Community på Sveriges dataportal
Intresse för ett DevOps-seminarium
-
Hej på er!
Jag skrev precis ett mail till @Maria_Dalhage där jag frågade om det inte var dags för ett seminarium om DevOps. Jag tror att det finns stor potential om vi kan dela med oss av vår erfarenhet.
Maria bad mig därför skriva ett post där vi ser om det finns intresse samt vilket innehåll som önskas.
Vårt team försöker nyttja DevOps så mycket det bara går (automatisera och effektivisera) och vi har förhoppningsvis något vi kan bidra med på ett seminarium som kan vara till gagn för andra. LFV använder GitLab.
Mvh Jimisola
PS. Det finns minst en DevOps-tråd redan. DS.
-
@lfvjimisola bra initiativ! Alla som är intresserade av att prata devops på ett kommande NOSAD-event, typ februari, hör av er! Ping @jonass, @davidlars
-
@Maria_Dalhage Kul och bra initiativ @lfvjimisola!
Jag kan absolut tänka mig att prata kring frågeställningar hos en organisation som tar sina första steg mot DevOps. Vi står inför att utforma uppdrag kring DevOps-etablering och är mitt i en omorganisation som formellt startas 2023. Jag ska höra runt lite här om vi kan sätta ihop något gemensamt. Prel.boka!
-
@Maria_Dalhage ...men vettigast är väl om vi pratar ihop oss och tar in feedback om vilken typ av innehåll som tros vara mest värdefullt.
Kan tänka mig att det är värdefullt att ägna en del tid åt frågor som- Vad är DevOps och var kommer begreppet ifrån
- Vad hade vi innan?
- Praktiska exempel på DevOps-metodik
- Teknologier som ofta associeras med DevOps: öppen källkod, molntjänster osv
- Vad är DevSecOps
Själv är jag mycket nyfiken på att höra om just praktiska exempel från organisationer som i någon grad jobbar enligt dessa principer idag.
-
Vem tänker ni ska vara mottagare (audience)?
- Adminstrativ personal, IT-avdelning och utvecklare och/eller?
- Riktar sig träffen till dom utan någon som helst erfarenhet av DevOps eller till oss som är en bit på vägen?
- Metodik och/eller teknik?
- osv
-
@lfvjimisola Jag är övertygad om att vi har en stor potentiell målgrupp som söker efter DevOps 101. Grunderna utan djupdykningar i tekniken och avancerad utvecklingsmetodik.
En till viktig fråga som jag själv behöver hjälp med är hur man bygger upp en förvaltningsorganisation för DevOps-orienterat utvecklingsarbete. Gärna kopplat till en typisk PM3-organisation.
Jag är iofs övertygad om att vi också har en stor grupp som suktar efter djupdykningar och mer nischade diskussioner. Båda behövs. Men personligen så ligger fokuset mer på 101-nivån, det är där vi är i min egen org.
-
@davidlars sa i Intresse för ett DevOps-seminarium:
@lfvjimisola Jag är övertygad om att vi har en stor potentiell målgrupp som söker efter DevOps 101. Grunderna utan djupdykningar i tekniken och avancerad utvecklingsmetodik.
En till viktig fråga som jag själv behöver hjälp med är hur man bygger upp en förvaltningsorganisation för DevOps-orienterat utvecklingsarbete. Gärna kopplat till en typisk PM3-organisation.
Jag är iofs övertygad om att vi också har en stor grupp som suktar efter djupdykningar och mer nischade diskussioner. Båda behövs. Men personligen så ligger fokuset mer på 101-nivån, det är där vi är i min egen org.
Ok. Då har vi helt klart olika behov. Vårt team efterfrågar utbyte med organisationer i det offentliga som har erfarenhet av och använder DevOps. Vi har kommit rätt långt får jag nog säga men det icke desto mindre är utbyte av erfarenhet oerhört intressant.
Mvh Jimisola
-
@davidlars Jag har en del erfarenheter av PM3, ITIL, agilt, DevOps och containerplattform i kombination. Vi lyckades få ihop allt hjälpligt förutom PM3, som vi inte lyckades får kompatibelt med de andra delarna.
-
@Nina_Berlin
Intressant och inte förvånad att höra utmaningarna kring PM3