Community på Sveriges dataportal
Arbetsförmedlingen nytt IT-system för beslut och ärenden
-
Jag blev lite nyfiken när jag läste artikeln på SVT om utvecklingen av Af:s nya system för beslut och ärenden (BÄR); vilket är programspråket som används för att utveckla systemet och som sägs kräva en mycket specifik kompetens?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/intern-rapport-allvarliga-risker-kring-arbetsformedlingens-jattesatsning-pa-nytt-it-system
"
Arbetsförmedlingens internrevisorer påpekar att det saknas en löpande uppföljning och kontroll av kostnaderna. Utifrån budgetunderlag kommer man fram till en möjlig totalkostnad på 600 miljoner fram till 2024, men konstaterar också att det inte går att se hur mycket av arbetet som återstår.Revisorerna förser alla risker med ett värde, och två risker får det allra högsta värdet:
- Risk för ett ineffektivt nyttjande av statliga medel.
- Risk att negativa konsekvenser inte upptäcks, eftersom det saknas riskanalyser och utvärderingar.
BÄR utvecklas i ett programspråk som kräver en mycket specifik kompetens, där tillgången på it-utvecklare i Sverige är mycket begränsad. Utvecklingen görs därför till stor del av inhyrda konsulter, bland annat engelsktalande från Indien som inte talar svenska.
"https://arbetsformedlingen.se/download/18.7887697f1763d9e80967548/1611916926613/verksamhetsplan-2021.pdf#page=12
"
• Ta fram en rating-modell för utvecklade matchningstjänster för att säkerställa
såväl kundval som uppföljning och kontroll. I detta ingår bland annat att
migrera modellen till annat programmeringsspråk samt automatisera de
delar av datahantering, uppdatering och resultatframtagning som är möjliga.
" -
@jonass Ok, jag känner inte till Pega, så det är kanske inte fråga om något programspråk i egentlig mening, utan någon form av proprietär produkt. Vad jag får fram vid en snabb sökning är att det verkar vara något slags dra och släpp modelleringsverktyg för att modellera affärsprocesser och bygga affärssystem.
Frågan är i så fall varför man väljer att bygga nya IT-system på slutna produkter knutna till enskilda leverantörer, det måste väl utgöra en stor risk för inlåsningseffekter och konsultberoende, samma typ av problem som redan verkar förekomma sedan decennier tillbaka gällande gamla affärssystem som man inte förmått att modernisera.
Jag är inte säker på att referensen i verksamhetsplanen syftar till detta fall, men om så är fallet, hur har man då tänkt sig att migrera modellen till ett annat språk? Ska man använda sig av Java som plattformen verkar bygga på?
-
@nina_ Vet ej. Tror det har funnits lite olika försök med RPA-lösningar.
-
@jonor Är bra (borde kanske vara ett skall-krav) att alltid överväga ett öppet alternativ vid ett systeminförande i offentlig sektor.
Just ärendehantering är något alla offentliga aktörer måste vara bra på för att kunna uppnå en god förvaltning. Det finns såklart skillnader mellan myndigheter i ärendehandläggningen, men ge och ta, ett öppet ärendesystem som alla kan bidra till och använda borde ha en enorm potential.
Sen gissar jag att utmaningar inte riktigt handlar om val av programspråk etc vid dessa typer av införande. Att forma gemensamma arbetssätt i verksamheter som ofta är baserade på att tusentals handläggare ska göra komplexa bedömningar är svårt.
-
SVT har kompletterat artikeln med en skärmbild från rapporten, vilket bekräftar valet av programvarusystem. På Wikipedia står att företaget utvecklar programvara för CRM, RPA och BPM (customer relationship management, robotic process automation och business process management).
Rapporten i sin helhet ska visst kunna begäras ut från registrator@arbetsformedlingen.se
-
Sen gissar jag att utmaningar inte riktigt handlar om val av programspråk etc vid dessa typer av införande. Att forma gemensamma arbetssätt i verksamheter som ofta är baserade på att tusentals handläggare ska göra komplexa bedömningar är svårt.
Jo, det låter på rapporten som man haft lite problem i att formulera och beskriva sin egen verksamhet och vad det är man vill göra med systemet.
Om detta är ett system som använts och utvärderats tidigare borde det ju annars finnas en del lokal erfarenhet och kompetens.
Det finns såklart skillnader mellan myndigheter i ärendehandläggningen, men ge och ta, ett öppet ärendesystem som alla kan bidra till och använda borde ha en enorm potential.
Det vore intressant att se resonemang kring öppna plattformar och standarder för detta. Vilka system för beslut och ärenden är de vanligaste i dagsläget?
Ur perspektivet som skattebetalare och medborgare låter det annars märkligt att plöja ned hundratals miljoner av offentliga medel i utbildning i ett enskilt leverantörsspecifikt system med en sluten utvecklingsmodell. I vilken mån satsar man resurser på kompetens som kan stärka utveckling och underhåll av leverantörsoberoende lösningar?
-
@jonor Du tar upp en intressant aspekt som vi inte diskuterar så mycket idag. Kopplingen öppet data, öppen källkod, öppen plattform, öppen utvecklingsmodell. Det finns ett direktiv om öppet data, men vad jag vet finns det idag inte om de andra typerna/graderna av öppenhet.
