Community på Sveriges dataportal
Dom i HD som nämner Öppna data
-
En kollega till mig uppmärksammade mig på en dom i Högsta Domstolen. Ärendet i sig handlade inte om öppna data, men HD har ändå valt att nämna den nya lagen i deras domslut.
Det är i slutet på stycke 11 som de säger:Det kan i sammanhanget tilläggas att lagen (2022:818) om den offentliga sektorns tillgängliggörande av data inte påverkar den begränsning av rätten till tillgång till uppgifter i digital form som följer av det s.k. utskriftsundantaget i 2 kap. 16 § första stycket tryckfrihetsförordningen, vilket är det undantag som tingsrätten tillämpat. En grundförutsättning för 2022 års lag är att det föreligger en rätt att få tillgång till digital data enligt någon annan lag eller förordning (jfr 1 kap. 2 och 8 §§ i 2022 års lag).
Så finns ett tydligt domslut på detta.
Domslutet finns här: https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2023/o-327-23.pdf
-
@Maria-Söderlind sa i Dom i HD som nämner Öppna data:
agen (2022:818) om den offentliga sektorns tillgängliggörande
Och där föll väl skrivningen "För att du som offentlig aktör ska kunna ge tillgång till data måste den sökande ha rätt att få tillgång till data enligt annan författning, till exempel genom rätten att ta del av allmän handling enligt tryckfrihetsförordningen."
Så, uddlös lag egentligen eller?
-
@Jonas-Nordqvist Ja, helt plötsligt blev den väldigt uddlös känner jag...suck...tur att det snart är semester
-
@Maria-Söderlind Kommer DIGG att uttala sig offentligt om detta? Verkar ju som att lagen behöver uppdateras så att vi kan få ut data på ett meningsfullt sätt.
Jag önskar mig en lag liknande den i USA som tvingar alla våra myndigheter som har data (det är allihopa för de har minimum ett diarium vi vill ha som öppen data):
- en person/avdelning som håller i öppna data antingen inom myndigheten eller å myndighetens vägnar (tex kan flera kommuner eller län gå ihop om de vill det) och som är kontaktbar.
- informationsresursstrategi och plan där jag som medborgare kan se hur myndigheten jobbar med öppna data och planerar över tid
Plus:
- öppen ärendehantering för varenda datamängd som publiceras som 1) ska vara offentlig tillgänglig digitalt 2) kunna abonneras på så man enkelt kan följa ett ärende 3) kunna kommenteras på anonymt om man som medborgare så vill 4) kunna länkas till enkelt och smidigt
Jag vet inte om CKAN stödjer ärendehantering och har något liknande github issues vet nån här om så är fallet?
I fallet inte så föreslår jag att kommuner, län och regioner samspelar om att ta fram plugin eller whatever till CKAN eller liknande system som är öppen källkod.
-
@Dennis_Priskorn Jag har ingen aning om DIGG kommer att uttala sig. Kanske @josefinlassi vet?
-
@Maria-Söderlind jag vet faktiskt inte, men jag kan bolla över den här frågan till våran jurist. Jag tänker att jag ska nog undvika att göra nåt snabbt uttalande här Men bra att du uppmärksammar detta så att vi kan kolla vad det innebär.
-
@josefinlassi Låter rimligt, för snabba uttalande har en tendens att komma tillbaka oönskat
-
@Maria-Söderlind precis