Community på Sveriges dataportal
Dom i HD som nämner Öppna data
-
En kollega till mig uppmärksammade mig på en dom i Högsta Domstolen. Ärendet i sig handlade inte om öppna data, men HD har ändå valt att nämna den nya lagen i deras domslut.
Det är i slutet på stycke 11 som de säger:Det kan i sammanhanget tilläggas att lagen (2022:818) om den offentliga sektorns tillgängliggörande av data inte påverkar den begränsning av rätten till tillgång till uppgifter i digital form som följer av det s.k. utskriftsundantaget i 2 kap. 16 § första stycket tryckfrihetsförordningen, vilket är det undantag som tingsrätten tillämpat. En grundförutsättning för 2022 års lag är att det föreligger en rätt att få tillgång till digital data enligt någon annan lag eller förordning (jfr 1 kap. 2 och 8 §§ i 2022 års lag).
Så finns ett tydligt domslut på detta.
Domslutet finns här: https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2023/o-327-23.pdf
-
@Maria-Söderlind sa i Dom i HD som nämner Öppna data:
agen (2022:818) om den offentliga sektorns tillgängliggörande
Och där föll väl skrivningen "För att du som offentlig aktör ska kunna ge tillgång till data måste den sökande ha rätt att få tillgång till data enligt annan författning, till exempel genom rätten att ta del av allmän handling enligt tryckfrihetsförordningen."
Så, uddlös lag egentligen eller?
-
@Jonas-Nordqvist Ja, helt plötsligt blev den väldigt uddlös känner jag...suck...tur att det snart är semester
-
@Maria-Söderlind Kommer DIGG att uttala sig offentligt om detta? Verkar ju som att lagen behöver uppdateras så att vi kan få ut data på ett meningsfullt sätt.
Jag önskar mig en lag liknande den i USA som tvingar alla våra myndigheter som har data (det är allihopa för de har minimum ett diarium vi vill ha som öppen data):
- en person/avdelning som håller i öppna data antingen inom myndigheten eller å myndighetens vägnar (tex kan flera kommuner eller län gå ihop om de vill det) och som är kontaktbar.
- informationsresursstrategi och plan där jag som medborgare kan se hur myndigheten jobbar med öppna data och planerar över tid
Plus:
- öppen ärendehantering för varenda datamängd som publiceras som 1) ska vara offentlig tillgänglig digitalt 2) kunna abonneras på så man enkelt kan följa ett ärende 3) kunna kommenteras på anonymt om man som medborgare så vill 4) kunna länkas till enkelt och smidigt
Jag vet inte om CKAN stödjer ärendehantering och har något liknande github issues vet nån här om så är fallet?
I fallet inte så föreslår jag att kommuner, län och regioner samspelar om att ta fram plugin eller whatever till CKAN eller liknande system som är öppen källkod.
-
@Dennis_Priskorn Jag har ingen aning om DIGG kommer att uttala sig. Kanske @josefinlassi vet?
-
@Maria-Söderlind jag vet faktiskt inte, men jag kan bolla över den här frågan till våran jurist. Jag tänker att jag ska nog undvika att göra nåt snabbt uttalande här
Men bra att du uppmärksammar detta så att vi kan kolla vad det innebär.
-
@josefinlassi Låter rimligt, för snabba uttalande har en tendens att komma tillbaka oönskat
-
@Maria-Söderlind precis
-
@Andersos jag hittade detta från 22 maj 2024 där artikeln hos DIGG har uppdaterad 14 augusti 2023
- konstigt att man inte kan se versioner av DIGGs websidor och metadata om det finns en koppling till HD domen....
- vad uppdaterades uppdaterad 14 augusti 2023 borde kunna ses....
- material om Öppna data borde DIGG märka upp och jag som läsare kunna sorteras och läsa senast först...
- eller kanske vad som publicerats i ämnet finnas som öppna data
- eller kanske vad som publicerats i ämnet finnas som öppna data
- konstigt att man inte kan se versioner av DIGGs websidor och metadata om det finns en koppling till HD domen....
-
-
@DIGG_admin tack det står uppdaterad 15 maj 2025 borde man inte kunna se vad som uppdaterats och varför?
