Sveriges dataportal, DIGG - Myndigheten för digital förvaltning
Sök data Nyheter Om oss Community
  • Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
  • Sök
  • Ser ut som din anslutning till %1 gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.
  • Registrera
  • Logga in

Att mäta kommuners öppna-data-mognad

Data
    4
    21
    364
    RSS Feed
    Laddar fler inlägg
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
    Svara
    • Svara som ämne
    Logga in för att posta
    Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
    • Jörgen Dehlin
      Jörgen Dehlin Senaste redigerad av

Vi på Länsstyrelsen Skåne har blivit beviljade medel till en förstudie inom ramen för den Europeiska Unionens regionala utvecklingsfond för Skåne-Blekinge, med målet att utveckla ett analysverktyg för att mäta de skånska kommunernas öppna-data-mognad och i rapporten ”Är ni på gång?” presenterar vi vår utvärderingsmodell.

Länk till rapporten: https://www.lansstyrelsen.se/skane/om-oss/vara-tjanster/publikationer/visning-av-publikation.html#esc_entry=1249&esc_context=18&esc_-org=lss%3Acounty%2FM

Magnus Sälgö Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 7 Post Tools Trigger
      • Magnus Sälgö
        Magnus Sälgö @Jörgen Dehlin Senaste redigerad av Magnus Sälgö

@Jörgen-Dehlin vet vi inte att många underpresterar.... fattar inte vad ni vill leverera är det en enkät med svar eller ett realtidssystem....

När man säger mäta borde man inte göra en datadriven dashboard istället för svara på en statisk PDF? Eller vad är er leverans?

Lyssnade på Google i förra veckan och dom uppfatta sin Google search som världens största realtidsenkät 😉 Känns som att ta pulsen på kommuner 2022 borde kunna göras bättre en nya enkäter och fler PDF:er... eller....

Jag slog ihop en skämtsam "POC 2020 nov " att jag ville se DIGG leverera en dashboard över alla kommuner där man mäter vad som levereras i realtid tycker vi har en bra bild att allt inte är som det skall redan med Öppna data och det har skrivits hyllmetrar med rapporter och pdf:er.... blev inte NSÖD mest ett antal pdf:er som peka på att mer pengar behövs och att det går trögt och det var dumt att ha ett projekt under 3 år utan egen API kunskap?.... jag är 100 på att precis som det havererade rättsinformationssystemet där kloka gubbar skrev 160 sidors förstudie och SFS 1999:175 utan att peka på en risk att myndigheter på 15 år INTE kan leverera sina författningar digitalt så är det säkert en ännu krokigare resa med 290 kommunerna i Sverige där många är små och har små resurser... började vi inte prata Öppna Data 2003, hur hade 100 myndigheter svarat på dina frågor 1998 om dom skulle kunna leverera sina författningar som data till 2016.... nu 2021 vet vi svaret myndigheterna under levererade och allt lades ned efter 15 år... det blev en länksamling utan ens att myndigheter som upphört finns kvar se min fråga till domstolsverket inskickad 2022-07-01 inskickad 9 346 dagar efter det att förstudien Ds 1998:10 starta 28 november 1996

"Min DIGG realtidsvision" 2020.....

• https://salgo60.github.io/wikidata-arbetsliv/index_kommun.html
          2352d8a6-c93e-471e-91cb-bf46bc9c7067-image.png
          0fca574a-81bc-4b7c-897a-48c8f7d69c54-image.png
        1. ställ upp era kriterier
        2. säg till kommunerna att har ni en dataansvarig så publicera det i en fil som vi kan läsa in till vår realtidsportal... byter ni ansvarig uppdatera filen
        3. följer erat data en standard ange det då i ett dataset som kopplas till standarden och vilket dataset det är så vi kan läsa in det och utvärdera....
        4. publicerar ni bilder ge oss url att hämta dessa bilder med metadata
          4-1 har ni licens på dessa bilder som är maskinläsbart ange vilket fält det är.... så läser vi in det.... jmf Wikicommons där licens infon finns i P275.... bild M64537651 / json

5faa6aaa-8565-44cb-8881-e6e601e08757-image.png

Blir lite tassande runt het gröt med nya frågeformulär eller NSÖD som pekar på kulturresa... NSÖD brände 16-17 miljoner och 3 år vet inte var specar datat finns dom producerade... att publicera data som data är väl bara att börja med....

