Community på Sveriges dataportal
Hur vill Ni som använder datamängder kunna bidra med Wikidata Q-koden?
-
Vi i Umeå kikar just nu på hur vi kan låta användare bidra med Wikidata på datamängder. På måndag ska jag ha ett möte med vår plattformsleverantör och diskutera vilka alternativ som finns.
Men, har ni som använder datan och efterfrågar just denna information några önskemål om hur det ska gå till?Just nu kan jag se tre olika vägar framåt (osäker om alla är görbara)
-
Man kan kommentera på ett fält för en datamängd och säga "Q-koden ska i detta fall vara XXXXXX". Vi hanterar det sen och uppdaterar datamängden med värdet. Osäkerheten här är om vi kan få en publik backlogg (tror inte det i dagsläget)
-
Vi skapar en ny datamängd som Ni bygger upp med feedback på vilka wikidata Q-koder som ska finnas. Det kommer då att vara en post/rad där Ni har angett datamängd, wikidatafält som ska uppdateras, Q-koden...kanske något mer också (här måste vi testa oss fram).
-
En lösning (ingen aning om detta går att få till) där ni kan uppdatera publika datamängden direkt med önskad Q-kod
Just nu vet jag att alternativ 1 är görbart, men ska diskutera med leverantören vilka alternativ som finns. Men känner ni att alternativ 1 "det var ju ett värdelöst sätt att hantera detta på" - då finns ingen anledning att vi fundera på att gå vidare med den lösningen - det är ju för Er skull vi gör det
Notera också att Umeå kommun kommer inte att ta något som helst ansvar för att Q-koderna stämmer. Det kommer även att vara så att vi inte kommer att lägga tid på kontrollera om Q-koden bör vara i någon annan datamängd, utan ni kommer behöva engagera er i alla datamängder där den ska ingå.
-
-
@Maria-Söderlind Väldigt intressant Maria. Tänker att det kanske går att börja med något enstaka q-kod där värdet bedöms stort om länkningen finns. Personligen ser jag en risk om vi försöker göra för mycket samtidigt. Börja litet tänker jag.
-
@jonass @Maria-Söderlind Om det görs så vore det också trevligt för alla andra kommuner om dataspecifikationen som används uppdaterades och spreds. Tex här på dataportal.se. Men antar att jag predikar för de redan frälsta.
-
@Jonas-Nordqvist Det finns ju redan befintliga specifikationer där Wikidata ingår tänker jag. T.ex. den för Utegym eller den för Lekplatser. Ingen av dessa delar vi idag, men kikar på att kunna dela som öppna data.
-
@Maria-Söderlind Ser bara två specifikationer för utegym på dataportal.se:s söksida och en för lekplatser. Antar att du menar att det är här ni kommer att lägga era specifikationer så att fler kan använda dom?
-
@Maria-Söderlind Mycket bra initiativ! Alternativ 2 är jag tveksam till, det är generellt inte bra att duplicera datamängder eftersom vi får synkroniseringsproblem. Jag lutar åt alternativ 1.
-
Vi på af försöker i vår taxonomi införa externa länkar när det passar och finns behov. Här är ett exempel på hur det ser ut i dagsläget.
{:concept/id "kTtK_3Y3_Kha", :concept/preferred-label "Afghanistan", :concept/type "country", :concept.external-standard/wikidata-uri "http://www.wikidata.org/entity/Q889"} {:concept/id "UinE_kZh_fyB", :concept/preferred-label "Albanien", :concept/type "country", :concept.external-standard/wikidata-uri "http://www.wikidata.org/entity/Q222"} {:concept/id "RfvE_aUv_QNd", :concept/preferred-label "Algeriet", :concept/type "country", :concept.external-standard/wikidata-uri "http://www.wikidata.org/entity/Q262"} {:concept/id "TQUR_jxt_5My", :concept/preferred-label "Amerikanska Samoa", :concept/type "country", :concept.external-standard/wikidata-uri "http://www.wikidata.org/entity/Q16641"} {:concept/id "vdpd_XS2_ZBZ", :concept/preferred-label "Amerikanska, mindre uteliggande öar", :concept/type "country", :concept.external-standard/wikidata-uri "http://www.wikidata.org/entity/Q16645"} {:concept/id "sweX_RLA_3e6", :concept/preferred-label "Andorra", :concept/type "country", :concept.external-standard/wikidata-uri "http://www.wikidata.org/entity/Q228"} {:concept/id "kWK9_dqr_Mo7", :concept/preferred-label "Anguilla", :concept/type "country", :concept.external-standard/wikidata-uri "http://www.wikidata.org/entity/Q25228"} {:concept/id "vc1T_oaU_Ctj", :concept/preferred-label "Antarktis", :concept/type "country", :concept.external-standard/wikidata-uri "http://www.wikidata.org/entity/Q21590062"} {:concept/id "bq7f_tFF_eHk", :concept/preferred-label "Antigua och Barbuda", :concept/type "country", :concept.external-standard/wikidata-uri "http://www.wikidata.org/entity/Q781"} {:concept/id "5HZv_9h6_oEx", :concept/preferred-label "Förenade arabemiraten", :concept/type "country",
-
@jonass sa i Hur vill Ni som använder datamängder kunna bidra med Wikidata Q-koden?:
Bra @jonass!!
