Community på Sveriges dataportal
Bilder går inte att klistra in
-
På github kan jag enkelt klistra in bilder i textrutan som sen bliver uppladdad och infogat.
Något liknande önskar jag mig i detta forum.Eftersom det är byggt på fri programvara skulle ni kunna utlysa en tävling eller premie till de som fixar ett tillägg som möjliggör detta och är öppen källkod.
(på IOS i Firefox går inte detta i dagsläget)
-
@Dennis_Priskorn oj, det gör jag hela tiden med screenshots. Om jag inte missförstår dig är det ungefär vad du efterfrågar?
Screenshot från webb tagen nu:
Screenshot av hur det såg ut för att klistra in screenshot ovan:
-
@Dennis_Priskorn Jag har gjort det flera gånger idag. Hur blir det när du försöker? Posta gärna en skärmdump.
-
@Nina_Berlin på iOS i Firefox?
-
@Dennis_Priskorn jag sitter på Mac, senaste OS, provat i Chrome, Firefox och Brave nu idag. Alla fungerar med vanlig shortcut cmd+v.
-
@tove så förslaget är att DIGG lägger ner massa resurser på att skapa en tävling för att hitta lösningar för att det ska gå att klippa in bilder i Firefox på iOS i detta forum?
Jag skulle vilja se effektanalysen av ett sådant projekt och om det är ett projekt som är väl använda skattepengar.
-
@Jonas-Nordqvist sa i Bilder går inte att klistra in:
så förslaget är att DIGG lägger ner massa resurser på att skapa en tävling för att hitta lösningar för att det ska gå att klippa in bilder i Firefox på iOS i detta forum?
Nej, nu tror jag du missförstått mig eller läst fel. Jag skriver att det fungerar i Firefox, Chrome och Brave för mig så @Dennis_Priskorn kan prova igen.
Han skriver iOS men tror han menar OS eller macOS för iOS är bara iPhone och jag tror inte det är vad han menade. Så jag förtydligade vilken enhet och OS jag satt på för att han skulle kunna felsöka.
-
@Jonas-Nordqvist Det låter som väl använda skattemedel att utveckla forumet så att det blir mer användbart och tillgängligt samtidigt som det kommer alla som använder forumprogramvaran, inklusive eventuella skattebetalare, till del tycker jag. Det finns en del andra saker i forumet som också skulle behöva åtgärdas. Problemet är nog att det inte verkar finnas någon offentlig verksamhet som är kapabel att lägga resurser på detta i nuläget.
-
@jonor Öh, DIGG förvaltar forumet och tar emot förslag på förbättringar. De kanske skulle kunna publicera sin plan för förvaltning och utveckling lite bättre, men att säga att de inte är kapabla att lägga resurser på detta i nuläget är ju de facto ett felaktigt påstående, då de just nu lägger resurser på detta i nuläget.
Och just att klippa in bilder verkar inte vara ett jättefrekvent problem så just den pucken lär ligga rätt långt ner i priolistan. Eller har du också problem att klistra in bilder. I sådana fall, så rapportera det, så kommer någon att lägga resurser på det.
-
@jonor sa i Bilder går inte att klistra in:
Problemet är nog att det inte verkar finnas någon offentlig verksamhet som är kapabel att lägga resurser på detta i nuläget.
Nu tycker jag vi drar med lite väl breda penseldrag i tråkiga ordalag.
Det är öppen programvara, du och jag kan också lägga tid och resurser om vi är kapabla. Jag vet inte hur din tekniska mognad ser ut, jag jobbar på det men inte jobbat med (http://nodebb.org/) tidigare och inte i Gitlab heller. Här har du repo Är forumets kod öppen källkod?.
Jag brukar nöja mig på en övergripande förståelse av konsepten och läsförmåga av kod, men tycker det är kul att kunna hänga med i vad som händer. Men det gör också att jag vet när jag bara kan vara ett hjälpande bollplank och det finns alltid de som kan de ämnena bättre.
-
@jonor att kunna klippa in bilder är bra. Men även denna funktion går att missbruka med för många inklippta bilder som stör diskussionstråden. Här finns de de som vill minimera funktionen och de som vill expandera. Jättebra att behoven och förslag inkommer, så att vi tillsammans kan fundera på prioriteringar.
-
att säga att de inte är kapabla att lägga resurser på detta i nuläget är ju de facto ett felaktigt påstående, då de just nu lägger resurser på detta i nuläget
Förstår inte vad du menar faktiskt, vilka resurser läggs på att åtgärda fel och utveckla forumprogramvaran?
Nu tycker jag vi drar med lite väl breda penseldrag i tråkiga ordalag.
Ja, det vore ju uppmuntrande om vi istället kunde dra fram lite exempel som motsäger och visar på det felaktiga och svepande i mitt påstående.
Det är öppen programvara, du och jag kan också lägga tid och resurser om vi är kapabla.
Jag är medveten om att jag kan praktisera välgörenhet och ideell verksamhet på min lediga tid.
Nu är det en helt annan sak jag pratar om, nämligen ett önskemål och en förfrågan om att styra skattemedel och resurser till utveckling och förbättring av offentlig och allmänt använd öppen programvara.
Om ni inte anser att detta är något problem har vi skilda uppfattningar i frågan, fast jag får intrycket att ni menar att vi bara inte ska prata om det för att det skapar dålig stämning. Vi kan gärna prata om goda exempel och konkreta åtgärder att vidtaga i närtid för min del.
-
@Dennis_Priskorn Hoppsan, ser att jag var otydlig
Jag menade iOS Iphone 7 Firefox uppdaterat till version 15.2.1 (ja den är gammal och telefonen går inte att uppdatera med apples kassa programvara Itunes )Jag kan alltså inte enkelt ladda upp bilder på forumet från min telefon. På desktop har jag inga besvär med att klistra in bilder.
