Community på Sveriges dataportal
Vad saknas? Varför blir det så dumt? - ingen pratar designmönster
-
SFS 2017:725 - Kommunallagen
Dataverkstadens reaktion - är jobbigt att jobba
Det vi vet är att dubbelarbete inte kommer att accepteras av dessa verksamheter
Saknas en ambition att leverera till medborgarna det vi kan förvänta oss 2022
Kommunallagen pratar om tillkännagivande
Tror alla lagar måste peka tydligare på Öppna data och datamodell som skall stödjas och semantisk interoperabilitet annars blir det 290 silosAnslagstavlan
9 § Varje kommun och region ska på sin webbplats ha en anslagstavla. Anslagstavlan ska vara lättillgänglig och kunna särskiljas från övrigt innehåll på webbplatsen. Kommuner och regioner ska i sina lokaler eller på annan plats ge allmänheten möjlighet att ta del av innehållet på anslagstavlan. Lag (2019:835
......
Anslagstavlan ska innehålla tillkännagivanden om fullmäktiges sammanträden, justerade protokoll, delegationsbeslut som inte ska anmälas till en nämnd och upplysningar om hur beslut kan överklagas. Anslagstavlan ska även innehålla kungörelser, tillkännagivanden eller annan information som med stöd av lag eller annan författning ska meddelas på anslagstavlan (Kommunallagen 8 kap. Delaktighet och insyn 9 - 13 §).
Varje medlem av en kommun har rätt att få lagligheten av kommunens beslut prövad genom att överklaga beslutet till förvaltningsrätten. Ett beslut överklagas skriftligt. I överklagandet ska klaganden ange vilket beslut som överklagas och de omständigheter som överklagandet grundas på. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då det tillkännagavs på anslagstavlan. (Kommunallagen 13 kap. Laglighetsprövning).
Fråga A: Hur kunde det skapas 290 silos utan API eller tanke på namnstandard eller SPARQL federation eller ändringsströmmar som man kan prenumerera på?
Karta / Lista / Wikidatas ändringsström
Kartan ovan är skapad med SPARQL federation mellan en Wikibase och Wikidata dvs. samma mönster borde kunna användas så vi medborgarare kan hämta alla Anslagstavlor/ prenumerera på det vi är intresserade av....
Ge mig lite bortförklaringar
eller ännu bättre någon som brustit i sitt ansvar
Det jag ser
-
NSÖD utreder öppna data i 3 år och kommer fram till att dom saknar API kunskaper - sanningen är värre en så dom pratar inte ens om hur Silos som ovan skall hanteras.... har inte ens sjukdomsinsikt se projektkyrkogården #77
-
DIGG förbrukar massa skattepengar (passerar nog snart 1 miljard) och pratar om lagspel men jag ser inte att dom ställt upp ett lag på planen som börjat kämpa för att saker som ovan skall bekämpas eller vilka som spelar i DIGGs lag....
- 2022-09-23 delar av DIGGs personal reagerar och skickar brev till Regeringskansliet se DIGGuptime #75 - att dom själva på 3 år inte lyckats skapa ett lag yada yada yada .... nästa steg i denna soppa med en ny gammal myndighet som inte någon verkar försvara väntar vi på en fara vi ser är att som Johan Magnusson - Professor inom samhällets digitalisering vid Göteborg universitet säger det finns ett styrningshaveri
-
Nationell Dataverkstad kan inte ens hantera 3 kommuners utegym så jag som datakonsument kan enkelt hämta datat utan det blir 3 Silos - ProjectOutdoorGyms/issues/112
-
Länsstyrelsen Skåne skall med EU pengar mäta kommuners datamognad - känns som torrsim, tycker vi har en tydlig sjukdomsinsikt bara med exemplet ovan, det saknas design, arkitektur, förmåga att involvera andra en webdesigners... 290 kommuner köper in 290 olika lösningar dvs. galet resursslöseri plus helt omöjligt att konsumera
-
Fråga B Varför har man inte enhetlig url till anslagstavlan ex. kommunweb/anslagstavla utan det skapas URL:ar som
-
Fråga C varför verkar INGEN ha ett API
-
Fråga D varför pratar man inte SPARQL federation
-
Fråga E var är det semantiska tänkadet och att koppla saker till vokabulär så informationen kan navigeras/ prenumereras på se DIGGuptime #51 "Use keywords that are shared from known vocabularies"
Frågorna är många och lösningen jag ser bara att nya laguppställningar är lösningen .... idag 2022 vet vi att ovanstående initiativ inte levererar...Hur information presenteras på våra kommunala anslagstavlor så medborgarna kan enkelt ta del av det är viktigt för en fungerande demokrati... Sverige underleverar just nu
EDIT mer om Anslagstavlor
-
-
@Magnus-Sälgö Svar på fråga A finner du högre upp i samma lag. Varje kommun har självstyre och får själva bestämma hur de vill göra detta. För att komma runt detta behöver man ändra på andra delar av lagen först (eller möjligtvis se till att paragrafer likt Anslagstavlan skrivs in i andra lagar istället).