-
cc: @jens_nylander du har ju en hel del synpunkter på bristen på bra öppna data
-
@Magnus-Sälgö I dagsläget anger vi inte exakt vad i en vägledning som har uppdaterats eller varför uppdateringen har gjorts. Men vi är tacksamma för alla synpunkter som kan göra vår webbplats bättre!”
-
- Internet Archive web.archive.org/web/20250000000000
Här har ni mer synpunkter från Copilot github.com/salgo60/DIGG-skuggbacklog/issues/1294 det är massor av saker som saknas och även behöver ni jobba på hur ni formulerar er...
Vore spännande att följa om ni lyssnar och vilka förändringar ni gör koppla det gärna till era egna interna change requests
Känns som ni fokuserar mer på att inte lämna ut data än att jobba datadrivet bara detta att sitta och kommunicera via ett forum som ni endast verkar kolla upp om personnamn eller bilder finns i istället för att driva frågor är för mig en röd flagga...
- var tydlig med att skall data levereras från en kommun eller myndighet skall det vara bra vettig data inte som vi ser nedan med Riksarkivet / Kungliga biblioteket / Riksdagen....
Ingen blir glad av dålig data vi har testat att hämta ut den enklaste av data som badplatser / utegym / grillplatser men inte ens det blir rätt... bara en sådan viktig sak som kommunernas Anslagstavlor som beslutades om skulle få finnas på web:en blev 290 data sillos #19 / som flyttas runt #39... vi behöver inter dålig data se till att saker styrs upp och kompetens problem identifieras #100...
Reality check
Hur illa det är idag...
Riksarkivet SBL - dåligt data inga backlogs / helpdesknummer / versionshantering / saknar stöd för PROV....
Se hur dålig data som lämnas ut av Riksarkivet SBL #53 dom har hållit på i 100 år med detta projekt ... saknar publika backlogs / issue nummer / tydligt vem som är produktägare blir en pod då och då där man försöker ha en dialog men det blir tramsigt då dom inte fattar frågan....
- Riksdagen togs ett beslut för 60 år sedan att SBL fick leverera SBL men max 30 år... nu är det inte levererat 2025 dom håller på med bokstaven T #222 Projekt på drift
Kungliga biblioteket som lovade länkade data - blev textsträngar i rdf
Lika eländigt Kungliga Biblioteket som drivits sitt "Länkade data projekt sedan före 2010...
- omöjligt att följa vad som produktionssattes #22
- idag är Litteraturbanken och Wikidata mera ihopkopplade än Libris XL och Litteraturbanken #21 - hur svårt kan det vara att hålla reda på Sveriges historiska författare....
- enormt omogen källhantering #37
- samma problem med Riksarkivet #50 / forskningsprojektet Riksdagens Corpus #139 / försök dialog med SND Svensk Nationell Datatjänst #13
Dom verkar bara acceptera att deras data är dåligt och hittar på namn som "spretig data"... istället för att fixa det. Skapar nya projekt som Tidningsdatabasen där det blir massa textsträngar #36
- egna böcker som källa refereras med textsträng dvs. dom kan inte ens länka sitt eget data #30
Regeringskansliet / Domstolsverket - lagrummet
SFS 1999:175 som skulle skapa Interoperabilitet mellan myndigheters författningar... min hobbyanalys
- dvs. städa myndigheternas egna redan publicerade författningar helt utan problem med externa beroenden - trots att det finns en SFS så levereras det inte
- Domstolsverket driver det till 2015 - 2022 dec 7 vet inte Regeringskansliet att dom är ansvariga
- efter icke leverans i 25 år blev att man utreder yterliggare ett år varför man inte levererat. Svar kommer denna månad där dom själva verkar utreda varför dom själva misslyckas... känns lite som att låta en tonåring skriva rapport varför hen aldrig städar rummet med hopp om jag har fel skickade nyss en fråga vad Regeringskansliet kommit fram till 2025 - utreda 1 år istället för leverera
Och det är väl lika illa med DIGG att ni inte jobbar med publika backlogs, ger oss issue nummer tveksamt om ni själva publicerar bra öppna data.... det vi ser är vaga löften i detta forum om att vi återkommer....