Exempel jag tassade runt med > 50 kommuner och deras utegym. Att emaila dom gav oftast inget, oftast var det enklast att hitta data själv på web eller via Open Street map eller dagstidningar

• i veckan emaila jag en leverantör av data i finland och fick med vändande post 160 utegym i Finland/Lettland. på 10 minuters jobb...

Lesson learned: kommunerna är inte datamogna....

Jörgen Dehlin Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
        • Referenced by  Magnus Sälgö Magnus Sälgö 
        • Referenced by  J jonor 
        • Jörgen Dehlin
          Jörgen Dehlin @Magnus Sälgö Senaste redigerad av

@Magnus-Sälgö Vår ambition har varit att ta fram en enkel modell som stimulerar till utveckling av det egna arbetet med öppna data genom självutvärdering.

Magnus Sälgö Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 2 Post Tools Trigger
          • Magnus Sälgö
            Magnus Sälgö @Jörgen Dehlin Senaste redigerad av Magnus Sälgö

@Jörgen-Dehlin låter smart tycker DIGG borde haft det redan att man sätter upp konkreta mål och visar status….

Min tro efter lyssnat på Almedalen så är kommuner vilsna och skulle behöva öppna publika backlogs där man kan skicka in frågor…. Ser vi på Rättsinformations projektet skulle dom få 100 myndigheter leverera in sina författningar som öppna data (se Annan tråd) trots en SFS 1999:175 och > 15 år blir det 100 länkar på en sida ( måste vara världens dyraste länksamling) plus vi sitter med ett havererat system för rättsinformation där vi inte verkar veta var nedlagda myndigheter har sina författningar, måste ta enormt med tid för jurister att navigera i denna sörjan, dokument refererar nog upphävda författningar men med dagens kaos kan man inte enkelt se det…. plus min tro är att vi har ett osunt klimat där ingen vågar säga att ”kejsaren är naken” utan precis som inom kultursektorn se blog där dålig data skickas till EU projektet Europeana under > 10 år men ingen av de 3500 museerna reagerar medans det på en:Wikipedia tar en timme innan en person pekar på brister i kvaliteten och gemenskapen drar i bromsen. Skattepengar måste hanteras bättre…

DIGG skapas och skall vara en expert myndighet och ger ut författningar och förstår inte bättre att dom troligen lyder under SFS 1999:175 och publicerar sina författningar som en webbsida med PDF… varför slår ingen näven i bordet

Tror en myndighet som DIGG är ett bra exempel på en vilsen aktör som redan år 3 borde utvärdera vad dom gör…. Senast jag kollade var det 3 dataset dom publicerat, men jag saknar författningar, publicerade dokument, vilka GITHUB ytor dom har, data om myndigheten dvs. det vi har i Wikidata Q56302089 och varje pizzeria har som vill synas hos Google….

Gör det enkelt att fråga och hitta vad andra gör tror jag är ett steg 1 för kommuner att komma igång… visa vad andra gör och visa på mervärdet… jag skulle önska att alla debatter i kommunfullmäktige fanns med video som Open Parliament TV gör med tyska parlamentet… och att man kan enkelt se hur olika kommuner jobbar med olika frågor… i tweeten kopplar dom det till hållbarhetsmål 16.