Det som är så vackert med detta är att man då enkelt kan plocka ut vad exempelvis Afganistan heter på alla olika språk och inte behöver anlita lika många översättare som det finns språk
Här ett utdrag från några språk för ovanstående sida:
-
@Maria-Söderlind sa i Hur vill Ni som använder datamängder kunna bidra med Wikidata Q-koden?:
Osäkerheten här är om vi kan få en publik backlogg (tror inte det i dagsläget)
Skulle vara intressant att förstå varför, till att börja med; Varför tror inte Du att det går?
-
@Stefan-Wallin @davidnorman med team ska ha all cred (inte jag). Jag försöker lyssna på @Magnus-Sälgö med flera men det är svårt att komma igång med kunskapsgrafer på ett bra sätt. Börjar mer och mer tänka att det måste ske i små steg där nyttan är uppenbar/direkt.
-
@Jonas-Nordqvist Om du går in i specifikationen som heter Träningsplatser utomhus (utomhusgym, utegym) så ser du att det redan idag finns ett fält som heter Wikidata
(sen betvivlar jag att typen är datum).
Samma för specen som heter Lekplatser, det finns redan idag ett fält som förväntas bestå av värdet för Wikidata.
Varför skulle vi vilja skapa nya specar när det finns befintliga att använda?'
Det som finns där är väl tänkt att alla ska försöka utgå ifrån
Det kommer i alla fall att vara vår ambition. -
@Stefan-Wallin helt enkelt för att jag vet att funktionaliteten jag nämner i alternativ 1 finns hos leverantören redan idag, men den skapar endast en intern backlogg. Vet inte hur enkelt det är att publicera den utåt. Bland annat det jag ska prata med leverantören om.
-
@jonass Vår tanke är att vi börjar med detta för datamängder där det i redan befintliga specifikation finns ett fält för Wikidata. Utgår ifrån att dessa fält finns för att man lyft behov av att ha med dessa. Om vi märker att vi ändå inte får någon återkoppling kring det, så lägger vi nog inte mer krut på det för andra datamängder.
-
@Maria-Söderlind Nice! Nej, nej, hitta inte på fler specifikationer. Förbättra dom som redan finns. Kul att ni använder den!
@DIGG_admin Det hade varit underbart om man kunde se vilka datamängder som finns publicerade utifrån en specifik dataspecifikation.
-
@Maria-Söderlind Jag tänker att om man inte har en publik backlogg så skapar man en, förslagsvis på github/bitbucket. Kostar inget och massor av myndigheter har redan repos där. Skapa ett som heter "publik backlog" och börja hantera ärenden där så är det gjort. Sedan kan ni börja hänvisa folk dit när det gäller feedback på era öppna data på era webbplatser. Skulle nog gå att få gjort på under en timme tänker jag.
-
@Maria-Söderlind Först: Heja!
Jag lutar mot alternativ 1. Men det vore finemang om det också kunde kommenteras i bulk. Låt säga att ni har ett dataset med alla orter, naturreservat eller vattendrag i Umeå kommun. En wikidata-entusiast skulle då kunna använda en mjukvara som till exempel OpenRefine för att matcha alla dem i bulk. Att då behöva göra en kommentar på varje fält i ert dataset skulle göra det för jobbigt för att orka med det. -
@Magnus-Sälgö förutom att ha ert konstverk samma som Wikidata så bör även andra fält vara 5 star data och referera andra
Dom fält ni har i Konsten Umeå kommun
- Artist
- skall ha samma som Wikidata artidten
- Title
- kanske ha svenska / engelska / ???? kollar vi på vilka språj Wikipedia artiklar läses på om Umeå länk - gissar det speglar lite turism och er målgrupp - intressant att fler läsare på engelsk wikipedia än svenska.... andra språk tyska finska ryska franska spanska italienska - wikipedia har artiklar på 86 språk om Umeå - ju mer fria bilder ni ger oss och mer bra metadata desto bättre artiklar på fler språk borde det bli...
