Community på Sveriges dataportal
Badplatser
-
@Jonas-Nordqvist Enig! Sverige har den unika allemansrätten, men brist på öppna data exkluderar. Klart svårt att få till men om vi gör en gemensam ansträngning så borde vi få fram något som är användbart, och ta hand om de utmaningarna som uppkommer.
-
Så landade vi i någonting i den här tråden? Kom vi någonvart med en spec för badplatser?
-
@Jonas-Nordqvist Jag håller med om att samverkan skulle vara bra. Jag ser ingen fortfarande ingen anledning till att offentlig sektor öht jobbar med att presentera de leder som finns och upphandlar med aktörer som Naturkartan.
Det är spill av skattemedel. Dessa medel skulle istället kunna gå till att ta fram och underhålla värdefulla datamängder som Naturkartan och Google och andra sen konsumerar och bäddar in så de når alla som vill ta del av dem.
-
-
@Johan_Bard i dataportalen under specifikationer finns denna: https://www.dataportal.se/sv/specifications/badplatser/1.0#ref=?p=1&q=&s=2&t=20&f=&rt=spec_standard%24spec_profile&c=false
Jag ser vidare att flera kommuner delat dessa data. Om datamängderna kan samköras så kan nog diskussionen säger vara landad.
-
@Dennis_Priskorn @Jonas-Nordqvist @Johan_Bard @Maria_Dalhage Hej, jag svarar lite till alla på en gång - ett jättelångt svar blir det...
Specifikationerna för badplatser, lekplatser och grillplatser har ursprungligen tagits fram av vår regionala samverkan i Västra Götaland, för att det efterfrågades från de verksamheter som har skötselansvar för dessa anläggningar. Man kan tycka vad man vill om deras uppbyggnad och så vidare, men de är framtagna tillsammans med berörda verksamhetsföreträdare.
Som @Maria_Dalhage skriver så är badplatser den datamängd som delas mest på Sveriges dataportal. Tyvärr är det inte alla kommuner som samlar in och delar denna data på det sätt som det var tänkt, vilket delvis beror på okunskap, delvis pga. att man inte gjort jobbet till 100%. T.ex. har inte alla skapat ett API.
Hav och vattenmyndigheten har ett register för detta ändamål, men det är inte 100% komplett och har vissa datakvalitetsproblem, och de samlar inte in all data som kommunerna behöver för sin skötsel, men det är en början. Det vore bra om Hav och Vattenmyndigheten kunde läsa in kommunernas data också så vi har allt på ett ställe. Det är väl det som du @Dennis_Priskorn och många andra datakonsumenter efterfrågar..?
När det gäller Naturkartan, Vandramedkoll, Grillplaser.nu och liknande aktörer, så försöker vi jobba tillsammans med dem dels för att få kunskap om vilken data som är intressant, dels för att de ska bidra till ökad standardisering och användning av intressanta datamängder och att kommuner och regioner delar mer data. Att öka intresset helt enkelt.
Sen hade ni en dialog om vandringsleder. Som ni kanske känner till ska Sverige rapportera in vandringsleder som är 1 mil eller längre till EU. Det är samma uppdrag som vi har gällande sjöar - vi ska rapportera in sjöar av viss storlek till EU. Problemet i båda dessa fall är att det finns så otroligt många fler vandringsleder än de som omfattas av EU:s krav. Exempelvis är merparten av de vandringsleder/stigar som jag använder vanligtvis kortare än 1 mil. Så frågan blir - vem ska samla in och publicera data om dem? - Svaret blir troligtvis kommunerna och relevanta föreningar.
Det vi i dataverkstaden försöker åstadkomma, tillsammans med regioner, kommuner, statliga myndigheter, systemleverantörer, intresseorganisationer m.fl. är att hitta olika lösningar för detta. Det kommer att ta tid, därför välkomnar vi alla initiativ och styrande direktiv som EU tar i denna riktning. Under tiden arbetar vi vidare med att ta fram nya datamodeller och specifikationer, samt att få regioner och kommuner att dela mer data så att vi har något konkret att arbeta vidare med i denna riktning.
-
@FredrikEriksson det nu gör är superbra! Bara genom att följa olika trådar får åtminstone jag en bättre känsla för vad vi behöver säkerställa för att uppnå semantisk interoperabilitet i data som rör arbetsmarknaden och utbildningssektorn. Och framförallt vad vi kontinuerligt behöver hantera.
-
Topp! Då kör vi på liggande spec tillsvidare.
-
@Maria_Dalhage Inom utbildningssektorn sker redan ganska mycket. Jag arbetade inom den förvaltningen tidigare och vi följde arbetet med bland annat SS12000 mycket nära.
Man kan läsa mer här:
https://swedishedtechindustry.se/digital-infrastruktur-och-it-standarder/ -
@Maria_Dalhage Tack Maria! Vi hjälps åt allihopa