Den stora frågan jag ser som ingen vill ta tag i är har kommuner och myndigheter rätt Digital kompetens? Varför skrivs det långa pdf:er hur andra skall göra av DIGG men ingen av dom 100 anställda slår näven i bordet och ser till att DIGG levererar ”Raw data now”, projekt tar > 15 år och ändå sitter politiker och DIGG och säger att Sverige skall bli bäst i klassen… det känns lika trovärdigt som när jag tränade ett knattelag i fotboll och alla skulle bli fotbollsproffs 😄

Jag har sagt det förut vi har fel laguppställning det är primärt inte fler spelare på planen som behövs…

• Jörgen Dehlin

@Magnus-Sälgö Det viktigaste är ju att processen går framåt. Här tycker jag att DIGG tar ett stort ansvar och gör ett utmärkt arbete. Sen måste vi acceptera att det tar tid. Nu handlar det om att identifiera de goda kommunala exemplen och få andra kommuner att haka på.

Stefan Wallin Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
              • Stefan Wallin
                Stefan Wallin @Jörgen Dehlin Senaste redigerad av

@Jörgen-Dehlin varför måste vi acceptera att det tar tid? Tröttaste klyschan jag hört!

Det är talande när DIGG, inte hade rekryterat en enda utvecklare under första halvåret. Det enda som låg ute innan dess var GD och jurister....

Det går att sätta upp en wikidata-instans på ett par dagar om man är oinsatt och mindre än en timme om man vet vad man gör. Sedan scriptar man in datan med importörer. Presentera data istället för PDF är ju liksom grundgrejen, sen kan du generera valfri PDF utifrån sökfrågor i datan.

Senior systemutvecklare i privata sektorn (f.n. Iteam)

Jörgen Dehlin Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                • Jörgen Dehlin
                  Jörgen Dehlin @Stefan Wallin Senaste redigerad av

@Stefan-Wallin Nu avsåg jag ju att det tar tid att få upp det kommunala engagemanget för öppna data. Det har väldigt lite med DIGG att göra.

Stefan Wallin Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                  • Stefan Wallin
                    Stefan Wallin @Jörgen Dehlin Senaste redigerad av

@Jörgen-Dehlin Ah, då förstår jag. Du skrev också att du tycker DIGG tar ett stort ansvar, det kan jag kanske inte helt skriva under på givet ovanstående kommentarer som yttrats av mig och @Magnus-Sälgö.

Magnus Sälgö Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                    • Magnus Sälgö
                      Magnus Sälgö @Stefan Wallin Senaste redigerad av Magnus Sälgö

@Jörgen-Dehlin japp många kommuner känns små och inte med på tåget

Kollar jag på det som levererats på http://dev.lagrummet.se/dokumentation/ så är det i en helt annan liga…

Läs denna Intressanta rapport från 2002 om rättsinformation med visioner att det behövs struktur och kanske format som XML eller SGML( idag 2022 är nog TEI en kandidat). Att lagar skall kopplas ihop och referera EU dokument dvs ett digitalt rättsinformationssystem. Den typen av tankar och analys ser jag inte idag… dvs. jag uppfattar att vi inte rör oss framåt… vi har inga visioner hur informationen från myndigheter skall sitta ihop… hur skall en kommun 2025 fungera digitalt?

Jag vill se funderingar hur kommunala beslut kan kopplas semantiskt så vi får en översikt över beslut om Corona i landets kommuner, vilka kommuner som tar bra beslut om hållbarhetsmålen osv… och följa upp utfallet och lära av andra kommuner i Sverige och övriga världen…

Spontant känns det som det inte finns dokumenthantering inom stat och kommun då en ny myndighet börjar uppfinna hjulet igen fast sämre… Bara en grundsten som identifierare där 2015 detta skrevs som styr upp hur principerna för URIer skall implementeras länk det saknar jag helt idag då det laddas upp vad du vill hur du vill. Vi gör några specar om det enklaste vi kan hitta som utegym, laddstolpar, badvatten…redan i förstudien DS 1998:10 pekade dom på att det inte fungerar utan struktur…

Förutom Stockholm, Gävle, Södertälje och 3-4 andra kommuner så är som du säger intresset 0 när jag ställde frågor om utegym och badvatten som öppna data... att förvänta sig underverk och att Sverige skall bli bäst på digitalisering utan ny laguppställning känns naivt…

