• Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
Collapse
Dataportal logo

Community på Sveriges dataportal

Sverige ansluter sig till International Open Data Charter

Scheduled Fäst Låst Flyttad Arbetssätt och organisation
4 Inlägg 4 Posters 279 Visningar
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
Svara
  • Svara som ämne
Logga in för att posta
Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
  • Jonas NordqvistJ Offline
    Jonas NordqvistJ Offline
    Jonas Nordqvist
    wrote on Senaste redigerad av

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/03/sverige-ansluter-sig-till-international-open-data-charter-data-fran-offentliga-forvaltningen-gors-mer-oppen-och-lattillganglig/

Vad kommer detta medföra?

/Jonas Nordqvist
    Storsthlm

mattiasM josefinlassiJ 2 svar Senaste svaret
    1
  • mattiasM Offline
    mattiasM Offline
    mattias
    replied to Jonas Nordqvist on Senaste redigerad av

@Jonas-Nordqvist Bra delning! Jag var i kontakt med International Open Data Charter och de hade inte fått formell återkoppling från RK om anslutningen så har kopplat ihop dem.

Som jag förstått är det följande:
    utgångspunkt från dess sex principer: 1) öppenhet som standard, 2) relevanta och kompletta, 3) tillgängliga och användbara, 4) jämförbara och interoperabla, 5) för förbättrad styrning och medborgarengagemang, 6) för
    inkluderande utveckling och innovation.

Källa DIGG förslag till handlingsplan: https://digg.se/download/18.79c61f7c17db5871992f0b0/1647952779652/handlingsplan-oppna-data.pdf

Men som alltid - vad innebär i praktiken är ju svårt att förutse i och med myndigheters självstyre. Jag skulle gärna se att det hade hamnat med i årets regleringsbrev för relevanta myndigheter.

Mattias Axell

Maria_DalhageM Ett svar Senaste svaret
    0
  • Maria_DalhageM Offline
    Maria_DalhageM Offline
    Maria_Dalhage
    replied to mattias on Senaste redigerad av

@mattias och @Jonas-Nordqvist Principerna är bra och borde arbetas in i offentliga organisationer processer för datadelning och datahantering. Jag kommer att lyfta frågan i det befintliga regeringsuppdraget för Kompetensförsörjning och Livslångt lärande.

Community Manager NOSAD - Network Open source and data / Arbetsförmedlingen Jobtech

Ett svar Senaste svaret
    1
  • josefinlassiJ Offline
    josefinlassiJ Offline
    josefinlassi administrators
    replied to Jonas Nordqvist on Senaste redigerad av

@Jonas-Nordqvist Jag och @UlrikaDM återkommer med ett svar på det här. Men här är länken till vårt regeringsuppdrag: https://www.digg.se/ledning-och-samordning/vara-regeringsuppdrag/regeringsuppdrag/2023-04-13-uppdrag-att-ansvara-for-genomforandet-av-open-data-charters-stadga

Ett svar Senaste svaret
    1

Finansieras av Europeiska unionen logo
  • Logga in

• Har du inget konto? Registrera

• Login or register to search.
  • Första inlägget
    Sista inlägget
0
  • Hem
  • Kategorier
  • Senaste