Community på Sveriges dataportal
Kund/person-"register" baserat på Open Source
-
Okej, detta kanske blir en lång harang, vi får se.
Jag utreder just nu hur min förvaltning kan börja jobba mer med Open Source. Ett exempel som lägligt kommit upp är att vi inom kort kommer konkurrensutsätta vårt ärendehanteringssytem för kundtjänsten samtidigt som vi behöver nytt systemstöd för "generell kundhantering" om man kan säga så.. vi behöver alltså ett ställe där vi kan lagra den mest basala kundinformationen för att föda system som behöver den, exempelvis biljettsystemet, i framtiden.
I kombination med detta (och detta kanske är överambitiöst) hoppas jag kunna förflytta min bransch, kollektivtrafiken, till att jobba mer tillsammans i tekniska lösningar av denna typ där vi i stort har samma behov.. och då kommer ju Open Source in som ett efterlängtat brev på posten!
Snabba googlingar leder till lösningar som exempelvis SuiteCRM och liknande för ändamålet, och jag ser egentligen inga fel med att vi skulle hamna i ett läge där vi ändå köper upp en "färdig" lösning som ändå bygger på OS i grunden, det finns absolut fördelar med detta också.
Däremot undrar jag om detta forums, och framförallt ni som representerar offentlighetens, erfarenheter kring Open Source-alternativ kring detta, samt om det redan idag finns något pågående samarbete i dessa frågor, eller närliggande i offentligheten i Sverige/Europa som man kan ta nytta av, lära sig av och även i förlängningen bidra till.
För att förklara ytterligare vart vi ligger i processen så är vi i ett läge där inget formellt beslut finns kring OS-lösningar och, bedömer jag, låg kunskap i organisationen kring denna typ av lösningar, fördelar, nackdelar, utvecklingsgång etc. så även där kommer vi som är intresserade och (någorlunda) insatta ha en resa att göra.. Den resan hoppas jag alltså kunna starta nu.
Allt gott,
-
@jonor sa i Kund/person-"register" baserat på Open Source:
@uljerry Hej, det nämns en programvara som heter Odoo i katalogen här:
Länk från nosad.se
@Maria_Dalhage Har du eller Jonas någon personlig erfarenhet av Odoo? Får man i så fall krama ur er lite information?
-
@uljerry Vi använder Odoo på mitt jobb, så jag har lite erfarenhet jag kan dela med mig. Du får gärna PM:a mig, och vi kan gärna ta en videochat så kan jag skärmdela och visa lite hur vi använder det. (Vi är dock inte en myndighet utan en ideell förening så vi kanske fokuserar lite på olika saker.)
-
@maria_dalhage @ULJerry @Ainali Är hela Odoo öppen källkod? Läste tidigare att det var "open core" med en proprietär Enterprise Edition som innehöll alla funktioner och att endast begränsad Community Edition var öppen källkod. ERPNext var då det 100% öppna alternativet.
-
@mattias Ja, du har rätt i att det är Community Edition av Odoo som är open source, men det är i alla fall tillräckligt bra för oss. Om jag fattar det är så är det inte någon egentlig begränsning i själva Odoo, men att många av apparna (som är vad de kallar olika tilläggsfunktioner) bara funkar på Enterprise edition.
-
-