Varför upprepar DIGG att Sverige skall bli bäst i världen på Digitalisering om vi är övertygade att många kommuner har 0 egen agenda…

Skall DIGG lyckas så är min tro att man kan inte skriva pdf:er utan måste leverera verktyg och praktiskt hjälpa VARJE kommun/myndighet och peka vilka kompetenser som behövs, tycker projekt som NSÖD, Rättsinformations projektet båda visar att tro att befintliga organisationer levererar inte fungerar…Det ena projektet med några enkla men viktiga dokument som författningar och > 15 år, det andra 2022 och efter 3 år formuleras problemet ”att en kulturresa måste göras” trots att datamängderna dom fokuserade på är triviala… jmf med bygga ett Rättsinformations system som kopplas ihop med övriga Europa…

Läs dokumentet från 2012 om rättsinformation systemet hur får vi igång samma typ av dialog om digitalisering av kommunersbeslut och dokument, hur hållbarhetsmålen uppnås, hur jobbar kommuner och myndigheter ihop, hur undviker vi att nya myndigheter verkar starta från 0…

Nu satsar vi massa skattepengar borde ingen kunna sätta upp konkreta mål när saker skall vara levererade? Rättsinformationsprojektet hade en tydlighet vad som skulle levereras men missa målet helt… att vara otydlig med vägen till målet och rikta sig till kommuner och myndigheter där det känns att den enskilde aktören inte vet vad man förväntar sig skall levereras kan bara sluta fel…

Vi kollade på något så enkelt och viktigt som medborgarförslag se karta och se Wikidata diskussion det är ett virrvarr… varför kan jag inte se alla medborgarförslag som skapats senaste veckan om cykelbanor osv. I hela Sverige eller Europa

Magnus Sälgö Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
                      • Magnus Sälgö
                        Magnus Sälgö @Magnus Sälgö Senaste redigerad av

Klickade runt i kartan där vi hittat medborgarförslag och såg att Nykvarn nu har länkröta söker på deras web https://www.nykvarn.se/kontaktochdialog/synpunkterfelanmalanochdialog/medborgarforslag.4.303bc5d51768421ffcb2c756.html och ser att man har tagit en omstart se dokument Nya former för medborgardialog sökning visar fler dokument

• inte ett ord om Öppna data i deras utredning
                        • inte ett ord om API
                        • inte en tanke att jobba ihop med andra kommuner
                        • inte ett ord av vikten av att standardisera hur förslagen lagras med hur andra kommuner jobbar
                        • inte ett ord om att koppla till hållbarhetsmål eller semantiskt få en struktur med kategorier som hänger ihop med övriga Europa/Sverige

jag ser
                        • finns en SFS 2007:68 13 mars 2007 dvs. mer än 15 år sedan

• en enormt viktig funktion för SDG 16 som hanteras olika i olika kommuner eller helt saknas och som jag uppfattar utretts av SKR massa ggr
                        • måste läggas ned med galet med resurser och utveckling om varje kommun uppfinner hjulet varje gång
                        • googla jag +medborgarförslag ”öppna data” så verkar dessa 2 tankar inte beskrivits

Medborgarförslag är lite svårare att standardisera än mina utegym här vill vi kunna hämta ut alla förslag grupperade med ett API, kunna skicka in nya förslag med ett API är min vision….

@Jörgen-Dehlin du som sitter på rätt sida hur tänker du? Är medborgarförslag viktigt, borde digitaliseringen finnas med då kommuner tänker hur detta skall implementeras, ser du att DIGG med sin lite flummiga målbild att Sverige skall bli bäst i världen på digitalisering skall eller bör peka med rak hand?

Engagerad medborgare @Stefan-Wallin vad förväntar du dig och när?

