Sveriges dataportal, DIGG - Myndigheten för digital förvaltning
Sök data Nyheter Om oss Community
  • Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
  • Sök
  • Ser ut som din anslutning till %1 gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.
  • Registrera
  • Logga in

Hur mår ENA och Sveriges digitalisering egentligen?

Digital Infrastruktur
    8
    35
    563
    RSS Feed
    Laddar fler inlägg
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
    Svara
    • Svara som ämne
    Logga in för att posta
    Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
    • Maria_Dalhage
      Maria_Dalhage @jonass Senaste redigerad av Maria_Dalhage

@jonass Forumet är nu uppe i 70 000 unika besökare! 🙂

Och forumet skapar möjligheter för samverkan och transparens på ett helt nytt sätt!

Community Manager NOSAD - Network Open source and data

Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 2 Post Tools Trigger
      • J
        jonor @Anonym Senaste redigerad av

@mistral Intressant och välformulerad skrivelse som förklarar mycket av myndighetens agerande och kommunikation för en utomstående tycker jag, och som beskriver omständigheter jag kanske delvis redan kunde ana med tanke på svårigheter att få besked i en del frågeställningar här på forumet.

Ang. 2:7-anslaget kan det nästan låta som att myndighetens egentliga expertis snarare ligger inom att administrera, samordna, fördela och i bästa fall följa upp skattemedel, än i att bedriva digital förvaltning. Det och fokus på att innovera kring arbetssätt och att marknadsföra sig kan ju vara symtom på ledningens bakgrund och intressesfär.

Vad som är intressant härnäst är väl också om och hur regeringskansliet har reagerat på detta? Jag antar att hela upprättandet av DIGG har letts och förankrats på en högre nivå. Jag vet inte hur det går till när myndigheter upprättas, och i vilken mån det går att följa förloppet kring detta. Det vore intressant att veta mer om hur det hänger ihop och har gått till.

? Maria_Dalhage 2 svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
        • ?
          En före detta användare @jonor Senaste redigerad av

@jonor Jag håller med om att skrivelsen känns välskriven och genomtänkt, inget som nedtecknats i hast, utan snarare något som växt fram under en längre tid. Jag skulle vilja vara en fluga på väggen i Regeringskansliet när detta diskuteras.

Jag hoppas någon följer upp hur det går.

Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
          • Maria_Dalhage
            Maria_Dalhage @jonor Senaste redigerad av Maria_Dalhage

@jonor Kuriosa: Ekonomistyrningsverket har en publikation kring hur man bildar och avvecklar en myndighet. Här finns också en checklista.

https://www.esv.se/contentassets/8cb981c431374f249da6ac36f3587a56/2014-57-myndighet-startar-myndighet-upphor.pdf

? J tove 3 svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 3 Post Tools Trigger
            • Jonas Nordqvist
              Jonas Nordqvist @Anonym Senaste redigerad av

@mistral Nej, Storsthlm är inte med officiellt i Dataverkstaden. Jag är dock med i referensforumet som de arrangerar då och då.

/Jonas Nordqvist
              Storsthlm

? Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
              • ?
                En före detta användare @Jonas Nordqvist Senaste redigerad av

@Jonas-Nordqvist Ok, så Storsthlms kommuner är med "halvofficiellt" då? Eller helt informellt? Är det inte lite märkligt att det finns grader av deltagande? Jag vet inte, undrar bara. Det kanske är såhär offentliga organisationer samverkar.

Jonas Nordqvist Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
                • ?
                  En före detta användare @Maria_Dalhage Senaste redigerad av

@Maria_Dalhage Tack! Underbar skrift du hittat, är förtjust över symboliken med en stor grön knapp (start) resp. dito röd knapp (avslut). Hm, får mig att reflektera över spelifiering 😉

Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                  • Jonas Nordqvist
                    Jonas Nordqvist @Anonym Senaste redigerad av

@mistral Vi är inte med på det sättet att vi skrivit avtal med Dataverkstaden. Men vi samverkar. Så det är inte så märkligt. Och det är väl bra att offentliga organisationer samverkar. Eller hur?

/Jonas Nordqvist
                    Storsthlm

Nina_Berlin Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                    • Nina_Berlin
                      Nina_Berlin @Jonas Nordqvist Senaste redigerad av

@Jonas-Nordqvist Ah, min cue!

"Målet för den statliga förvaltningspolitiken är en innovativ och samverkande statsförvaltning som är rättssäker och effektiv, har väl utvecklad kvalitet, service och tillgänglighet, och som därigenom bidrar till Sveriges utveckling och ett effektivt EU-arbete."

