Community på Sveriges dataportal
Badplatser
-
@mistral @Jonas-Nordqvist @Magnus-Sälgö @jonor Ni kan väl ta ett möte alla fyra och berätta i den här tråden vad ni kom fram till? Så kan vi fortsätta diskussionen.
-
@mistral När jag skriver 'jag' menar jag Jonas Nordqvist, Processledare och Digital strateg på Storsthlm, där ett av mina uppdrag är öka samverkan kring öppna och delade data i Stockholms län kommuner.
Jag vill berätta vad jag gör för att få länets och Sveriges kommuner att publicera mer öppna data och vilka utmaningar jag ser. Jag skulle också vilja diskutera mer er om hur vi tillsammans skulle kunna påverka eller på annat sätt bidra till att det går snabbare och mer rätt. Dessutom vill jag svara på alla de frågor ni kan tänkas ha kring arbetet med öppna data i gamla projekt och i kommunerna.
Om vi också kommer fram till något som vi tror skulle vara intressant för en bredare publik så vore det kanon och jag kan ställa upp på att arrangera ett sådant event. Men jag är säker på att vi behöver ett förmöte för att konkretisera vad vi vill uppnå tillsammans.
Jag kan inte berätta så mycket om Nationella Dataverkstaden då jag inte sitter med i projektet, men lyssnar gärna på era åsikter. Min tanke är dock att det arbete jag driver, på något sätt är ännu mer intressant för er att ta del av än Dataverkstaden, då jag har regelbunden kontakt med själva verkstaden på ett flertal kommuner.
Så nu sträcker jag ut handen till er som vill vara med och diskutera kommunala förutsättningar för öppna data med mig, som har mycket god kännedom om hur läget är i länets kommuner.
Som sagt, maila mig jonas.nordqvist@storsthlm.se @mistral @Magnus-Sälgö @jonor och @Dennis_Priskorn Ge mig några dagar framöver där ni kan träffas eller fixa en doodle så att vi kan boka ett digitalt möte.
-
@Jonas-Nordqvist Tack, intressant och generöst förslag. Jag känner inte övriga och kan inte tala för dem, men själv behöver jag stämma av med uppdragsgivare, samarbetspartners och övriga sammanhang jag deltar i om det är ok. Av någon, för mig okänd, anledning har det ju (som du vet) ”gått troll” i det här med öppna data, på kommunal och regional nivå.
-
@mistral Stäm av och återkom till mig. Går även bra att pinga mig på jobbmailen om du vill bolla nåt. Sen tror jag inte på troll. Det finns alltid en naturlig förklaring
@Magnus-Sälgö @jonor och @Dennis_Priskorn. Väntar på svar från er.
-
@Jonas-Nordqvist tror jag har sökt dig förut och lämnat meddelande men det är bara att ringa, fundera vad du tror ni kan leverera, bra case är Anslagstavlor se några User cases jag skrev ned
Jag sätter upp en GITHUB yta där du kan räkna upp saker du skulle vilja ske hända och dela med Wikidata eller vad ni har på G som ni inte delar...
Jag vill dela
- skärm och visa dig min sista POC / video
- spelar gärna i samtalet och lägger det på min kanal
- veta hur ni samlar in krav på det som skall göras tyckte badplats specen var en katastrof vet inte om ni var med där....
- ....
- skärm och visa dig min sista POC / video
-
@Magnus-Sälgö Jag erbjuder ett personligt digitalt möte ansikte mot ansikte. Ser gärna att det är fler än bara du och jag på detta möte. Väntar på svar när ni kan träffas. Min kalender är relativt luftig.
Det är inte läge nu att gå att bjuda in mig till en githubyta. Jag vill ha en konversation live.
-
@Jonas-Nordqvist jag är på väg till optiker nu annars eftermiddag första steg… vill visa diskutera min POC med dig det behöver dom andra inte höra se även en del av dom aktiviteter jag gjort sista åren om det väcker tankar/idéer
-
@Magnus-Sälgö Jobba öppet? Sitt hela gänget redan från början så det inte blir viskleken.