DIGG Nosad medarbetare och brinner för öppna data @Maria_Dalhage hur ser du en konstruktiv process framåt och vilka komponenter vill du ha och när bör vi ha en deadline för att en datadriven medborgardialog med EN igång till alla förslag är implementerat hos alla kommuner och vi precis som i Wikidata kan se vad som skickas in just nu och där olika intresseorganisationer kan sätta upp prenumerationer och se vilka medborgarförslag dom borde gå in och stödja eller förhindra…

Maria_Dalhage Jörgen Dehlin 2 svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                        • Maria_Dalhage
                          Maria_Dalhage @Magnus Sälgö Senaste redigerad av

@Magnus-Sälgö Det har redan sagts många kloka saker bl.a. av dig.

1. Vi behöver jobba på det sätt vi säger att vi vill jobba på: Så öppet som möjligt men så stängt som nödvändigt.
                          2. Vi behöver kunna återkoppla och ha en tydlig spårbarhet i det vi gör.
                          3. Vi behöver ta fram lösningar som är interoperabla.
                          4. Vi behöver ta fram lösningar som skalar och som kan utvecklas över tid.

Pratar vi om "komponenter" så tycker jag att öppna data, öppen källkod, öppna standarder och ett öppet arbetssätt räcker rätt så långt. Ja, och en API-baserad arkitektur.

Det finns bra medborgartjänster som bygger på öppen källkod och som kan skala upp; Fixa min gata är ett bra exempel på ett verktyg som skapar förutsättningar för en viss typ av medborgardialog. En annan supertjänst är handlingar.se.

Detta forum i sig är det ställe som vi önskar ska bli den självklara platsen för att diskutera öppna data, API:er och annat relaterat till digitalisering.

Community Manager NOSAD, Moderator på Forumet

Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 3 Post Tools Trigger
                          • Jörgen Dehlin

@Magnus-Sälgö Medborgardialogen är självfallet mycket viktig i det demokratiska samhället. Om man sen väljer att kalla det medborgaförslag eller något annat spelar mindre roll. Parallellt med vårt arbete kring öppna data så jobbar vi på Länsstyrelsen Skåne även i ett EU-projekt där vi undersöker hur blockkedjan kan användas för just medborgardialog genom olika former av omröstningar.

Magnus Sälgö Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 3 Post Tools Trigger
                            • Magnus Sälgö
                              Magnus Sälgö @Jörgen Dehlin Senaste redigerad av

@Jörgen-Dehlin nja 😉 kollar du på Wikidata objekt så har du ••rättslig grund** grund och sådant måste finnas med i en tydlig modell så vi kan se att alla kommuner implementerar detta (se exempel)… där är vi tillbaka till problemet att ”rättsinformationssystemet” havererat men SFS finns hos Riksdagen som man bör peka på…. Sedan kan Gnesta kommun kallade det xxx och så vidare viktigt är att vi kopplar ihop datat /api:er semantiskt med vad dom olika kallar det ( se WD P92 sedan kan vän av ordning fundera över om dessa hittepå namn tillför något borde vara mer fokus att vara tydlig och juridisk korrekt och göra det enkelt att peka på att kommunen uppfyller det SFS:erna säger och med färre hittepånamn och egna varianter gissar jag att även flerspråkighet blir enklare… vilket borde vara självklart i ett inkluderande samhälle

Kom gärna med tankar och idéer och vem som borde styra upp detta? Tycker det enda ställde där jag ser ett samlat grep på data och Sveriges kommuner är Kolada…. Det borde inte vara omöjligt att göra en variant för alla kommuner

Coolt vore att utveckla handlingar.se så dom kunde även kan skicka in alla kommuners medborgarförslag cc @mattias

• har sett att vissa kräver skriftligt underskrivet men det går säkert att lösa
                              • ”datamodeller” jag sett idag är löjligt enkla med typ titel, text, bor du i kommunen ( kanske kan lösas genom att för varje kommun ha en medborgare som bor där som man skickar in det som 😉 )
                              • Jörgen Dehlin

@Magnus-Sälgö Jo, Kolada är ett bra exempel på hur det kan vara. Kolada drivs ju av "Rådet för främjande av kommunala analyser, RKA" som ju är en ideell förening som bildats i samarbete mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner, SKR.

