Community på Sveriges dataportal
-
@maria_dalhage tills alla finns här så kanske vi kan samla det i Wikidata på något sätt var man har öppna forum.....
- saker vi har idag (med Wikidatas alla fel och brister)
** medborgarförslag sida / kommuner som saknar sida (WD vet inte om den)
** Öppna data kommuner , myndigheter, kommuner som saknar
** GITHUB kommuner
@Ainali har tänkt större i ett Wikidata projekt www.govdirectory.org och kanske har en lösning för hela världen....
- saker vi har idag (med Wikidatas alla fel och brister)
-
@salgo60-ej-aktiv Intressant initiativ med govdirectory.org, men det verkar inte som statligt ägda bolag i Sverige som SVT och SR är med?
-
@jonor Vi har inte tagit med statligt ägda bolag i första svängen, men det finns definitivt med i planerna!
Vet du om det finns någon definitiv offentlig källa för vilka som finns just nu?
På sikt vill vi nog även ha med alla kommunalt ägda bolag, men man äter en elefant med en tugga i taget
-
@ainali sa i Engagemang, Fokus, Öppenhet, Respekt och Mod:
@jonor Vi har inte tagit med statligt ägda bolag i första svängen, men det finns definitivt med i planerna!
Vet du om det finns någon definitiv offentlig källa för vilka som finns just nu?
Nej, det har jag inte koll på, tyvärr.
På regeringen.se står att det finns 46 bolag och 2 verksamhetsstiftelser.
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/bolag-med-statligt-agande/Där finns också verksamhetsberättelse för 2020 med vad som ser ut att vara en lista över bolag på sida 45 i en PDF. Ohanterligt men officiellt kanske.
På Wikipedia finns en lista med 47 bolag, men den saknar källhänvisningar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_statliga_företag_i_Sverige
Såg inte att public service-bolagen var med någonstans så jag inser att jag blandat ihop den biten, de ska väl vara fristående bolag och lyder under en förvaltningsstiftelse, styrelsen är ju dock tillsatt av regeringen och nominerad av riksdagen. En intressant fråga kanske hur direktiv om digitalisering och öppna data berör bolagen under denna förvaltningsstiftelse.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Förvaltningsstiftelsen_för_SR,_SVT_och_UR
Styrelsen för Förvaltningsstiftelsen består (2015) av en politiskt oberoende ordförande och tolv ledamöter som nomineras av riksdagspartierna[3][6]:39 och utses av regeringen.[6]:39
-
Wikipedia har även en mall Mall:Svenska_företag_med_statligt_ägande med 50 företag se petscan / exporterat resultat till json
- 2020/21:140 "2021 års redogörelse för företag med statligt ägande" kanske kan duga som källa
Lite tragiskt att dom inte är mer digitala se sidan 105 som är en tabell och borde vara länkade data
dvs,.
-
-
@salgo60-ej-aktiv Ja det verkar vara mycket tabeller från myndigheter som ligger inbäddade i PDF:er och det är problematiskt för den som vill göra något med informationen tycker jag. Jag undrar om det finns några planer för att förbättra den situationen, för många av de offentliga verksamheter jag har varit i kontakt med verkar i dagsläget helt ointresserade av att tillhandahålla informationen i något mer strukturerat format, med hänvisning till att det inte ingår i deras åtaganden.
Vad gör petscan, är det en tjänst för att läsa in information från PDF:er, eller sammanställer den listor från Wikipedia-artiklar?
-
@salgo60-ej-aktiv sa i Govdirectory och statligt ägda bolag:
dvs,.
Läggs de posterna in i Wikidata med automatik?
Finns det kopplingar mellan dokumenten och bolaget?Hur går man tillväga om man har en lista eller tabell med data som man vill lägga till eller uppdatera i Wikidata, annat än att lägga till varje post manuellt?
-
@jonor ring mig så kan vi dela skärm eller kolla på @Ainali han kör lördagar bra sessions om saker som detta, söndagar finns Wikidata snack där det ofta dyker upp smarta personer som vill göra skillnad ...
Riksdagens data är enkelt att jobba med eftersom dom har nivå 4 data MEN i exemplet ovan så skulle vi vilja att www.regeringen.se inte bara snackar digitalisering utan leverera bra data och inte pdf:er... tror det är halvt omöjligt att scanna PDF:er och leta kopplingar....
Verktyg jag kör
- Open Refine för reconciliation dvs. gitta samma som
- skapar Notebooks som
- jämför Wikidata och Nobelprize.org - har API med samma som WIkidata
- Svenska Akademin - webscraping saknar API
- SKBL - har API men inte samma som, har pratat på deras styrgrupp men känner inte dom är mogna att ta steget teknik mässigt och kunskapsmässigt
- SBL Riksarkivet - har en WEBsida men inget API, inget samma som dom kör i princip samma teknik som då dom skapades 1918 .... "kul" jämförelse att dom levererar 5 kvinnobiografier per år jmf med SKBL som levererar 50 per månad dvs. > 100 ggrs skillnad
- Litteraturbanken och Wikidata
- lite statistik att Litteraturbanken länkar Wikidata mer än Kungliga biblioteket
- försöker nu få igång en dialog med Litteraturbanken se salgo60/spa2Commons/issues/3 och fick även igår en reaktion från Kungliga biblioteket även om det var gnäll att vi kontakta dom på fel plats, på fel språk, på fel ,,,, - vanlig reaktion från icke agila organisationer - dialogen blir lite udda eftersom "proffsen" sitter med gammalt data och "tomtenissarna på Wikidata" har en av världens 10 största websiter vi får se om dom har visioner GITHUB libris/librisxl/issues/1015
- lite statistik att Litteraturbanken länkar Wikidata mer än Kungliga biblioteket
Statistik hur Litteraturbanken numera kopplar Wikidata fler ggr med "samma som" än författare hos Kungliga Biblioteket, sorgligt men sant trots att Kungliga kört projekt sedan 2011 att bli digitala...
-
@salgo60-ej-aktiv sa i Govdirectory och statligt ägda bolag:
Statistik hur Litteraturbanken numera kopplar Wikidata fler ggr med "samma som" än författare hos Kungliga Biblioteket, sorgligt men sant trots att Kungliga kört projekt sedan 2011 att bli digitala...
Till KB s försvar (undrar om de följer med här) så länkar de auktoriteter i LibrisXL, men det skulla höja nivån och göra federerade sökningar enklare om de även länkade Wikidata via sameAs eller exact match. Det är trivialt och kostar lite i insats men ger potentiellt mycket utbyte för datakonsumenter som slipper göra det nerstöms.
Om nu KB ens vill ha datakonsumenter vilket jag är osäker på med tanke på hur lite de försöker samspela med tex Wikidata sen de började. -
@jonass Där har du en bra poäng och det är något vi vill bygga vidare på sikt. Och inte bara vem man ska ta kontakt med utan även hur man tar kontakt på ett konstruktivt sätt. Det kluriga med grupperingar är ju att hitta någon typ som är globalt giltig så att det kan modelleras för hela världen på ett snyggt sätt.
-
@ainali eller kanske lära myndigheter hur andra liknande myndigheter jobbar på ett effektivt sätt (säger han som gråter sig till sömns varje kväll att DIGG, Riksarkivet... inte ger mig unika id:n)
Att bygga tjänster som badkartan men för myndigheter blir mycket mera användbart om vi har unika ID:n för myndigheter i hela världen och deras tjänster. Kan vi sedan ha 5stardata och "samma som" med ex. Wikidata så kan insamlat data enklare kopplas ihop och analyseras...
-