-
Ett antal länder i Europa har en lag på att Offentlig sektor ska använda och dela öppen källkod, exempelvis Italien, Estland och Frankrike.
Frankrikes motsvarighet till DIGG har dessutom antagit Free Software and digital commons action plan för att kunna möta digitaliseringens krav.
EU-kommissionen har antagit en open source strategi (2020-2023) för att kunna möta Digital Europe Programme.
Det är ett erkänt problem inom hela Europa att myndigheter vid anskaffning och utveckling är dåliga på att kravställa på öppna standarder och öppen källkod.
En nyligen genomförd studie på EU-nivå visar att om bidrag till open sourceutveckling kunde ökas med 10% inom EU, skulle det generera 0,4-0,6% av EU:s BNP. Det motsvarar ca 1000 Miljarder SEK.
Samtidigt är inte kostnaden de främsta argumenten för att använda och dela öppen källkod. Snarare är det så att öppen källkod identifierats som en förutsättning för arbetet med
• datasuveränitiet
• interoperabilitet
• att uppnå FN:s hållbarhetsmål (Agenda 2030).Jari Koponen beskrev tydligt på förra NOSAD-eventet varför open by default är så viktigt för att kommunerna ska lyckas med sin verksamhet. Ni som inte kunde delta kan gå in på https://nosad.se och lyssna på inspelningen Open By default inom Offentlig verksamhet.
-
@maria_dalhage Står det något i de här besluten om öppen utvecklingsmodell? Jag tycker det hänger ihop med det andra.
-
@nina_ Ja, open source är den öppna utvecklingsmodell som nämns och som ska främja samarbete och interoperabiliet. I dessa covidtider så kan EU:s gemensamma arbete med covidbevis nämnas som ett framgångsrikt open source-arbete.
-
@maria_dalhage Den refererade videon var lite svår att hitta på sidan utan att söka på titeln.
Ett tips är att det går att direktlänka till ett markerat textstycke, åtminstone i Chrome har jag "copy link to highlight".
https://nosad.se/#:~:text=Nosad open by default
Jari Koponen beskrev tydligt på förra NOSAD-eventet varför open by default är så viktigt för att kommunerna ska lyckas med sin verksamhet. Ni som inte kunde delta kan gå in på https://nosad.se och lyssna på inspelningen Open By default inom Offentlig verksamhet.
-
Någon som kan tipsa om var det kan gå att hitta mer information i dessa två frågeställningar:
-
Till vilket programspråk sker migreringen av modellen i BÄR från programspråket "som kräver en mycket specifik kompetens"?
-
En jämförelse av mängden offentliga medel och resurser som läggs på proprietära system respektive system med en öppen utvecklingsmodell? Jag förmodar att man får nysta lite i definitioner och avgränsningar, men en början vore ju siffror på kända kostnader för programvarusystem, vilka dessa programvaror är och i vilken mån leveranserna ägs av det offentliga/inköparen.
@jonor sa i Arbetsförmedlingen nytt IT-system för beslut och ärenden:
Jag är inte säker på att referensen i verksamhetsplanen syftar till detta fall, men om så är fallet, hur har man då tänkt sig att migrera modellen till ett annat språk? Ska man använda sig av Java som plattformen verkar bygga på?
Ur perspektivet som skattebetalare och medborgare låter det annars märkligt att plöja ned hundratals miljoner av offentliga medel i utbildning i ett enskilt leverantörsspecifikt system med en sluten utvecklingsmodell. I vilken mån satsar man resurser på kompetens som kan stärka utveckling och underhåll av leverantörsoberoende lösningar?
-
-
https://nosad.se/#:~:text=Nosad open by default
@jonor Den funkar tyvärr bara i Chrome. Men länken https://nosad.se/#videos-15-workshop borde funka i alla browsers.
-
Det är svårt att anskaffa nya it-system. Det måste man ha respekt för. Verksamheten får ta del av demos och ser möjligheter med det nya fina. Man fokuserar på att ta fram nya processer och lösa det där som tidigare inte funkade. Och vet man att andra har samma system och "det verkar funka bra" så kravställer man kanske på vissa funktioner och missar andra.
Dock är det skrämmande är att offentlig sektor notoriskt missar att kravställa på öppna standarder och implementeringar i öppna programvaror samt interoperabilitet och exitplaner. Det skapar leverantörsberoenden och inlåsning av data.Högskolan i Skövde har publicerat Fem rekommendationer för lyckad anskaffning av IT-system. Det är en god start att ta med dessa i upphandlingen. Min erfarenhet säger att kan projekt få ett tydligt stöd från sina upphandlingsenheter så ökar chansen att slippa en obehaglig överraskning. Här behöver vi säkra att kompetensen också finns på upphandlings- och inköpsavdelningarna.
Detta är också anledningen till att DIGG tagit fram Rekommendationer för inbyggd öppenhet. Arbetet är ute på remiss. Remissvar ska inkomma till DIGG senast 28 februari.
-
Här är inspelning från workshopen från 4 maj 2021 då vi pratade om vikten av att kravställa öppna standarder: https://youtu.be/W1k12G4stdA
Här är inspelning från workshopen kring eArkiv 7 december 2021 då valet blev open source för Af, Tullverket och Sydarkivera. https://youtu.be/3Rz7a_I0NvA
Men info och presentationer finns på https://nosad.se