Hur mår ENA och Sveriges digitalisering egentligen?
-
@jonor Jag håller med om att skrivelsen känns välskriven och genomtänkt, inget som nedtecknats i hast, utan snarare något som växt fram under en längre tid. Jag skulle vilja vara en fluga på väggen i Regeringskansliet när detta diskuteras.
Jag hoppas någon följer upp hur det går.
-
@jonor Kuriosa: Ekonomistyrningsverket har en publikation kring hur man bildar och avvecklar en myndighet. Här finns också en checklista.
-
@mistral Nej, Storsthlm är inte med officiellt i Dataverkstaden. Jag är dock med i referensforumet som de arrangerar då och då.
-
@Jonas-Nordqvist Ok, så Storsthlms kommuner är med "halvofficiellt" då? Eller helt informellt? Är det inte lite märkligt att det finns grader av deltagande? Jag vet inte, undrar bara. Det kanske är såhär offentliga organisationer samverkar.
-
@Maria_Dalhage Tack! Underbar skrift du hittat, är förtjust över symboliken med en stor grön knapp (start) resp. dito röd knapp (avslut). Hm, får mig att reflektera över spelifiering
-
@mistral Vi är inte med på det sättet att vi skrivit avtal med Dataverkstaden. Men vi samverkar. Så det är inte så märkligt. Och det är väl bra att offentliga organisationer samverkar. Eller hur?
-
@Jonas-Nordqvist Ah, min cue!
"Målet för den statliga förvaltningspolitiken är en innovativ och samverkande statsförvaltning som är rättssäker och effektiv, har väl utvecklad kvalitet, service och tillgänglighet, och som därigenom bidrar till Sveriges utveckling och ett effektivt EU-arbete."
-
@Maria_Dalhage Tack för länken. Jag skulle nog vilja gå några steg tillbaka i historiken också och förstå de beslutsprocesser som föregår inrättandet av myndigheten och behovet av nämnda handledning.
-
@jonor här är ett direktiv från 2017 som beskriver den utredning som låg till grund för inrättandet av en ny myndighet. http://www.sou.gov.se/fi-201709-utredningen-om-inrattande-av-en-myndighet-for-digitalisering-av-den-offentliga-sektorn/
-
@jonor Det är en ganska lång historia, det är svårt att säga exakt var den börjar. Jag brukar börja här när jag forskar i frågan: https://sv.wikipedia.org/wiki/E-förvaltning
-
@Nina_Berlin Eller kanske så tidigt som 1950 då Maskincentralen inrättades på SCB, senare den statliga myndigheten DAFA. Tanken på en statlig myndighet som arbetar med digitalisering är som sagt gammal, även om formerna och benämningarna har växlat
-
@jonor Nyfiken fråga: Vad är det i beslutsprocessen av skapandet av en ny myndighet som intresserar dig?
-
@Maria_Dalhage sa i Hur mår ENA och Sveriges digitalisering egentligen?:
Kuriosa: Ekonomistyrningsverket har en publikation
Även Riksarkivet har en för hur man avvecklar och information till nybildade myndigheter (länk till pdf längst ner i länksamling).
-
@Jonas-Nordqvist Jag är intresserad av transparens och i vilken mån sakkunniga i myndighetens ämnesområde har inflytande i beslut som rör inrättandet. Intresset för att driva digitaliseringsfrågor och att själva utveckla sin verksamhet förefaller t.ex. lågt från regeringen, så därför undrar jag om ev. flera parter med engagemang i informationsteknologi medverkar och vilken roll och påverkan de har i processen.
-
@jonor Vad ska du göra sen när du vet det? Förresten, läs denna. Här framgår det enligt mig att kunskapen om vilken förbättringspotential som finns inom svensk e-förvaltning är känd och rimmar väl med det som vi pratar om här. Att dokumentet över huvud taget går att läsa tyder väl på någon sorts transparens. Och det framgår även att det är många parter med när man tar beslut på regeringsnivå som alla får säga sitt. Lagstiftningskedjan är ju rätt transparent.
-
@Jonas-Nordqvist Tack för länken. Det låter väl en aning fatalistiskt att man ska acceptera sakernas tillstånd och avhålla sig från att lägga sig i, ifrågasätta eller analysera varför saker är som de är. Om man upplever att samhällstjänster fungerar otillfredsställande så tycker jag att det är rätt naturligt att man vill försöka förstå och analysera omständigheterna, också som en förutsättning för att kunna dra informerade slutsatser om vad man eventuellt och lämpligast kan göra för att förändra något.
-
@jonor Visst är det så. Kunskap är viktigt, utan att vara beroende av att den som besitter kunskap har mandat att förändra (direkt). Jag tycker du är inne på något väldigt intressant, som kan förklara mycket av det som, utan kunskap, ter sig ”konstigt”. Fortsätt så
-
@jonor då kanske denna är intressant?
EU-Kommissionen publicerar factsheets om olika länder. Denna ger en bra bild av hur det går för oss.
https://joinup.ec.europa.eu/sites/default/files/inline-files/DPA_Factsheets_2022_Sweden_vFinal_0.pdf -
@Maria_Dalhage Tack, men en sak bara...flera länkar i rapporten, både till DIGG och regeringen är brutna. Det ser ju rätt illa ut med tanke på just vad rapporten handlar om
-
@mistral det ser jätteilla ut.