- Life-span
- skulle jag dela upp i född död
- Year of purchase
- Owner
- samma som Wikidata eller annat
- Place
- är det ett torg ange samma som Wikidata om det finns ex. xxx som står i Broparken samma som Q10436119
- Broparken samma som Open Street Map objekt way/120303304
- är det ett torg ange samma som Wikidata om det finns ex. xxx som står i Broparken samma som Q10436119
- Material
- Material samma som ex. cortenstål = WD Q1024124
- Geographical position
- WGS 84 koordinater föredrar jag
Saknar fält
- unik persistent identifierare för varje objekt
- weburl - url till var på er web konstverket finns eller dess "landningssida", har ni stöd för flera språk så flera lånkar med kvalificerare språket...
- OSM node ex. så är 2 × 3² Cube = node/4469781900
- .... har ni en Google Map Identifieraren så ange den
- Artist
-
@Ainali Förstår din poäng. Med alternativ 1 kommer man att kunna kommentera på själva datamängden också (som jag uppfattat det).
Det man måste tänka på, framför allt måste jag tänka på det, är att den lösning vi väljer måste vara hanterbar/begriplig/attraktiv även för informationsägarna (dvs de som ska hantera återkopplingen). Om engagemanget är ljummet (på deras sida) så kommer de endast att ta till sig återkopplingen om den är kopplad till "deras" datamängder. Det kommer inte vara lika attraktivt att skumma igenom en större mängd med återkoppling på alla datamängder för att se om det eventuellt finns någon för just deras. -
@Magnus-Sälgö För konsten i Umeå så ingår siffran du hänvisar inte i datamängden, den är just ett radnummer och finns för alla datamängderna. Så du har helt rätt, för denna datamängd finns ingen unik identifierare angiven.
När det gäller Owner så föreslår du samma som Wikidata eller annat, men vi kommer fortsatt vilja ha ett textfält här (sen kanske man lägger till ett fält där man kan bidra med wikidata). Anledningen är att vår "portal" för öppna data inte enbart är för utvecklare, utan även för de som inte kan något alls om det utan bara vill gå in på portalen och kika på datan. Då har de mer nytta av textfältet. Även våra egna medarbetare jobbar en hel via portalen (kanske inte just med denna datamängd) och då vill de kunna se "Umeå kommun", eller något annat värde, direkt och inte endast en referens till wikidata.
Som jag sagt tidigare så kommer/får/ska vi inte själva söka rätt på wikidata q-koden. Det är därför vi försöker hitta en lösning där ni som använder data på något sätt kan bidra med den - förutsatt att ni anser att det är av vikt...men jag kanske missförstod dig här och du menade inte att vi skulle hämta den själv (vet att du tycker det är av vikt)
Geografiska positionen är WGS84 i datamängden. -
@Maria-Söderlind det är helt rätt att man skall ha sina lokala lablar med text men vill man vara med i 5 star klubben så har man "samma som" fär allt och lite till
Jag lämnade meddelande på din telefon att syvene och sist så är det affärsnyttan som skall avgöra... en variant är ju att minimera er website till metadata och lite bilder(gärna cc-0) och hoppas Wikipedia skriver artiklar... eller att andra aktörer dyker upp...
Liten video hur vi kopplas ihop med Open Street Map OSM där OSM säger samma som WD och vi kan hitta det rel. enkelt... det skulle ni kunna ha och fungera om n har persistenta identifierare hos er... en vision jag har som jag bollat med @jonass är att ni skall ha QRC koder på papperskorgar, vindskydd etc. med dessa persistenta identifierare... sedan när man kör dom via telefonen
- kan det vara en felanmälningssida
- slut på veden...
- skicka in beröm "bra vindskydd" 10 stjärnor
- visas en sida om vindskyddet
- visas en sida om vindskyddet på det språk jag har i min telefon
- visas en sida som också förklarar allemansrätten etc...
- .... dom som som gillade detta gillade även att simma i Vindelälven...
och min tro att det viktiga är att vi hittar en win-win situation....
- kan det vara en felanmälningssida