-
@Nina_Berlin det är frågan om att alla skall hamna på samma kunskapsnivå..... tror ni DIGGare borde våga er in i Kunskapsgrafer också.... alla är inte som user pdehaye som jag gjorde en grej med för FactGrid,,, där jag hade problem att hänga med...
https://github.com/salgo60/ProjectOutdoorGyms/issues/120Följ bara @jonass tråd där vi pratar DOI där tror jag jonas och jag pratar för vi varandra och skulle behöva dela skärm -
Detta inlägg är raderat!
-
@Jonas-Nordqvist sa i Badplatser:
@mistral Stäm av och återkom till mig. Går även bra att pinga mig på jobbmailen om du vill bolla nåt. Sen tror jag inte på troll. Det finns alltid en naturlig förklaring
@Magnus-Sälgö @jonor och @Dennis_Priskorn. Väntar på svar från er.
Hej. Tack för inbjudan. I dagsläget är det inte riktigt läge för mig att vara med i flera grejer aktivt. Jag trivs bra med att endast reagera härinne ibland.
Jag litar inte riktigt heller på laguppställningen och att regeringen är med på banan när det gäller öppen data och samverkan så det spelar också in.
Min tid är värdefull. Vill regeringen inte riktigt ta i de här frågorna och leda eller se till att de prioriteras hos de andra myndigheterna, så ser jag ingen anledning att engagera mig mera åt myndighetshåll.
Jag föreslår att ni jobbar uppåt först och sen neråt med tydligt mandat. Har du pratat med ministern på området?
Vad ska det kosta för en kommun att underprestera inom öppen data år efter år? Dags för vite? Morötter i all ära, men som Magnus har exemplifierat så står många myndigheter och stampar år efter år och verkar inte fixa biffen alls och inte bry sig heller. ️
Vi kanske behöver en kommunalreform först som i DK?Tips: Prova själv att som jag begära ut vettiga datamängder och se vad du får för svar se tex
https://github.com/dpriskorn/svenska-vandringsleder/issues?q=is%3Aissue+Personligen drivs jag av att lära mig i grupp (gärna med kunnig mentor) och delta där andra vill få saker att hända och gärna i ideell sektor och det gör jag redan på jobbet
-
@Dennis_Priskorn Ingen lust att hjälpa till alltså. Synd. Tänkte att vi kunde få till vandringslederna tillsammans. Men lycka till på egen hand...
Min tid är också värdefull och jag skulle kunna säga som du, att "vill communityn/konsumenterna inte riktigt ta i de här frågorna och leda eller se till att de prioriteras , så ser jag ingen anledning att engagera mig mera åt communityn/konsumenterna".
Men så säger inte jag. Men nu vet jag hur du resonerar.
-
@Jonas-Nordqvist Jag vill inte göra dig besviken, men är böjd att instämma i det @Dennis_Priskorn säger. Jag vill inte heller engagera mig utöver det jag redan gör i andra sammanhang och med andra aktörer. Om jag, som privatperson, skulle delta i möten med StorSthlm, skulle det skicka märkliga signaler till mina olika uppdragsgivare. Men jag vill ändå tacka dig för din vänliga inbjudan
Jag håller med Dennis om att öppna data, datadelning och datastrategier börjar på Regeringskansliet. Och vi är inte färdiga där än. Det som kommit ut är för splittrat, motsägelsefullt och, ärligt talat, för tunt. Att 25 år efter grunddatautredningen bara skaka fram en särskild utredare är svagt. Vi har en nationell datastrategi som inkluderar endast ett litet fåtal myndigheter (när digitaliseringen berör hela samhället). Vi har ingen finansieringsplan för grunddata som öppna data. Vi har olika strategier för data, öppna data, AI, geodata osv. Vi saknar helhetstänk kring data (öppen eller inte), kort uttryckt.
Nog "klagat" om det, det finns ingen anledning att bli sur över andras ställningstaganden kring vilka sammanhang personen vill bidra i. Vi hjälps alla åt på olika sätt. Jag hoppas att det jag skriver i detta forum är till någon hjälp, för någon (eller förhoppnings många).