Riksdagen
Vet inte var vi skall börja med Riksdagens öppna data men jag var konsult där 1993 och känns inte som deras datamodell utvecklats sedan dess
- skapar dubbletter av riksdagsledamöter men kan inte kommunicera hur dom löser detta trots att vi försöker fråga dom... svara ofta på email men ingen publik backlog #51
- det sorgliga var att Wikipedia folk upptäckte detta fel så dom saknar nog själva bra data kontroller
- kan bara hantera ett parti per Riksdagsledamot #58
- har ingen tydlig licens på bilder på riksdagsledamöter #72 --> vi har idag mer bilder på Riksdagsmän i WIkipedia från 1885 än 2025 eftersom gamla bilder blir fria att använda / saknar bra stöd för flerspråkighet jmf Tyskland #97
- saknar idag data om status på beslut i riksdagen och har inga externa kopplingar så vi medborgare kan se vad som levererats till vilken kostnad #166 #179
- gissar alla är rädda att se hur illa det är....
- hade mote med Riksdagens öppna data 2019 som var bra men vi ser inte att något händer
- dåliga APIer #56
- jobbar inte ingenjörsmässigt med tydliga releaser #18
- saker publiceras med text referenser och inte länkar så man kan se citation graphs #100
dvs. saker är på samma nivå som då jag konsulta hos dom 1993
jmf samma elände med Esamverkan som inte heller dom jobbar datadrivet....
Forskningsprojekt om Riksdagens corpus väljer data från Wikidata
Eftersom Riksdagens Öppna data är så dåligt och bristfälligt valde projektet Riksdagens Corpus att ha samma som Wikidata och starta med Wikidatas riksdagsledamöter....
-
efter många långa diskussioner skaffade dom sig egna persistenta unika identifierare eftersom Wikidata är en öppen community och man vet aldrig vad som händer... #222
-
"data ruttnar" som med alla projekt så tar det stopp när pengarna tar stopp så nu är det återigen wikidata som har den mest fullständiga datasetet #184 trots ett 10 miljoners forskningsprojekt där vi inte ser att datat underhålls...
Vart är vi på väg - ingen vet men inte framåt kan vi nog vara överens om...
- DIGG synades av Statskontoret 2023-12-01 #610 och det var ingen munter läsning där Statskontoret efter 1 års granskande inte kan avgöra om DIGG som spenderat över 1 miljard Skr följer sitt regleringsbrev... dvs. inte ens där publiceras öppna data eller jobbar DIGG data drivet frågar man Copilot vad man skall förvänta sig 2025 av en expertmyndighet på data så är det realtids dashboards...
Skapar man inte en fungerande infrastruktur #857 utan fokuserar på när man inte skall leverera data och inte ens tänker att alla skall jobba data drivet med data av bra kvalitet så måste man gå tillbaka till ritbordet varför vi håller på med detta spektakel som kostar miljarder...
- Varför blev det 290 datasilos när kommunerna skulle publicera sina Anslagstavlor
- Varför låter vi dataverkstaden spendera på att utreda Anslagstavlor och sedan komma fram till att inte dokumenten kommunerna skriver skall finnas med... - pengarna borde kunna användas bättre
- hur kan Kungliga biblioteket säga att dom skapar Länkade data och 2025 efter > 15 år ser vi fortfarande strings och inte Things
- Varför finns ingen digital koppling mellan Diggs regleringsbrev och vad dom levererar
- 2022 skulle DIGG främja Öppna data 2025 har det inte bivit bättre
- vanliga klagomålet är vi har inget mandat men varför har inte SFS 1999:175 blivit levererat 2025? var är haverianalysen eller är det data man inte skall lämna ut
- vanliga klagomålet är vi har inget mandat men varför har inte SFS 1999:175 blivit levererat 2025? var är haverianalysen eller är det data man inte skall lämna ut
Pengarna borde kunna användas bättre
Intressant debatt artikel i DN debatt 2024 om att pengarna borde kunna användas bättre och att utvecklingen går åt fel håll
-
M Magnus Sälgö referenced this topic on