Sveriges dataportal, DIGG - Myndigheten för digital förvaltning
Sök data Nyheter Om oss Community
  • Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
  • Sök
  • Ser ut som din anslutning till %1 gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.
  • Registrera
  • Logga in

    Hur mår ENA och Sveriges digitalisering egentligen?

    Digital Infrastruktur
    8
    35
    560
    RSS Feed
    Laddar fler inlägg
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
    Svara
    • Svara som ämne
    Logga in för att posta
    Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
    • J
      jonor @Jonas Nordqvist Senaste redigerad av

      @Jonas-Nordqvist Tack för länken. Det låter väl en aning fatalistiskt att man ska acceptera sakernas tillstånd och avhålla sig från att lägga sig i, ifrågasätta eller analysera varför saker är som de är. Om man upplever att samhällstjänster fungerar otillfredsställande så tycker jag att det är rätt naturligt att man vill försöka förstå och analysera omständigheterna, också som en förutsättning för att kunna dra informerade slutsatser om vad man eventuellt och lämpligast kan göra för att förändra något.

      ? Maria_Dalhage 2 svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
      • ?
        En före detta användare @jonor Senaste redigerad av

        @jonor Visst är det så. Kunskap är viktigt, utan att vara beroende av att den som besitter kunskap har mandat att förändra (direkt). Jag tycker du är inne på något väldigt intressant, som kan förklara mycket av det som, utan kunskap, ter sig ”konstigt”. Fortsätt så 🙂

        Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
        • Maria_Dalhage
          Maria_Dalhage @jonor Senaste redigerad av

          @jonor då kanske denna är intressant?
          EU-Kommissionen publicerar factsheets om olika länder. Denna ger en bra bild av hur det går för oss.
          https://joinup.ec.europa.eu/sites/default/files/inline-files/DPA_Factsheets_2022_Sweden_vFinal_0.pdf

          Community Manager NOSAD - Network Open source and data

          ? Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
          • ?
            En före detta användare @Maria_Dalhage Senaste redigerad av En före detta användare

            @Maria_Dalhage Tack, men en sak bara...flera länkar i rapporten, både till DIGG och regeringen är brutna. Det ser ju rätt illa ut med tanke på just vad rapporten handlar om 😞
            261232e7-b8ed-4a77-9d96-50deb4a786f1-image.png

            Maria_Dalhage Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 2 Post Tools Trigger
            • Maria_Dalhage
              Maria_Dalhage @Anonym Senaste redigerad av

              @mistral det ser jätteilla ut.

              Community Manager NOSAD - Network Open source and data

              ? Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
              • ?
                En före detta användare @Maria_Dalhage Senaste redigerad av

                @Maria_Dalhage Å andra sidan blir det ett bra exempel på varför det @Magnus-Sälgö  ”tjatar” om kring unika o beständiga identifierare i dokument/uri är så otroligt viktigt. Jag har själv en hel del att lära här…

                Maria_Dalhage Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                • Maria_Dalhage
                  Maria_Dalhage @Anonym Senaste redigerad av Maria_Dalhage

                  @mistral ja, detta är ett viktigt ämne. Om jag citerar Arbetsförmedlingens slogan ”från egosystem till ekosystem” så visar alla dessa döda länkar på ett tydligt egosystem-tänk. Man har missat att andra länkar till ens innehåll.

                  Community Manager NOSAD - Network Open source and data

                  ? Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
                  • ?
                    En före detta användare @Maria_Dalhage Senaste redigerad av

                    @Maria_Dalhage Ja, jag tror också problemet är knutet till ett annat ämne, som vi diskuterat tidigare - organisationen kring information till medborgarna. Webbplatser sköts ju ofta av kommunikationsavdelningar som är duktiga på redaktionellt innehåll, layout och grafisk formgivning. De som arbetar med den publika kommunikationen har inte uppdrag eller kompetens (kanske inte heller intresse?) att arbeta som informatiker. Tycker jag ser det här på många myndighetswebbar. Men det här kanske fångas i Arbetsförmedlingens arbete med "från egosystem till ekosystem"?

                    Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
                    • Björn Hagström
                      Björn Hagström @Anonym Senaste redigerad av

                      @mistral Jag läste brevet för ett tag sedan och tycker det känns som en partsinlaga från någon eller några missnöjda medarbetare och jag tycker inte att mycket av det som sägs stämmer med bilden jag har av DIGGs verksamhet. Jag har bara jobbat på DIGG som konsult och har inte koll på allt det ska sägas.

                      Under punkt 1 sägs att enskilda verksamheter arbetar i stuprör utan samordning och i en punkt lite längre ner kritiserar man att alla beslut tas av "Styra och leda". Det känns som att man behöver bestämma sig för vad man vill kritisera.

                      När det gäller ENA så arbetar jag nu delvis för Värmdö kommun och vi håller på att använda oss av de olika byggblocken som ENA levererar för att skapa en bra service till kommunens medborgare. Att nyttan inte kommit ännu är inte så konstigt då byggblocken inte använts i någon större utsträckning tidigare. Det är naturligt att nyttor och effekter kommer efter utveckling.

                      Jag håller med om att avsaknaden av bra verktyg för samarbete är ett stort problem och det var stökigt i praktiken. Men DIGG kritiseras för att man alltid vill innovera och använda nya verktyg istället för att använda det andra tagit fram och jag tycker problemet är det motsatta. Man försöker använda sig av det administrativa stöd som Försäkringskassan erbjuder och det har tagit tid att få på plats och har inte varit helt optimalt. Igen, man kan inte kritisera allt.

                      I de projekt jag varit inblandad i har leverans absolut varit i fokus. Ibland har det tagit tid då kvaliteten på leveransen varit central. Det viktiga är inte att leverera utan att uppnå den effekt man strävar efter. Leverans behövs men om kvaliteten är dålig är det bättre att avvakta.

                      Det finns säkert en hel del i skrivelsen som är relevant, DIGG är en ung myndighet och har säkert en del växtverk och det finns absolut förbättringspotential. Hoppas det leder till något positivt.

                      Jonas Nordqvist Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
                      • Jonas Nordqvist
                        Jonas Nordqvist @Björn Hagström Senaste redigerad av

                        @Björn-Hagström Verkar som om brevet ändå hade någon sorts substans. https://www.regeringen.se/regeringsuppdrag/2022/12/uppdrag-till-statskontoret-att-utfora-en-myndighetsanalys-av-myndigheten-for-digital-forvaltning/

                        /Jonas Nordqvist
                        Storsthlm

                        Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
                        • Första inlägg
                          Sista inlägg