• Magnus Sälgö
                                  Magnus Sälgö @Jörgen Dehlin Senaste redigerad av

@Jörgen-Dehlin mitt lilla hobby projekt med utegym och badplatser och sedan det havererade Rättsinformationssystemet och nu Digg som inte ens kan versionshantera en PDF eller skapa egna öppna data ser att bara större kommuner som Stockholm är lite mogna för öppna data. Att göra hela resan riktning Persistenta Identifierare är även de mil ifrån… det är inte Digitalt mogna eller lärande organisationer…

Tittar vi bara på hur DIGG snurrar in sig i något så enkelt som versionshantering av dokument så tror jag inte ens Digg skulle kunna förstå och svara på frågor om Öppna data man måste ha en viss baskompetens som saknas hos kommuner men även hos alla dom myndigheter som på 15 år inte kunde skicka in sina författningar till Rättsinformationssystemet ….

Kanske ge varje kommun konkreta uppgifter som dom skall lösa och se hur många som kan det på en vecka ger en bättre bild än låta dom själva bedöma sin kompetens?!?! När inte ens i förstudien av Rättsinformationssystemet 1998 fanns med en riskanalys att 100 myndigheter inte kan leverera in sitt viktigaste dokument författningar så tror jag svaren blir mer önsketänkande….

Frågar du DIGG om dom har kompetens att skriva handledningar så lyfter dom nog inte fram att deras dokument har saknat ärendenummet, kan inte detta med versionshantering eller dom har ingen procedur med spårbarhet att koppla inkommande synpunkter till vilka ändringar som görs i ett dokument… att man använder benämningen ”senaste version” men inte ger läsaren spårbarhet vilken version man läser, att man inte ger ett identifierat problem som detta ett helpdesknummer utan säger ”förlåt vi kan göra fel”, att det är mer regel än undantag att dom på äldre dokument har länkröta så det är enklare att kolla direkt hos Internet Archive…

Jag kastade in bollen i Almedalen om certifiering av aktörer men fick en politiker som svara yadada det kan begränsa… min tro att den politikern inte förstår hur illa det är…. Att det finns en ”feghet” att lyfta sanningar att kompetens är saknad, att klyftan mellan A-lag och B-lag inom digitaliseringen tyvärr bara blir större och större

Ärlighet vara längst fick man lära sig som liten och tror det inte skadar med tydlighet hur illa det är.

Det problem jag ser med ex. Forskare på RISE är att man sitter i en ”beroende ställning” och samma med Öppna data konsulter där dom vill hellre vara kompis med kunden en peka på ”dysfunktion” fel laguppställning och att man lever bra på en uppdragsgivare som inte har kompetens….

Mitt exempel med Europeana och Carl Larsson visar på att felaktigheter kan pågå > 10 år när styrning/vision saknas och man inte vågar ställa krav…. Rättsinformationssystemet >15 år (vet dock inte varför det havererade gissar svaga länkar hos många av dom 100 myndigheter)

Min tro är nya laguppställningar… men det är lättare sagt än gjort och vill kidsen med rätt kompetens börja hos kommuner utan kompetens? Gissar Spotify, Google lockar mer… hos myndigheter som ser kompetensproblemet som RAÄ och Riksarkivet går ryktet att utlysta tjänster inte blir tillsatta…

@Jörgen-Dehlin hoppas du hittar den gordiska knuten och kan rikta ett välriktat slag så denna Öppna Data teater vi ser idag pulvriseras och något nytt börjar ta fart 😉

Alexander

Stefan Wallin Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 2 Post Tools Trigger
                                  • Stefan Wallin
                                    Stefan Wallin @Magnus Sälgö Senaste redigerad av

@Magnus-Sälgö man skulle ju vilja sätta ihop ett utbildningspaket om versionshantering, markdown och persistenta identifierare till alla tjänstemän i offentlig sektor som en grundbult 1A i effektiv digital förvaltning. Se till att alla myndigheter har ett Git-repo istället för Google Drive/Filyta i sharepoint eller vadhelst annat tok de håller på med.

