-
Någon som kan tipsa om hur man hittar en slutrapport för ett regeringsuppdrag? Jag kan inte se några referenser i pressmeddelandet.
Ökad digital kompetens ska lyfta kommuner och landsting
Publicerad 30 augusti 2018
Regeringen har idag den 30 augusti beslutat att avsätta medel till en överenskommelse med SKL för att höja den digitala kompetensen hos ledning i kommuner och landsting. Syftet med den gemensamma satsningen är att kommuner och landsting ska bli bättre på att utnyttja digitaliseringens möjligheter och hantera dess utmaningar.Uppdraget ska slutrapporteras senast den 28 februari 2021.
-
@jonor jag testade Google: site:skr.se Ökad digital kompetens ska lyfta kommuner och regioner, Regeringen ==>
- Publicerad 16 augusti 2021 Digital kompetens för ledare
mig veterligen saknas bra data från regeringen.se dom verkar sakna API till sitt diarium och mig veterligen finns inte diariet som öppna data vilket kan vara en indikation för hur illa det är på datafronten....
-
@salgo60 Tack för sökningen.
Ska webbsidan på SKR antas utgöra leveransen av projektet då?
Slutrapporten lämnas till regeringen förmodar jag, men redovisas inte uppföljningen på något sätt från beställarens sida? Går det att veta om en sådan rapport finns tillgänglig för allmänheten eller inte? -
@jonor
du frågar fel person men jag tror det är helt galet... med hopp om att ha fel... man får väl trösta sig med att det är "bara" 10 miljoner man bränner upp... är det så illa som jag befarar så kanske det är en förklaring att dom inte skapar Öppna data på samma sätt som Riksdagen.
Riksdagens data är bra men som Lapedius på Datastory sa i ett föredrag i våras så är dom bäst i klassen MEN dom är bara på nivå 4 och att lyfta sig till nivå 5 som vi gör i Wikidata kräver en helt annan nivå av infrastruktur och organisatorisk kompetens... nivå 4 gör nyttan av datat mindre....
Saker jag saknar hos regeringen.se
- unikt nummer för aktiviteten i Pressmeddelande från Finansdepartementet, Näringsdepartementet för "Ökad digital kompetens ska lyfta kommuner och landsting"
- en landingssida för denna aktivitet där man kan hitta leverabler, budget med status och kanske en backlog vad som skall levereras....
- där borde slutrapporten dyka upp
Lyssnar du på deras filmer så är det inga kärnfysiker utan det dom försöker förmedla för 10 miljoner är att starta en dialog om digitalisering är min känsla....
Känns udda att grundläggande ärende/dokumenthantering med unika nummer inte är standard. Jag gjorde ett projekt och skapade en applikation för Luftfartsverkets författningssamling på 90-talet och jobbade med deras chefsjurist och dom hade ordning och reda på grejerna....
-
@salgo60 Ja jag skulle också gärna sett de saker du nämner, att det skulle finnas någon form av referenser för uppföljning, och information om eventuella slutsatser eller erfarenheter man dragit av satsningen.
-
Detta inlägg är raderat! -
@salgo60 Apropå nivå 4 så ringde jag Regerings webbavdelning och föreslog att de kör en kunskapsgraf och publicerar data från den på regeringen.se så de alltid har rätt i höger spalt om var någonting befinner sig i lagstiftningskedjan.
I dagsläget läggs det in manuellt och bliver fel ibland...
Hör och häpna när 1) personen jag pratade med verkade öppen för förslaget och 2) inte frågade vad en kunskapsgraf var för något.