-
@Magnus-Sälgö sa i Vad saknas? Varför blir det så dumt? - ingen pratar design mönster:
Hur information presenteras på våra kommunala anslagstavlor så medborgarna kan enkelt ta del av det är viktigt för en fungerande demokrati... Sverige underleverar just nu
Jag håller med om detta, men SPARQL, API et.c. underlättar inte presentationen för medborgare utan är till för att bygga saker vi tekniker klarar av. Ska man fokusera på vanliga medborgare gör man helt rätt i att strunta i semantik och interoperabilitet.
Men, vill man också bygga ett ekosystem där saker hänger ihop och där vi kan bygga förståelse ovanpå och aggregerat då har du helt rätt. Frågan är vilka prioriteringar som driver utvecklingen och om man har insikt om vad som skulle kunna ske om man bara släppte ut datan konsekvent och standardiserat.
Vad tror du som pratat med många politiker och tjänstemän, vilket mål springer de efter?
-
Ska man fokusera på vanliga medborgare gör man helt rätt i att strunta i semantik och interoperabilitet.
Nix vanliga medborgare måste involveras vad som händer och vanliga medborgare pratar inte bara svenska...
- idag är det enklare att veta vad grannen käkat till middag via facebook än att veta att ett höghus snart byggs utanför min dörr
1-1) exempel på ett höghus bygge som kommunen ville bygga i Hässelby som stoppades pga folk engagerade sig i Facebook grupper, tog kontakt med politiker, tidningar och grävde i handlingar..... skall detta funka kan man inte ha 290 silos som bara producerar svenska text strängar i PDF:er ... eller som en användare på svenska WIkipedia berätta att man lägger ut på anslagstavlan att dokumentet finns i stadshuset...
1-2) kan man knyta ihop saker semantiskt kan vi lära av varandra
1-3) idag plöjer Meta in miljoner i ML (som blir galet) varför skall vi nöja oss med att kommunerna gömmer pdf:er på olika ställen på 290 web:ar GÖR OM GÖR RÄTT och skaffa kompetens som hjälper vanliga medborgare att hävda sin rätt.... avståndet mellan digitala A och B lag blir bara större och större... vi behöver inte utreda om kompetens saknas... bygg upp ny kompetens och lär av NetFlix att digital kompetens är färskvara så teamet skall inte alltid jobba till 65 - Keepers Test
Jag skrev lite visioner på svenska Wikipedia Bybrunnen där jag för en hårdare kamp att svenska Wikipedia skall visa hur man med snygg infrastruktur och mallar kan göra 290 kommunsidor enhetliga och länka kommunernas virrvarr av anslagstavlor.... - idag är det enklare att veta vad grannen käkat till middag via facebook än att veta att ett höghus snart byggs utanför min dörr
-
@Magnus-Sälgö Jag håller med dig hela vägen, både om A och B-lag. Jag vet ju hur semantik kan underlätta presentation. Utryckte mig lite klumpigt i förra inlägget. Det jag menade är att det på ytan inte verkar som att semantiken tillför något när man redan har publicerat en PDF eller en sida på en sajt. Framförallt om de som formulerar målen tror syftet är att informera medborgare på svenska och att huvudsaken är notiserna, inte innehållet (dokumentet finns ju i stadshuset )
Aningens Off-topic, men en sak jag funderat på är hur långt kan man rimligen dra semantisk interoperabilitet-snöret innan det blir ivägen och en byråkratisk soppa att underhålla.