Mål för statlig förvaltning

CSN

• J
                        jonor @Maria_Dalhage Senaste redigerad av

@Maria_Dalhage Tack för länken. Jag skulle nog vilja gå några steg tillbaka i historiken också och förstå de beslutsprocesser som föregår inrättandet av myndigheten och behovet av nämnda handledning.

Maria_Dalhage Nina_Berlin Jonas Nordqvist 3 svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
                        • Maria_Dalhage
                          Maria_Dalhage @jonor Senaste redigerad av

@jonor här är ett direktiv från 2017 som beskriver den utredning som låg till grund för inrättandet av en ny myndighet. http://www.sou.gov.se/fi-201709-utredningen-om-inrattande-av-en-myndighet-for-digitalisering-av-den-offentliga-sektorn/

• Nina_Berlin
                            Nina_Berlin @jonor Senaste redigerad av

@jonor Det är en ganska lång historia, det är svårt att säga exakt var den börjar. Jag brukar börja här när jag forskar i frågan: https://sv.wikipedia.org/wiki/E-förvaltning

CSN

? Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
                            • ?
                              En före detta användare @Nina_Berlin Senaste redigerad av

@Nina_Berlin Eller kanske så tidigt som 1950 då Maskincentralen inrättades på SCB, senare den statliga myndigheten DAFA. Tanken på en statlig myndighet som arbetar med digitalisering är som sagt gammal, även om formerna och benämningarna har växlat

• Jonas Nordqvist
                                Jonas Nordqvist @jonor Senaste redigerad av

@jonor Nyfiken fråga: Vad är det i beslutsprocessen av skapandet av en ny myndighet som intresserar dig?

/Jonas Nordqvist
                                Storsthlm

J Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
                                • tove
                                  tove @Maria_Dalhage Senaste redigerad av

@Maria_Dalhage sa i Hur mår ENA och Sveriges digitalisering egentligen?:

Kuriosa: Ekonomistyrningsverket har en publikation

Även Riksarkivet har en för hur man avvecklar och information till nybildade myndigheter (länk till pdf längst ner i länksamling).

Utveckla hur vi utvecklar säker systemutveckling samhällseffektivt & innovativt

• J
                                    jonor @Jonas Nordqvist Senaste redigerad av

@Jonas-Nordqvist Jag är intresserad av transparens och i vilken mån sakkunniga i myndighetens ämnesområde har inflytande i beslut som rör inrättandet. Intresset för att driva digitaliseringsfrågor och att själva utveckla sin verksamhet förefaller t.ex. lågt från regeringen, så därför undrar jag om ev. flera parter med engagemang i informationsteknologi medverkar och vilken roll och påverkan de har i processen.

• Jonas Nordqvist
                                      Jonas Nordqvist Senaste redigerad av Jonas Nordqvist

@jonor Vad ska du göra sen när du vet det? Förresten, läs denna. Här framgår det enligt mig att kunskapen om vilken förbättringspotential som finns inom svensk e-förvaltning är känd och rimmar väl med det som vi pratar om här. Att dokumentet över huvud taget går att läsa tyder väl på någon sorts transparens. Och det framgår även att det är många parter med när man tar beslut på regeringsnivå som alla får säga sitt. Lagstiftningskedjan är ju rätt transparent.

/Jonas Nordqvist
                                      Storsthlm

J Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 2 Post Tools Trigger
                                      • J
                                        jonor @Jonas Nordqvist Senaste redigerad av

@Jonas-Nordqvist Tack för länken. Det låter väl en aning fatalistiskt att man ska acceptera sakernas tillstånd och avhålla sig från att lägga sig i, ifrågasätta eller analysera varför saker är som de är. Om man upplever att samhällstjänster fungerar otillfredsställande så tycker jag att det är rätt naturligt att man vill försöka förstå och analysera omständigheterna, också som en förutsättning för att kunna dra informerade slutsatser om vad man eventuellt och lämpligast kan göra för att förändra något.

? Maria_Dalhage 2 svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                                        • ?
                                          En före detta användare @jonor Senaste redigerad av

@jonor Visst är det så. Kunskap är viktigt, utan att vara beroende av att den som besitter kunskap har mandat att förändra (direkt). Jag tycker du är inne på något väldigt intressant, som kan förklara mycket av det som, utan kunskap, ter sig ”konstigt”. Fortsätt så 🙂

• Maria_Dalhage
                                            Maria_Dalhage @jonor Senaste redigerad av

@jonor då kanske denna är intressant?
                                            EU-Kommissionen publicerar factsheets om olika länder. Denna ger en bra bild av hur det går för oss.
                                            https://joinup.ec.europa.eu/sites/default/files/inline-files/DPA_Factsheets_2022_Sweden_vFinal_0.pdf

? Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                                            • Första inlägg
                                              Sista inlägg