Magnus Sälgö Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                                    • Magnus Sälgö

@Stefan-Wallin kanske … jobba agilt och publika backlogs känns ännu viktigare så man har ett mindset att förbättras….

Måste dock varit 100 tals anställda hos DIGG, kommuner, ledningen, externa konsulter, regeringskansliet, digitaliseringsrådet, regeringskansliet, politiker, forskare, anställda hos Rise som kollat på dessa dokument utan att reagera… känns som den känsla jag fick på Almedalen då DIGG presentera sig i en panel med SEB Google Telenor politiker att DIGG bara fokusera på hur många anställda dom är och inte på vilken skillnad man gör… Visionen verkade vara mer handledningar… dom andra i panelen verkade inte imponerade och verkade inte se DIGG som skulle bidraga till utvecklingen … någon borde vara orolig

• Hållbar digitalisering av myndigheter och företag- vilken roll spelar data?

Kolla på vad Lydia Wikidata produktägare dagligen gör trots att Wikidata skapades 2012 så blir det bara mer och mer saker som måste utvecklas… prioriterad in i sprintar etc…

• https://phabricator.wikimedia.org/p/Lydia_Pintscher/
                                      • samma för en av deras tyngre utvecklare
                                        • https://phabricator.wikimedia.org/p/Lucas_Werkmeister_WMDE/
                                      Stefan Wallin Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                                      • Stefan Wallin
                                        Stefan Wallin @Magnus Sälgö Senaste redigerad av

@Magnus-Sälgö publika backlogs är bra! Men vägen dit bör kunna få gå via publika issues. Jag kan förstå att det finns interna prioriteringar i vissa fall när det är sekretess och rikets säkerhet inblandat i processerna.

Magnus Sälgö Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
                                        • Magnus Sälgö

Kanske OT men känns som kulturarvet gör samma resa som kommunerna gör med Öppna data… och även dom försökt i > 10 år

Intressant diskussion där kulturarvspersoner som försökt att under 10-20 år digitalisera något så enkelt som kulturarvet frågar sig varför händer inget

• video fråga från moderatorn varför jobbar dom kvar när inget händer

Min undran vad kan vi lära av deras 10-20 år* Jag är rädd att vi ser se samma evighetsprojekt med kommuner och Öppna data som med svenska kulturarvet, som Rättsinformationssystemet…

Fel jag ser i kulturarvet

• man är bidragsstyrd och har en slapp hållning se mitt inlägg om Europeana men tycker mig se samma med DIGG som inte versionshanterar dokument och ingen klagar
                                          • folk jobbar till 65 sedan tar man in ny kompetens dvs. domän kunskap finns men nya saker som länkade data blir för svårt
                                            • dom har svårt att rekrytera nya kompetenser eftersom få söker utlysta tjänster är ryktet jag hör
                                          • Är inga doers det utreds i evigheter nu senast heter det Utreda förutsättningarna för?gemensam statlig infrastruktur för produktion/ basdigitalisering
                                            • man skapade Digisam som nu verkar försvinna som under 10 år knappt gjorde något väsen
                                            • man har Europeana där mycket blir fel
                                          • jobbar ofta i Silos, har inte publika backlogs eller finns på GITHUB se galenskap hur yrken beskrivs olika av alla

• även ett panelsamtal med myndighetschefer
                                          Jörgen Dehlin Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                                          • Jörgen Dehlin

@Magnus-Sälgö Den intressanta frågan ur mitt perspektiv är vad vi kan göra för att lyfta publiceringen av öppna data högre upp på den kommunala agendan.

• Första inlägg
                                              Sista inlägg