Fastighetsdatalabb Lunchseminarie Datastory - 10 år med öppna data och datavisualisering
-
Fastighetsdatalabb Lunchseminarie Datastory - 10 år med öppna data och datavisualisering
When Wed 2021-04-21 12:00 – 13:00 CET - Stockholm
Joining info
Join with Google Meet meet.google.com/jgz-gvez-odgVarmt välkomna till ett lunchseminarie tillsammans med Fastighetsdatalabbet och Datastory.
Daniel Lapidus bjuder på en timme med spännande och visuellt intressanta exempel medan ni mumsar på era matlådor hemma vid köksbordet. Så, starta mikrovågsugnarna och var redo att koppla upp er kl 12.00 den 21 april till meet.google.com/jgz-gvez-odg
Datastory är en organisation som gör data och kunskap tillgängligt i form av interaktiva verktyg och datadrivet berättande. Datastory samarbetar med olika organisationer, myndigheter och företag för att omsätta data till interaktiva applikationer.
Daniel Lapidus grundare av Datastory började sin datadrivna bana på Gapminder och med Hans Rosling som mentor så kan vi inte annat än förvänta oss stora ting från denna man.
Agenda
- Inspiration, bakgrund (10 min)
- Data / öppna data (10 min)
Här tittar vi närmare på lösningar för att lagra och dela information och statistik.
Nyckelord som ontologier, länkad data, öppna data etc. - Visualisering för webben (15 min)
Vilka lösningar finns idag, vilken kombination av lösningar passar er verksamhet? - Storytelling och impact (10 min)
Hur kan vi mäta resultat av arbete med datavisualisering? - Öppen Mic, frågor och diskussioner (15 min)
-
@salgo60 Låter intressant. Behöver man anmäla sig nånstans, eller är det bara att ansluta via länken?
-
Ingen anmälan krävs, klicka på länken när det är dags.
Dock så rekommenderas det jobb Fastighetslabbet gör att följa dom. Dom har workshops där alla är välkomna och pratar länkade data och kör Jupyter Notebook för att visa olika lösningar.... Min tro att det är så Öppen Data skall drivas med konkreta problem och branschkunniga som diskuterar...
Rekommenderar alla att titta på föredraget Daniel höll ovan
-
vid 19 min där Daniel Lapidus har som mål att hämta data från Riksdagens Öppna data för att bättre förstå vad våra Riksdagsmän vill
-
i Wikidata har vi börjat titta på om detta kan göras på Europa nivå men även för kommunerna se projekt Wikidata:WikiProject_Sweden/Municipal_commissioner_in_Sweden tyvärr finns ingen att kommunicera med hur vi driver detta vidare tycker projekt som ÖDIS borde vara dom man har dialog med (cc: @jonas-nordqvist) tyvärr känns just ÖDIS svåra att kommunicera med och osynliga vad dom levererar eller var diskussionen förs..... jag tror många projekt skulle vinna p synlighet och installera en egen wiki eller som Naturvårdsverket ha en yta på GITHUB https://greentechdev.github.io/
-
vid 22 min pratas det som Cityblock tror det är www.cityblock.com / twitter cityblockhealth
om Datastory "Datastory partners with research organizations, academia, public institutions and media to educate at scale."
-
-
@salgo60 Håller absolut med dig om att det är bra att kunniga branschaktörer driver frågor och utveckling, då blir det lättare att uppnå tex konsensus kring bla specifikationer...
-
@salgo60 ÖDIS-projektet är avslutat, vilket troligen är anledningen till att du tycker att det kan uppfattas svårt att kommunicera med projektet.
Jag har uppdraget att driva öppna datasamverkan vidare för Stockholms läns kommuners räkning. Vill du veta mer om mitt uppdrag och vad jag ämnar leverera så är du välkommen att kontakta mig.