmat, för slutanvändare.
Även utifrån att publicera standardiserad data som dataprovider för att göra informationen tillgänglig.
Har nu hittat inställningar som förhoppningsvis skickar ett mail när tråden uppdateras. Det här med att surfa hit för att kolla om något hänt funkar inte så bra för mig märker jag
-
@wincent Ursäkta sent svar från mig. Missade att du svarat. Tackar för rapporten om typo, jag tar med mig det. Hör av dig till bjorn@hagstrom.nu om du vill diskutera mer. Vi funderar på detta med id på livsmedel nu och kommer med en publik remiss inom kort. Det skulle hjälpa oss mycket om du skulle kunna beskriva ditt användningsfall? Den data som finns idag är på receptnivå (salt och liknande är med) så det är inte bara huvudingredienserna som skulle publiceras i så fall (just nu). Tankar?
-
@björn-hagström Halloj, jag har fått till en sittning nästa vecka där jag skall få lite mer info kring vad vi tänker hos oss på IST (som driver skolmatsappen: skolmaten.se). Sen skulle jag hemskt gärna ta en avstämning med dig!
-
-
@björn-hagström Arbetet med ytterligare en version av specifikationen pågår för fullt på https://github.com/Sambruk/Open-Meal. Gå gärna in och hjälp till.
PS Sidorna på Github.io är inte uppdatera, det är ett arbete som pågår.
-
@björn-hagström Ping @Ainali t.ex.
-