Om Europeiska Kommissionen kan då kan även... -
@dennis_priskorn snyggt jag hade halvdags möte med Riksdagen om massa saker 29/10 2019 oktober dom gick igång och pratade om att ha "samma som" Wikidata se T235527 men sedan har det dött... Riksdagen saknar publik backlog utan sprider sin status oftast på Linked in eller ibland twitter
Jag ställde frågan nyss på alla vårt projektledarverktyg Linked in vad status är med www.regeringen.se... dom postade om
Lite intressant att min fråga var på ett inlägg om just skapa en Digital infrastruktur med massa pengar... vän av ordning undrar om alla dessa satsningar ger något.... jag är rädd att gamla strukturer får pengar och inte nytänker
Off Topic lite intressant att Linked in som jobbar inom samma område som Jobtech redan 2016 skrev om sin kunskapsgraf och hur man jobbar med ML "Building The LinkedIn Knowledge Graph" mig veterligen har Jobtech ingen kunskapsgraf utan en taxonomi plus mycket med textsträngar... Linked in har lyckats få oss att ange våran CV som strukturerad data, peka på entiteter för våra arbetsgivare, söka jobb genom Linked in --> Linked in har koll vilka jobb vi får med våran bakgrund, få våra kolleger skriva omdömen om oss. även bakåt i tiden. Känns inte som JobTech och Linked in leker i samma sandlåda? eller?
Vore intressant att höra om hur Jobtech nytänker och skall attackera denna tekniska skuld? Om dom har planer på Deep learning med "recommender system" baserat på typ GCN, hur man skall kunna bygga om sin informationsstruktur från strings till things ....känns som Linked in ligger 10 år före och har positionerat sig "snyggt" ....
ps. jag är partisk jag har Microsoft aktier -
@salgo60 sa i Hitta slutrapport om ökad digital kompetens:
ps. jag är partisk jag har Microsoft aktier
Aha! Jag visste inte att LinkedIn ägdes av MS. MS har blivit svårare att undvika på senaste efter köp av Github, npm, mojang studios (Minecraft), m.fl....
Har du frågat LinkedIn om du kan få all data som de använder om dig? Du kommer då kanske få en subgraf i RDF av deras enorma graf=> we know a lot about you!
Wikidata känner till 101 företag som har Microsoft som moderbolag
Google har bara 38 -
@jonor Skickade till Statsrådsberedningen om detta fick trevligt svar fin höst
tror vi befinner oss på olika planeter....
Svaret
Min fråga som kanske inte var tydlig och där jag inte förväntade mig få svar om vad Statsrådsberedningen hade för tankar om hösten i Sverige.....
-
@salgo60 Några saker Arbetsförmedlingen/JobTech arbetar på vad gäller AI.
Tolka innebörden (kompetenser som efterfrågas) i en annons (löpande text), svår fråga där vi har en lösning -> https://github.com/Jobtechdev-content/JobAdEnrichments-content/blob/master/GettingstartedJobAdEnrichmentsSE.md
Minska uppgiftslämnandet för individen, automatiskt kunna klassificera löpande annonstext, https://gitlab.com/arbetsformedlingen/joblinks/text-2-ssyk (Arbetsgivaren behöver inte mata in koder som kan vara svåra att förstå)
AI-tjänst för arbetskraftstillväxt (gissa vilka företag som behöver anställa) -> AI-tjänst baserat på data från Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Skatteverket, SCB.
Forskningsprojekt för att se om jobbrekommendationer (https://www.ifau.se/Forskning/Pa-gang/Arbetsmarknadspolitik/kan-elektroniska-platsforslag-leda-till-battre-matchning-mellan-sokande-och-jobb/) leder snabbare till jobb än om användaren söker bland annonser. Baserat på anonym klickdata i Platsbanken.
-
@jonass tackar jag lyssnade på Swedish JobTech "2020-09-30 Vad innebär datadrivna arbetsmarknadstjänster?" tipsa gärna om fler bra dikussioner/föredrag
Gissar att alla vinner på om vi delar vad som fungerar eller inte...
Inom Wikivärlden testas det en hel del ML och en lärdom var att Bias ställer till det så alla bilder med präster klassificerades som "katolska präster" troligen på "fel" träningsdata.... men vi har klottersannering som verkar funka bra...
-
Maria_Dalhage