Community på Sveriges dataportal
Har någon kännedom eller erfarenhet av Open data soft för publicering av Öppna data?
-
Hej,
Jag håller på med ett uppdrag där det ingår att ta reda på olika leverantörer av publiceringsverktyg för Öppna data. Open data soft har nämnts som ett alternativ och är moln baserad som passar min uppdragsgivare behov. Har någon kännedom eller erfarenhet av denna leverantör? Lite tveksamt när det gäller eventuell anpassning till DCAT-AP-SE samt utbildningsinsatser.
/Richard Cohen
-
@rcoswe Umeå kommun verkar använda detta: https://opendata.umea.se/api/v2/console?flg=sv
@Maria-Söderlind har du mer information?
-
@Maria-Söderlind
Tack för det snabba svaret. Jag skulle uppskatta att ta del av dina synpunkter, jag har tid idag för ett möte annars har jag inte mycket inbokad nästa vecka (v. 45). Går det bra med Microsoft Teams som vi använder hos Tillväxtverket?Det går också bra att ringa till mig på 070-309 5623 om du föredrar.
/Richard
-
Jag har skickat en bokning via teams till maria.soderlind@umea.se är adressen korrekt?
/Richard
-
@Jonas-Nordqvist
Just nu verkar det som det finns 2 intressanta molnbaserad lösningar, stor tack till Maria för hennes insikter och synpunkter. -
@rcoswe sa i Har någon kännedom eller erfarenhet av Open data soft för publicering av Öppna data?:
Hej,
Jag håller på med ett uppdrag där det ingår att ta reda på olika leverantörer av publiceringsverktyg för Öppna data. Open data soft har nämnts som ett alternativ och är moln baserad som passar min uppdragsgivare behov. Har någon kännedom eller erfarenhet av denna leverantör? Lite tveksamt när det gäller eventuell anpassning till DCAT-AP-SE samt utbildningsinsatser.
/Richard Cohen
@rcoswe Jag kan som privatperson engagerad i frågor om öppen källkod påpeka att OpenDataSoft som leverantör erbjuder en proprietär programvara. Det innebär en leverantörsinlåsning och riskerar bli dyrt i längden eftersom det inte går att byta leverantör till programvaran. Högskolan i Skövde har bra forskning på området.
Ang. dataskyddsfrågor så sker drift av OpenDataSoft för t.ex. https://opendata.umea.se på Amazon Web Services, ett bolag med säte utanför EU. Detta är inte är i enlighet med IMY.se rekommendationer för molntjänster då det strider mot GDPR och Schrems II-domen: https://www.imy.se/blogg/utmaning-for-myndigheter-att-hitta-molntjanster-som-uppfyller-gdpr/
En enkel slagning på publik information om opendata.umea.se för t.ex. Umeå visar följande:
host opendata.umea.se opendata.umea.se is an alias for opendataumea.opendatasoft.com. opendataumea.opendatasoft.com is an alias for opendataumea.aws-ec2-eu-central-1.opendatasoft.com. opendataumea.aws-ec2-eu-central-1.opendatasoft.com has address 35.158.56.174 opendataumea.aws-ec2-eu-central-1.opendatasoft.com has address 52.29.97.146
-
-
Tack Jonas för ditt påpekande. Mattias har all rätt att uttrycka sina synpunkter. För tillfället har jag inga andra kommentarer.
/Richard
-
@rcoswe Yes det har han. Min synpunkt är dock, för att göra det helt klart vad jag menar, att IMY inte rekommenderar att man ska undvika molntjänster utan enbart inse att det finns risker. Dessa risker rör främst personuppgifter och inte data i allmänhet. När det kommer till 'öppna data' föreligger inte den juridiska problematik som @mattias påstår. Jag ser inte heller att den leverantörslåsning som påpekats föreligger.
-
@Jonas-Nordqvist sa i Har någon kännedom eller erfarenhet av Open data soft för publicering av Öppna data?:
@rcoswe Det bör förtydligas att @mattias får anses vara jävig i frågan i egenskap av anställd på konkurrerande företag. Detta oavsett om han har rätt i sak eller ej. Molnfrågan är också under ständig debatt och något diffus.
Jag är helt öppen här på forumet med att jag arbetar på konkurrerande företag. Det känns viktigt för mig att vara öppen med alla sina kopplingar och nätverk i ett litet land som Sverige när det kommer till offentlig sektor och förvaltning av gemensamma resurser. Men som du säger @Jonas-Nordqvist det är viktigt att kunna diskutera frågan ändå. Frågan för mig är inte om moln eller inte, det handlar om EU-ägda leverantörer eller inte och där går utvecklingen mot att lösningarna, oavsett moln eller ej ska vara EU-ägda. EU går mot det men är inte framme än.
@Jonas-Nordqvist sa i Har någon kännedom eller erfarenhet av Open data soft för publicering av Öppna data?:
@rcoswe Yes det har han. Min synpunkt är dock, för att göra det helt klart vad jag menar, att IMY inte rekommenderar att man ska undvika molntjänster utan enbart inse att det finns risker. Dessa risker rör främst personuppgifter och inte data i allmänhet. När det kommer till 'öppna data' föreligger inte den juridiska problematik som @mattias påstår. Jag ser inte heller att den leverantörslåsning som påpekats föreligger.
Jag tycker inte heller att man ska undvika molntjänster, det kan vara säkrare än att drifta själv, det beror på infrastrukturen och leverantörens säkerhetsarbete. Däremot finns det personuppgifter till anställda i lösningarna - därför är den juridiska problematiken där om infrastruktur förekommer som inte är EU-ägd. Dessutom så kommer bl.a. EU-medborgares IP-adresser att ansluta och loggas vid USA-ägd infrastruktur vid nedladdning eller anrop till API för öppna data-användning om en sådan leverantör används. Därför är den juridiska problematik fortfarande relevant fråga.
-
@mattias sa i Har någon kännedom eller erfarenhet av Open data soft för publicering av Öppna data?:
EU-medborgares IP-adresser att ansluta och loggas vid USA-ägd infrastruktur
Om IP-adresser från EU-medborgare i USA-ägd infrastruktur är en relevant juridisk fråga, är frågan om val av leverantör för publicering av öppna data irrelevant i jämförelse med vilka andra riskbedömningar som bör göras.
-
@Maria-Söderlind sa i Har någon kännedom eller erfarenhet av Open data soft för publicering av Öppna data?:
@mattias Alla servrar med data från Umeå befinner sig inom EU, allt reglerat i kontraktet.
Jo precis, men ägaren av servrarna (Amazon) är inte en leverantör med ägare inom EU. Det är den frågan som är viktig och debatteras idag d.v.s. att Amazon som serverleverantör i detta fall är ett amerikanskt bolag.