Sveriges dataportal, DIGG - Myndigheten för digital förvaltning
Sök data Nyheter Om oss Community
  • Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
  • Sök
  • Ser ut som din anslutning till %1 gick förlorad, vänta medan vi försöker att återansluta.
  • Registrera
  • Logga in

Intresse för ett DevOps-seminarium

Meetups och evenemang
    4
    9
    166
    RSS Feed
    Laddar fler inlägg
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
    Svara
    • Svara som ämne
    Logga in för att posta
    Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
    • L
      lfvjimisola Senaste redigerad av lfvjimisola

Hej på er!

Jag skrev precis ett mail till @Maria_Dalhage där jag frågade om det inte var dags för ett seminarium om DevOps. Jag tror att det finns stor potential om vi kan dela med oss av vår erfarenhet.

Maria bad mig därför skriva ett post där vi ser om det finns intresse samt vilket innehåll som önskas.

Vårt team försöker nyttja DevOps så mycket det bara går (automatisera och effektivisera) och vi har förhoppningsvis något vi kan bidra med på ett seminarium som kan vara till gagn för andra. LFV använder GitLab.

Mvh Jimisola

PS. Det finns minst en DevOps-tråd redan. DS.

Maria_Dalhage Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 2 Post Tools Trigger
      • Maria_Dalhage
        Maria_Dalhage @lfvjimisola Senaste redigerad av

@lfvjimisola bra initiativ! Alla som är intresserade av att prata devops på ett kommande NOSAD-event, typ februari, hör av er! Ping @jonass, @davidlars

Community Manager NOSAD - Network Open source and data

davidlars 2 svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
        • davidlars
          davidlars @Maria_Dalhage Senaste redigerad av

@Maria_Dalhage Kul och bra initiativ @lfvjimisola!

Jag kan absolut tänka mig att prata kring frågeställningar hos en organisation som tar sina första steg mot DevOps. Vi står inför att utforma uppdrag kring DevOps-etablering och är mitt i en omorganisation som formellt startas 2023. Jag ska höra runt lite här om vi kan sätta ihop något gemensamt. Prel.boka! 🙂

Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 2 Post Tools Trigger
          • davidlars
            davidlars @Maria_Dalhage Senaste redigerad av

@Maria_Dalhage ...men vettigast är väl om vi pratar ihop oss och tar in feedback om vilken typ av innehåll som tros vara mest värdefullt.
            Kan tänka mig att det är värdefullt att ägna en del tid åt frågor som

• Vad är DevOps och var kommer begreppet ifrån
            • Vad hade vi innan?
            • Praktiska exempel på DevOps-metodik
            • Teknologier som ofta associeras med DevOps: öppen källkod, molntjänster osv
            • Vad är DevSecOps

Själv är jag mycket nyfiken på att höra om just praktiska exempel från organisationer som i någon grad jobbar enligt dessa principer idag.

L Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
            • L
              lfvjimisola @davidlars Senaste redigerad av

Vem tänker ni ska vara mottagare (audience)?

• Adminstrativ personal, IT-avdelning och utvecklare och/eller?
              • Riktar sig träffen till dom utan någon som helst erfarenhet av DevOps eller till oss som är en bit på vägen?
              • Metodik och/eller teknik?
              • osv
              davidlars Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
              • davidlars
                davidlars @lfvjimisola Senaste redigerad av

@lfvjimisola Jag är övertygad om att vi har en stor potentiell målgrupp som söker efter DevOps 101. Grunderna utan djupdykningar i tekniken och avancerad utvecklingsmetodik.

En till viktig fråga som jag själv behöver hjälp med är hur man bygger upp en förvaltningsorganisation för DevOps-orienterat utvecklingsarbete. Gärna kopplat till en typisk PM3-organisation.

Jag är iofs övertygad om att vi också har en stor grupp som suktar efter djupdykningar och mer nischade diskussioner. Båda behövs. Men personligen så ligger fokuset mer på 101-nivån, det är där vi är i min egen org.

L Nina_Berlin 2 svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 0 Post Tools Trigger
                • L
                  lfvjimisola @davidlars Senaste redigerad av

@davidlars sa i Intresse för ett DevOps-seminarium:

@lfvjimisola Jag är övertygad om att vi har en stor potentiell målgrupp som söker efter DevOps 101. Grunderna utan djupdykningar i tekniken och avancerad utvecklingsmetodik.

En till viktig fråga som jag själv behöver hjälp med är hur man bygger upp en förvaltningsorganisation för DevOps-orienterat utvecklingsarbete. Gärna kopplat till en typisk PM3-organisation.

Jag är iofs övertygad om att vi också har en stor grupp som suktar efter djupdykningar och mer nischade diskussioner. Båda behövs. Men personligen så ligger fokuset mer på 101-nivån, det är där vi är i min egen org.

Ok. Då har vi helt klart olika behov. Vårt team efterfrågar utbyte med organisationer i det offentliga som har erfarenhet av och använder DevOps. Vi har kommit rätt långt får jag nog säga men det icke desto mindre är utbyte av erfarenhet oerhört intressant.

Mvh Jimisola

Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                  • Nina_Berlin
                    Nina_Berlin @davidlars Senaste redigerad av

@davidlars Jag har en del erfarenheter av PM3, ITIL, agilt, DevOps och containerplattform i kombination. Vi lyckades få ihop allt hjälpligt förutom PM3, som vi inte lyckades får kompatibelt med de andra delarna.

CSN

davidlars Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                    • davidlars
                      davidlars @Nina_Berlin Senaste redigerad av

@Nina_Berlin
                      Intressant och inte förvånad att höra utmaningarna kring PM3

Ett svar Senaste svaret Svara Citera Gilla 1 Post Tools Trigger
                      • Första inlägg
                        Sista inlägg