Om vi tar Kommunfullmäktigsmöten till exempel, med nya beslut som avhandlas varje vecka. I en utopi så skulle man kunna låta kallelsens ämnens innehåll vara samma som och länkat kors och tvärs till protokollets ämnens innehåll. Alltså vad är det man beslutat och hur. Detta bör såklart vara semantiskt interoperabelt så att jag kan förstå beslutet på både svenska, engelska, samiska och arabiska, eller urdu för den delen. Men hur mycket jobb blir det att klassificera alla beredningars texter och betydelser? Finns det en risk att vi tappar detaljer och nyanser på vägen?
-
men en sak jag funderat på är hur långt kan man rimligen dra semantisk interoperabilitet-snöret innan det blir ivägen och en byråkratisk soppa att underhålla
@Stefan-Wallin japp och det är den diskussionen som är den intressanta men jag tror som jag sagt på annat ställe att nya krav ställs på ny kompetens.... precis som vi idag ställer krav på ny kompetens då man skall leverera ML lösningar
Nu har DIGG laddat upp med en laguppställning där det är svårt att fundera fram om det skall vara 10 eller 15 kategorier... då är det som att så på Hälleberget att ens fundera över semantik
Vad jag fångat upp
- Denny som skapa Wikidata och är 2000 ggr smartare än mig säger
- Wikidata skall kunna vara så bra att det kan förklara varför första världskriget uppstod
- det skall vara lätt att göra rätt... tycker Wikidata designen gör det rel. lätt att länka saker....
- vi har Rättsinformationssystemet med SGML där det blev för svårt för många myndigheter... frågan Varför om det var B-laget som jobbade med detta eller om det var andra fel....
- det intressanta är hur en av killarna i projektet funderar över vad semantik och lagar kan innebära "Legal information system and the semantic web" och "Towards a theory of jurisprudential relevance ranking - Using link analysis on EU case law"
Så mitt svar: Jag vet inte men hoppas saker som Wikidata och Recogito kan vara vägen framåt
- intressant att lyssna på Denny som @Ainali säger i sin pod skall ha en demo i helgen på en prototyp av Abstract Wikipedia
- Denny som skapa Wikidata och är 2000 ggr smartare än mig säger
-
En före detta användarereplied to En före detta användare on Senaste redigerad av En före detta användare
@Stefan-Wallin testa web extension Entity Explostion den utnyttjar det som finns i Wikidata för att navigera WEB:en..... att ha semantiska dokument skulle kunna vara 100 000 mera häftigt
- snackade lite om detta på annat ställe och laddar nu upp en video där jag hoppar runt med web extension Entity Explotion... - youtube #EntityExplosion
- tänk om man kan hoppa från Google Map direkt till kommunernas Anslagstavla, stå på en kommuns anslagstavla och se att liknande case har drivits i Hässelby för att stoppa bebyggande av grönytor... eller hoppa till Naturskyddsföreningens tips om att bevara xxxx
- eller se vilka Facebook grupper som pratar om vikten av yyyy
- tänk om man kan hoppa från Google Map direkt till kommunernas Anslagstavla, stå på en kommuns anslagstavla och se att liknande case har drivits i Hässelby för att stoppa bebyggande av grönytor... eller hoppa till Naturskyddsföreningens tips om att bevara xxxx
När jag håller föredrag brukar jag ta höjd för hur var saker innan internet och hur omöjligt det skulle vara att 1988 beskriva för någon vad internet skulle bli (Youtube har tagit bort mina föreläsningar om DNA och Linked data för deras ML algoritmer uppfattar det som racism ;-( )
- snackade lite om detta på annat ställe och laddar nu upp en video där jag hoppar runt med web extension Entity Explotion... - youtube #EntityExplosion
-
@Magnus-Sälgö sa i Vad saknas? Varför blir det så dumt? - ingen pratar design mönster:
intressant att lyssna på Denny som @Ainali säger i sin pod skall ha en demo i helgen på en prototyp av Abstract Wikipedia
Oj, jag var nog otydlig i podden. Det är inte Denny som demar, utan prototypen är den som byggts av Mahir Morshed. Sessionen ifråga är på söndag 10:50 och heter Ninai/Udiron: Using Wikidata Items and Lexemes for Abstract Wikipedia-Like Text Generation. Den kommer alltså att visa vad som går att göra redan idag, och kommer säkert att ge god vägledning för det fortsatta bygget av Abstrakta Wikipedia.
