Community på Sveriges dataportal
Hur mår ENA och Sveriges digitalisering egentligen?
-
Hur mår ENA och Sveriges digitalisering egentligen? Man kan ju undra när man läser DIGG-anställdas egna ord. När jag läste detta och denna artikel brev föll många polletter ner, bl.a. deltagande (i styrgrupp) i Nationell dataverkstad.
-
@mistral Ja, Ena är det många som är intresserade av hur det egentligen kommer att fungera framöver. Men jag har erbjudit mig att vara ett bollplank för fortsatt utveckling av Byggblock genom att erbjuda samverkan mellan kommunerna och DIGGs projekt.
Däremot ser jag inget polletter vad gäller Dataverkstaden. Kanske beror på att jag i skrivande stund är på möte med dom.
-
@Jonas-Nordqvist Tja, dataverkstan tycker jag faller väl in under den spretighet i olika aktiviteter som DIGG-anställda själva beskriver här, i sin vädjan till regeringen, men är förstås bara ett exempel. De anställda beskriver mycket större frågor, men jag kom ändå att tänka på denna "verkstad". Hur styr DIGG genom sin roll i dataverkstans styrgrupp? Finns mötesprotokoll tillgängliga?
Så StorSthlm är nu alltså med i Nationell dataverkstad?
Ser förresten på hemsidan att 8 av 21 regioner (38 %) och 92 av 290 kommuner (32 %) svarat på enkäten om datamängder. Ärligt talat, jag förstår verkligen att kommuner och regioner inte ser poäng i deltagande i detta.
Hur som helst, åter till ENA - hur står det till?
-
@mistral Oj, beklagligt att läsa.
Reagerade på en kanske udda punkt i sammanhanget.
Att myndigheten helt saknar digitala verktyg för samarbete och kommunikation har lett till en stor ineffektivitet i arbetet
Tänker att missnöjesförfattarna har missat detta forum med över 50 000 besökare. Forumet kanske är DIGG:s kraftfullaste leverans. Något förenklat, men tänker att ledningsgruppen borde synas här faktiskt.
-
@jonass Ja, svårt att veta. Jag har ingen insyn alls, förutom det som "läcker ut" i media. Men du har nog rätt i att ledningen inte syns, varken här i forumet eller någon annanstans (inte vad jag sett, iaf). Att ledningen visar sig ad hoc vid glamorösa tillställningar i Almedalsveckan gör nog mer intern skada än nytta. Jag får intrycket att ledningen och "golvet" i organisationen befinner på milsvitt avstånd, frågan är om en sån klyfta kan överbryggas? Jag tror inte det, snarare behövs ett nytt styre. Sen är väl den större frågan om Sverige tappar tempo i arbetet med ENA pga interna stridigheter hos våra myndigheter (utöver de redan stora svårigheterna som orsakas av intäktsfinansiering, svaga regleringsbrev, otydliga uppdrag och revirhävdande generaldirektörer)
-
@mistral @jonass En reflektion jag har är att vi som jobbar med data lägger ganska mycket tid på att moderera det här forumet så det inte ska innehålla kränkande inlägg och personuppgifter. Den tiden skulle t ex jag hellre lägga på att göra bra content till nya dataportalen som vi går live med om ett par veckor. Här skulle forumanvändarna verkligen kunna hjälpa till. Använd forumet på ett konstruktivt sätt så slipper vi onödig overhead och får bra content.
Ett strålande exempel är @davidlars och hans content kring DevOps som nu ligger uppe på nosad.se. Om fler vill hjälpa till med liknande innehåll så tar vi tacksamt emot det! -
@Nina_Berlin @mistral Dialog är bra och kritik får vi tåla. Men att att enskilda individer känner sig utsatta är inte bra och ska inte förekomma.
Finns bra exempel på när ENA försöker föra dialog:
Skatteverket:
https://community.dataportal.se/category/31/mina-ärendenDIGG:
Vi (jag med flera) skriver om rest-api-profilen här och var. -
@jonass Tack, håller helt med! Men sen kan ju alla som arbetar med open source (eller tonåringar) veta att jargongen ibland kan vara lite hård (dock oftast med glimten i ögat), men övertramp ska naturligtvis inte förekomma. Moderering kommer alltid behövas i ett forum och jag skulle tro att detta forum ändå är relativt snällt jämfört med vilken dagstidning som helst.
-
@mistral Intressant och välformulerad skrivelse som förklarar mycket av myndighetens agerande och kommunikation för en utomstående tycker jag, och som beskriver omständigheter jag kanske delvis redan kunde ana med tanke på svårigheter att få besked i en del frågeställningar här på forumet.
Ang. 2:7-anslaget kan det nästan låta som att myndighetens egentliga expertis snarare ligger inom att administrera, samordna, fördela och i bästa fall följa upp skattemedel, än i att bedriva digital förvaltning. Det och fokus på att innovera kring arbetssätt och att marknadsföra sig kan ju vara symtom på ledningens bakgrund och intressesfär.
Vad som är intressant härnäst är väl också om och hur regeringskansliet har reagerat på detta? Jag antar att hela upprättandet av DIGG har letts och förankrats på en högre nivå. Jag vet inte hur det går till när myndigheter upprättas, och i vilken mån det går att följa förloppet kring detta. Det vore intressant att veta mer om hur det hänger ihop och har gått till.
-
@jonor Jag håller med om att skrivelsen känns välskriven och genomtänkt, inget som nedtecknats i hast, utan snarare något som växt fram under en längre tid. Jag skulle vilja vara en fluga på väggen i Regeringskansliet när detta diskuteras.
Jag hoppas någon följer upp hur det går.
-
@jonor Kuriosa: Ekonomistyrningsverket har en publikation kring hur man bildar och avvecklar en myndighet. Här finns också en checklista.
-
@mistral Nej, Storsthlm är inte med officiellt i Dataverkstaden. Jag är dock med i referensforumet som de arrangerar då och då.
-
@Jonas-Nordqvist Ok, så Storsthlms kommuner är med "halvofficiellt" då? Eller helt informellt? Är det inte lite märkligt att det finns grader av deltagande? Jag vet inte, undrar bara. Det kanske är såhär offentliga organisationer samverkar.
-
@Maria_Dalhage Tack! Underbar skrift du hittat, är förtjust över symboliken med en stor grön knapp (start) resp. dito röd knapp (avslut). Hm, får mig att reflektera över spelifiering
-
@mistral Vi är inte med på det sättet att vi skrivit avtal med Dataverkstaden. Men vi samverkar. Så det är inte så märkligt. Och det är väl bra att offentliga organisationer samverkar. Eller hur?
-
@Jonas-Nordqvist Ah, min cue!
"Målet för den statliga förvaltningspolitiken är en innovativ och samverkande statsförvaltning som är rättssäker och effektiv, har väl utvecklad kvalitet, service och tillgänglighet, och som därigenom bidrar till Sveriges utveckling och ett effektivt EU-arbete."
-
@Maria_Dalhage Tack för länken. Jag skulle nog vilja gå några steg tillbaka i historiken också och förstå de beslutsprocesser som föregår inrättandet av myndigheten och behovet av nämnda handledning.
-
@jonor här är ett direktiv från 2017 som beskriver den utredning som låg till grund för inrättandet av en ny myndighet. http://www.sou.gov.se/fi-201709-utredningen-om-inrattande-av-en-myndighet-for-digitalisering-av-den-offentliga-sektorn/
-
@jonor Det är en ganska lång historia, det är svårt att säga exakt var den börjar. Jag brukar börja här när jag forskar i frågan: https://sv.wikipedia.org/wiki/E-förvaltning