-
@jonor sa i Bilder går inte att klistra in:
Jag är medveten om att jag kan praktisera välgörenhet och ideell verksamhet på min lediga tid.
Nu är det en helt annan sak jag pratar om, nämligen ett önskemål och en förfrågan om att styra skattemedel och resurser till utveckling och förbättring av offentlig och allmänt använd öppen programvara.Absolut, det var tydligare och en mer konstruktiv ton. Jag hade i första meddelandet svårt att utläsa om det var öppen källkod generellt eller att lägga resurser på detta forum varför jag inte kunde komma med några excempel som motsäger.
Jag tycker många bra initiativ görs, exempelvis har jag använt den kravlista som Umeå länkade till för ett tag sedan.
Men jag håller med dig om att vi inte kan bygga det på att vi ska praktisera välgörenhet, oavsett i vilken sektor vi jobbar. Jag har skrivit ett projektförslag där förenklad "mikro-finansiering" av samhällsnyttiga open source projekt är en del.
-
@Jonas-Nordqvist sa i Bilder går inte att klistra in:
att de inte är kapabla att lägga resurser på detta i nuläget är ju de facto ett felaktigt påstående, då de just nu lägger resurser på detta i nuläget.
Och just att klippa in bilder verkar inte vara ett jättefrekvent problem så just den pucken lär ligga rätt långt ner i priolistan. Eller har du också problem att klistra in bilder. I sådana fall, så rapportera det, så kommer någon att lägga resurser på det.
Argumentationen om att saker ligger långt nere i någon hemlig och nebulös prioritetslista har jag hört från flera håll, det verkar vara lite av en standardförevändning för att skjuta saker man inte vill ta i på en obestämd framtid. Säg hellre varför det inte kommer att ske överhuvudtaget.
@Maria_Dalhage Hur är det, finns någon kapacitet att lösa fel i forumprogramvaran eller bidra med nya funktioner, och har man på DIGG någon idé om hur det skulle genomföras? Jag har t.ex. rapporterat in något fel i editorn tidigare.
https://community.dataportal.se/topic/206/går-ej-att-ångra-efter-formatering-i-editorn
19 okt. 2021
Just nu har vi inte prioriterat någon utveckling för att lösa det här, vi har andra saker som vi bedömer har högre prioritet. Framför allt förbereder vi produktionssättningen av det vi demade på senaste NOSAD. Här fokuserar vi t ex också på en del användbarhetsfrågor.Jag tycker det är en intressant fråga varför 100 miljoner kan slussas in i underhåll av interna och konsultutvecklade programvaror till höger och vänster med mer eller mindre tveksamma resultat men när det gäller allmänt använda programvaror med öppen källkod förefaller det vara stopp?
-
@jonor det finns en backlog i teamet som arbetar med communityt. Det är ett tight (litet) team bestående av en produkt ägare och några utvecklare. Under detta år har många olika initiativ pågått och prioriteringen därmed superhård. Samverkan med andra it-satsningar gör arbetet mer komplext och tidskrävande.
Fokus för teamet sista månaderna har handlat om att leverera på regeringens uppdrag att etablera en digital arena.
Etablerandet och nu stundande lansering handlar om att ta fram en mvp, utvärdera arbetets processer, möjlighet att ta emot bidrag och om den design vi har håller. En stor del av allas arbete syns inte i community utan sker på ” baksidan”. Och så behöver det vara eftersom alla människor inte tar till sig information via ett diskussionsforum.
-
@Maria_Dalhage Tack, men du kanske ser att det du skriver har exakt samma innebörd som det citerade svaret från ett år sedan och bekräftar det mesta av vad jag sade. Det är inte så svårt att extrapolera detta framåt i tiden.
De resurser som läggs förefaller i liten eller ingen grad vara kopplade till om programvaran faktiskt används eller är till allmän nytta, utan till interna projekt och intressen.
Fokus för teamet sista månaderna har handlat om att leverera på regeringens uppdrag att etablera en digital arena.
Räknas forumet till den digitala arenan?
Vad ingår i nämnda MVP utöver webbdesign, PDF-länkar och de länksamlingar som visats hittills?
-
@jonor En funktionalitet som vi diskuterat mycket under det senaste året, som vi egentligen skulle vilja införa, är någonting som vi kallar trådning av community. Vi skulle helt enkelt vilja flytta ut community-trådar till de datamängder som de handlar om. Då skulle det bli lättare att lämna feedback och fråga efter datamängder som ännu inte finns i dataportalen. Dataproducenterna skulle kunna ta emot feedback där och agera på det.
För att det ska fungera behöver vi ha bra trådar i community. Vi behöver ha en bra kultur och en bra ton. Vi behöver lära oss hur vi ska moderera när vi märker att en tråd är på våg åt fel håll och blir destruktiv i stället för konstruktiv. Vi behöver helt enkelt ha en stabil förvaltning och moderering av forumet för att kunna integrera in det i strapi-delen även rent tekniskt.
Därför har vi jobbat mycket med användarregler, juridiska förutsättningar, säkerhetsaspekter och moderering i år. Nu har vi nått ett läge där forumet är ganska stabilt. Nu kan vi börja titta på utvecklingen av trådning.
Om vi bara hade trådat ut till producenternas datamängder utan att göra det här först så tror jag att producenterna hade dragit sig för att dela sina datamängder på portalen. Då hade vi fått färre datamängder och en sämre portal.
Vi har haft många liknande frågor att hantera i år. Ping @Maria_Dalhage