-
@Magnus-Sälgö Jag håller med dig, men som jag skrivit i ett annat inlägg, så ser inte kommunerna information till medborgarna som ett område för informationsexperter, utan det är webbredaktörer som arbetar med publicering. Jag menar inte att förringa webbredaktörerna på något sätt, men de arbetar inte med materialet som data (i den mening du avser). Att url:er ska vara enhetliga, begreppen standardiserade, information länkbara mm är okänt. Och, som @Ainali säger, varje kommun gör som den vill. Det är tom värre än då - inom varje kommun gör varje förvaltning som den vill. Därför kan det i en större kommun vara "vilda västern" kring hur information redovisas.
De flesta kommuner har inte någon anställd informationsstrateg, de har kommunikationsstrateger, men återigen - de jobbar med webbpubliceringar (och traditionella kanaler) och har inte en aning om vad länkade data är - eller vad öppna data - på riktigt - är. Om du pratar "SPARQL-federation", så kan du lika gärna prata om intergalaktiska klotformiga stjärnhopar, ditt budskap går tyvärr inte fram.
-
En före detta användarereplied to En före detta användare on Senaste redigerad av En före detta användare
@mistral sa i Vad saknas? Varför blir det så dumt? - ingen pratar design mönster:
å kan du lika gärna prata om intergalaktiska klotformiga stjärnhopar, ditt budskap går tyvärr inte fram
känns som vi bör ha en ny tråd och kanske en ny myndighet
Frågan är om det är ok jag fick lite hints från folk som håller på att det är enormt svårt att navigera och hitta dokumenten.
Med de tester vi gör på Wikidata kan vi med länkade data exempelvis hitta gator uppkallade efter personer beskrivna hos Riksarkivet SBL se karta (detta kan inte Riksarkivet som bara har text....)
Testa gärna Stockholms stad och försök hitta svar på medborgarförslag om hopptorn ledtråd gavs 2021-05-27 - gissar att det är Google som hittar det....
-
Förfrågan nationell dataverkstad om denna datamängd med API:er och semantiska kooplingar
- se ´salgo60/ProjectOutdoorGyms/issues/115
- fyll på med user cases som dom skall uppfylla....
Hittade insyn Sverige
Känns som rätt tänkt MEN man fegar med att inte jobba med persistenta identifierare och semantik
Email jag fick idag
- länkar Exploateringsnämnden Nästa sammanträde, torsdag 25 augusti 2022 kl 16:30
- snyggt att ha varje föredragningspunkt som ett objekt och inte en stor PDF gegga
jag har prenumerationer
- plus utegym som ord skulle vilja ha det kopplat till ett vokabulär med stöd för flera språk...
-
@Magnus-Sälgö
Tycker inget annat än er. Provade att "hacka lite", gick igenom 15 kommuners webbsidor. Relativt "lätt" att sammanställa informationen trots att den är ostrukturerad. Självklart är bra strukturerad data det bästa. Men ibland måste man skrapa.
curl --silent https://start.stockholm/om-stockholms-stad/politik-och-demokrati/stockholms-stads-anslagstavla/ | htmlq a --attribute href -b https://start.stockholm
Resultat för Stockholm, tror inte det är omöjligt att sammanställa alla kommuners data strukturerat med lite skrapning.
https://start.stockholm/om-stockholms-stad/politik-och-demokrati/stockholms-stads-anslagstavla/anslag/2022/5/kungorelse-om-flyttade-fordon-27-maj-2022/
https://start.stockholm/om-stockholms-stad/politik-och-demokrati/stockholms-stads-anslagstavla/anslag/2021/4/kungorelse-om-flyttade-fordon-den-30-april-2021/ -
Steg 1 är att börja
även fast jag samlat ihop alla så är det en stor skillnad på hur sidorna ser ut.... ung. 290 smaker.... många verkar nästan satt i system att skylla på GDPR
En API standard behövs....
Här en Notebook och en csvfil (raw) med det jag samlat ihop min samlingssida
-
@Magnus-Sälgö Se där, du har ju samlat alla ingångssidor iaf! Blir faktiskt lite förvånad att det är så stor skillnad på hur HTML:en ser ut med tanke på att konceptet/lagen "Anslagstavla" är så tydlig. Borde faktiskt inte vara möjligt att implementera på så många olika sätt. Finns det något lämpligt schema på schema.org som skulle kunna passa här? Har inte kollar än själv.