Att nån tycker jag "klagar" stör mig inte. Alla "öppna data-projekt" spenderar åtskilliga skattemiljoner på tjo, tjim och glada tillställningar. Det kompenserar mer än väl min...hmmm...professionellt skeptiska inställning till Nationell dataverkstad o. dyl. projekt. Det råder säkert glada tongångar där, oavsett vad jag skriver här
Förresten tror jag du missat vad Dennis skrivit i trådarna om vandringsleder (och mycket annat) när du säger "Ingen lust att hjälpa till alltså", det var orättvist, tycker jag.
-
@mistral Jag har läst Dennis trådar. Jag säger inte att han generellt inte har lust att hjälpa till. Jag säger att han inte hade lust att hjälpa mig (och kommunerna) så att vi i vår tur kan arbeta mot att förverkliga hans vision om 'vandringsleder' etc.
Min ambition med min inbjudan var att ha en konversation om läget kring data (öppen eller inte). Där kunde jag berätta om det jag känner till och ni om det som ni känner till. Jag tror inte vi ligger långt i från varandra vad vi anser om dagens situation, men jag behöver er hjälp att komma vidare. Dock med de förutsättningar som föreligger i Sverige idag. Jag sträcker också ut en hand att för att få skjuts på 'vandringsleder' som jag personligen skulle tycka vore mycket trevligt att få använda resultatet av på min fritid.
Jag hade en trevlig och konstruktiv konversation med Magnus och tycker det är tråkigt att vi inte kan ha samma du och jag eller jag och Dennis eller alla tillsammans.
Jag är inte farlig och det är inte farligt eller läskigt att prata förutsättningslöst med mig. Det tror jag inte dina olika uppdragsgivare skulle anse heller.
Min hand är fortfarande utsträckt. Jag bara längtar efter att få fart på detta!!
-
@Jonas-Nordqvist Håller med om att vandringslederna är efterlängtade och tror inte du är farlig Men det är som sagt inte alldeles enkelt att hålla isär roller här, åtminstone inte för mig. Kommer dock säkerligen kunna hjälpa till på Magnus GitHub-yta när ni väl kommit igång.
Ser förresten att Nationell dataverkstad skrivit en blänkare på LinkedIn idag, om listan m datamängder "Såklart är listan publicerad som öppna data. " Haha, våra klagomål i det här forumet har gett resultat En bra början.
-
@Jonas-Nordqvist Ber också att få tacka för inbjudan och tycker det är ett bra initiativ, men det är inte riktigt läge för mig just nu att deltaga på det viset, kanske framöver. Jag är nog den minst kunnige i sammanhanget dels vad gäller de tekniska och praktiska aspekterna kring dataanvändning, och dels vad gäller den organisatoriska och ekonomiska strukturen hos Sveriges myndigheter, så att följa diskussionerna det här forumet har varit väldigt lärorikt. Anledningen till att jag engagerat mig här är att jag funnit det svårt att få fram användbar och intressant samhällsrelaterad data för ideella och personliga projekt vid förfrågan till myndigheter.
-
@jonor Jag är ledsen att göra dig besviken, men det är nog jag som är den minst kunnige vad gäller de tekniska och praktiska aspekterna kring dataanvändning och även vad gäller den organisatoriska och ekonomiska strukturen hos Sveriges myndigheter.
Det enda jag har ett litet hum om är vilka mängder av information kommunerna sitter på samt deras behov av stöd från sådana som ni i forumet.
Kunskap är nåt man kan ordna lätt. Intresse är något som är svårare att ordna, så har man det är man alltid välkommen!!
-
@mistral Att det bara skakats fram en särskild utredare för grunddata stämmer ju inte. Det finns flera etablerade grunddatadomäner med utpekat ansvar och arbete som genomförs.
-
@Björn-Hagström Jo, grunddata omnämns faktiskt hela 1 gång i nationella datastrategin. Synd att de myndigheterna inte fick vara med i den exklusiva skaran "ett antal myndigheter fått regeringens
uppdrag att främja delning och nyttiggörande av data". Nej, saker och ting hänger inte ihop och vi löser inte det genom ad hoc-insamlingar av "data".