Community på Sveriges dataportal
Licenser för öppen källkod
-
Hej!
Jag är ny i det här forumet och arbetar som IT-arkitekt i Malmö stad till vardags. Just nu har vi en fråga kring licenser för öppen källkod, och jag undrar om någon har en bra överblick över vilka som är de vanligaste licenserna för öppen källkod som "produceras" av offentlig sektor (och, om man vet, varför just den licensformen användes)? Jag har inte sett någon rekommendation hos Digg för just källkod.
Alla tips på vad som har använts, någon som har varit genom frågan osv tas tacksamt emot!
-
@Björn-Robért Toppen att du frågar. DIGG har ett pågående arbete med just open source-licenser och den 13 september kommer vi ha en NOSAD workshop som handlar om detta:
Licensval för öppen programvara av offentlig sektor
Under detta digitala möte diskuteras licensiering av offentlig sektors öppna programvara.
Detta är en strategiskt viktig fråga som sträcker sig bortom juridiken och som främst kopplar till vilka effekter man vill uppnå, ex. genom hur samverkan och spridning av den öppna programvaran främjas och möjliggörs.
Vilka licenser är då lämpliga för offentlig sektor, och finns det licenser som är direkt olämpliga? Hur och när? I en paneldiskussion kommer vi bl.a. att diskutera:• Vilka olika vägval och scenarion som finns?
• Vinsten med rekommenderade öppna programvarulicenser?
• Hur tänker privata aktörer kring licensval?Det går att anmäla sig via följande länk men texten på GOTO10 är inte uppdataterad ännu. Notera att tiden är kl 10-11 med just nu planerade 30 minuters efterdiskussion. (Dessa sista 30 min spelas inte in) https://www.goto10.se/event/nosad-2/
För att snabbt svara på din fråga och också för att skapa möjlighet för andra åsikter att komma fram kommer här lite resonemang som vi fört i olika grupperingar:
-