-
API:er är bra! Men tror också att ett enkelt sätt att komma igång skulle kunna vara att kommunerna taggar sin HTML. Ett exempel från schema.org för att annotera HTML:en.
<script type="application/ld+json"> { "@context": "https://schema.org", "@type": "SpecialAnnouncement", "name": "New Paycheck Protection Program for small business", "text": "Example Administration announces a new loan that helps small businesses keep their workforce employed during the Coronavirus (COVID-19) crisis.", "datePosted": "2020-03-30T08:00", "expires": "2020-04-24T23:59", "category": "https://www.wikidata.org/wiki/Q81068910", "spatialCoverage": { "type": "Country", "name": "US" }, "governmentBenefitsInfo": { "@type": "GovernmentService", "name": "Paycheck Protection Program", "url": "https://www.sba.gov/funding-programs/loans/coronavirus-relief-options/paycheck-protection-program-ppp", "provider": { "@type": "GovernmentOrganization", "name": "US Small Business Administration" }, "serviceType": "https://schema.org/BusinessSupport", "audience": { "@type": "Audience", "name": "Small businesses" } } } </script>
-
@jonass mmm det är därför det är bra att börja så inser man utmaningen.... att sedan göra som vi gör i Wikidata identifiera enskilda hus, tomter, författningar då behövs 2 som dansar ihop....
Det som vore ett lyft som webscrappare gissar jag är i steg 1 är att man har "standard" css taggar eller html tag id.... jag har testat lite med Riksarkivets html och ofta används verktyg som autogenererar --> blir namn som data-copy-value
Tror det finns en leverantör(kan vara Visma - video) som har en produkt som dom levererat till åtminstone 6 kommuner (har billboard i namnet)
Schema.org
Vore magiskt om vi kunde börja använda den se hur Google pushar strukturerat data...
Bra case att lära sig
Känns som anslagstavlor är ett bra träningscase för kommuner att börja jobba ihop... steg 1 kan vara bara titel, publicerat och några fält till... nästan i nivå med mina utegym
-
@Magnus-Sälgö @jonass jag tror inte att det kan vara rimligt att använda html-klasser till detta likt schema.org, alldeles för bräckligt kodmässigt, ändra designen och risken är att någon sabbar semantiken, bättre att ha .json på alla entiteter man publicerar som är maskinläsbart. Då blir det åtminstone uppenbart att det kan finns någon konsument som är intresserad av JSON:en istället för random css-klasser.
Det jag menar är att vi inte ska gå runt och rekommendera att hitta på ett nytt schema.org-sätt för att skapa interoperabilitet.
-
Detta inlägg är raderat!
-
@Stefan-Wallin @Stefan-Wallin Absolut datafirst/API är alltid att föredra. Magnus poäng är väl dock att satsningar på API/"öppna data" tar för många år att implementera utan resultat. Så alla konstruktiva/enkla sätt att exponera data mer strukturerat är inte fel tänker jag. Att webbredaktörer lär sig nya sätt att tagga information som inte kräver stora IT-investeringar tror jag är ett bra mönster (men inte det enda).
-
@jonass @Stefan-Wallin Att webbredaktörer lär sig lägga in JSON-LD i webbsidorna låter ju som ett tänkbart första steg och kunde utgöra ett baskrav för webbpublicering.
Det är inte samma sak som att använda HTML-klasser, utan datan kan ligga som ett JSON-paket för sig enligt ett standardiserat format om jag förstått saken rätt.
Kan det finnas exempel på någon myndighet som gör detta idag?
Det verkar finnas mycket läromaterial och handledningar för detta eftersom Google lockar med bättre sökplaceringar för den som märker upp sina webbplatser på ett bra sätt.
https://developers.google.com/search/docs/advanced/structured-data/intro-structured-data
<html> <head> <title>Party Coffee Cake</title> <script type="application/ld+json"> { "@context": "https://schema.org/", "@type": "Recipe", "name": "Party Coffee Cake", "author": { "@type": "Person", "name": "Mary Stone" }, "datePublished": "2018-03-10", "description": "This coffee cake is awesome and perfect for parties.", "prepTime": "PT20M" } </script>
Sen vet jag inte om/hur det lämpar sig där datamängder utgör huvudinnehållet i sidor? T.ex. en lista med kungörelser på en anslagstavla. Men intressant att fundera över möjligheterna. Känns som det kunde vara en bra inkörsport för den som är van att arbeta med webbpublicering.