Community på Sveriges dataportal
Hur mår ENA och Sveriges digitalisering egentligen?
-
@Nina_Berlin Eller kanske så tidigt som 1950 då Maskincentralen inrättades på SCB, senare den statliga myndigheten DAFA. Tanken på en statlig myndighet som arbetar med digitalisering är som sagt gammal, även om formerna och benämningarna har växlat
-
@Maria_Dalhage sa i Hur mår ENA och Sveriges digitalisering egentligen?:
Kuriosa: Ekonomistyrningsverket har en publikation
Även Riksarkivet har en för hur man avvecklar och information till nybildade myndigheter (länk till pdf längst ner i länksamling).
-
@Jonas-Nordqvist Jag är intresserad av transparens och i vilken mån sakkunniga i myndighetens ämnesområde har inflytande i beslut som rör inrättandet. Intresset för att driva digitaliseringsfrågor och att själva utveckla sin verksamhet förefaller t.ex. lågt från regeringen, så därför undrar jag om ev. flera parter med engagemang i informationsteknologi medverkar och vilken roll och påverkan de har i processen.
-
@jonor Vad ska du göra sen när du vet det? Förresten, läs denna. Här framgår det enligt mig att kunskapen om vilken förbättringspotential som finns inom svensk e-förvaltning är känd och rimmar väl med det som vi pratar om här. Att dokumentet över huvud taget går att läsa tyder väl på någon sorts transparens. Och det framgår även att det är många parter med när man tar beslut på regeringsnivå som alla får säga sitt. Lagstiftningskedjan är ju rätt transparent.
-
@Jonas-Nordqvist Tack för länken. Det låter väl en aning fatalistiskt att man ska acceptera sakernas tillstånd och avhålla sig från att lägga sig i, ifrågasätta eller analysera varför saker är som de är. Om man upplever att samhällstjänster fungerar otillfredsställande så tycker jag att det är rätt naturligt att man vill försöka förstå och analysera omständigheterna, också som en förutsättning för att kunna dra informerade slutsatser om vad man eventuellt och lämpligast kan göra för att förändra något.
-
@jonor Visst är det så. Kunskap är viktigt, utan att vara beroende av att den som besitter kunskap har mandat att förändra (direkt). Jag tycker du är inne på något väldigt intressant, som kan förklara mycket av det som, utan kunskap, ter sig ”konstigt”. Fortsätt så
-
@jonor då kanske denna är intressant?
EU-Kommissionen publicerar factsheets om olika länder. Denna ger en bra bild av hur det går för oss.
https://joinup.ec.europa.eu/sites/default/files/inline-files/DPA_Factsheets_2022_Sweden_vFinal_0.pdf -
@Maria_Dalhage Tack, men en sak bara...flera länkar i rapporten, både till DIGG och regeringen är brutna. Det ser ju rätt illa ut med tanke på just vad rapporten handlar om
-
@mistral det ser jätteilla ut.
-
@Maria_Dalhage Å andra sidan blir det ett bra exempel på varför det @Magnus-Sälgö ”tjatar” om kring unika o beständiga identifierare i dokument/uri är så otroligt viktigt. Jag har själv en hel del att lära här…
-
@mistral ja, detta är ett viktigt ämne. Om jag citerar Arbetsförmedlingens slogan ”från egosystem till ekosystem” så visar alla dessa döda länkar på ett tydligt egosystem-tänk. Man har missat att andra länkar till ens innehåll.
-
@Maria_Dalhage Ja, jag tror också problemet är knutet till ett annat ämne, som vi diskuterat tidigare - organisationen kring information till medborgarna. Webbplatser sköts ju ofta av kommunikationsavdelningar som är duktiga på redaktionellt innehåll, layout och grafisk formgivning. De som arbetar med den publika kommunikationen har inte uppdrag eller kompetens (kanske inte heller intresse?) att arbeta som informatiker. Tycker jag ser det här på många myndighetswebbar. Men det här kanske fångas i Arbetsförmedlingens arbete med "från egosystem till ekosystem"?
-
@mistral Jag läste brevet för ett tag sedan och tycker det känns som en partsinlaga från någon eller några missnöjda medarbetare och jag tycker inte att mycket av det som sägs stämmer med bilden jag har av DIGGs verksamhet. Jag har bara jobbat på DIGG som konsult och har inte koll på allt det ska sägas.
Under punkt 1 sägs att enskilda verksamheter arbetar i stuprör utan samordning och i en punkt lite längre ner kritiserar man att alla beslut tas av "Styra och leda". Det känns som att man behöver bestämma sig för vad man vill kritisera.
När det gäller ENA så arbetar jag nu delvis för Värmdö kommun och vi håller på att använda oss av de olika byggblocken som ENA levererar för att skapa en bra service till kommunens medborgare. Att nyttan inte kommit ännu är inte så konstigt då byggblocken inte använts i någon större utsträckning tidigare. Det är naturligt att nyttor och effekter kommer efter utveckling.
Jag håller med om att avsaknaden av bra verktyg för samarbete är ett stort problem och det var stökigt i praktiken. Men DIGG kritiseras för att man alltid vill innovera och använda nya verktyg istället för att använda det andra tagit fram och jag tycker problemet är det motsatta. Man försöker använda sig av det administrativa stöd som Försäkringskassan erbjuder och det har tagit tid att få på plats och har inte varit helt optimalt. Igen, man kan inte kritisera allt.
I de projekt jag varit inblandad i har leverans absolut varit i fokus. Ibland har det tagit tid då kvaliteten på leveransen varit central. Det viktiga är inte att leverera utan att uppnå den effekt man strävar efter. Leverans behövs men om kvaliteten är dålig är det bättre att avvakta.
Det finns säkert en hel del i skrivelsen som är relevant, DIGG är en ung myndighet och har säkert en del växtverk och det finns absolut förbättringspotential. Hoppas det leder till något positivt.
-
@Björn-Hagström Verkar som om brevet ändå hade någon sorts substans. https://www.regeringen.se/regeringsuppdrag/2022/12/uppdrag-till-statskontoret-att-utfora-en-myndighetsanalys-av-myndigheten-for-digital-forvaltning/