Community på Sveriges dataportal
Behov av att kunna visa en ändringsström
-
@Magnus-Sälgö har uttryckt behov av att kunna visa en ändringsström; vad som laddats upp sen sist. Detta ligger nu som en Ticket hos oss och vi kommer att återrapportera i denna kategori. Tack för ett bra förslag!
-
@Maria_Dalhage tänker du på denna ticket?
https://github.com/DIGGSweden/dataportal-web/issues/4
Eller någon annan ticket som åsyftas?
-
@Stefan-Wallin jag åsyftar en annan ticket. I forumet så kom behovet upp. Detta behov har hanterats via internt jiratavla som används av dem som utvecklar dataportalen och Communityt.
-
@Maria_Dalhage sa i Behov av att kunna visa en ändringsström:
@Stefan-Wallin jag åsyftar en annan ticket. I forumet så kom behovet upp. Detta behov har hanterats via internt jiratavla som används av dem som utvecklar dataportalen och Communityt.
Jag uppskattar den konkreta beskrivningen av hur ni jobbar internt, det blir lättare att förstå och resonera kring möjligheter och svårigheter då.
-
@jonor Kort beskrivet har DIGG ett team som ansvarar för dataportalens livscykelhantering. Teamet använder Jira, vilket är ett låst system, och ett skäl till varför DIGG inte delar sin operativa backlog.
Att vi nu samlar ihop olika typer av feedback under kategorin Feedback på dataportalen är för att ge er en inblick i vad vi noterat att ni adresserar så att vi kan återkoppla till er.
-
Jira...varför DIGG inte delar sin operativa backlog
Den story jag hörde var att leverantören använder Jira för att ha koll på DIGG? Inte att DIGG hade det för sina processer.... Har det ändrats?
Vi körde Jira på SEB... ni har ett API som borde kunna användas enl. denna sida kan enskilda tickets visas upp
Känns galet att en digital expertmyndighet som jobbar med öppna data inte kan ha en öppen process för några små ändringar....
Tillbaka till ritbordet är mitt råd och sätt upp egna system så ni ka hålla koll på leverantörerna...
-
@Magnus-Sälgö att jobba öppet sparar tid i längden, men det kan behövas ske stegvis, för att möta arbetssätt, kultur och verktyg. Det vi gör nu är att ge er återkoppling via denna kanal.
-
@Magnus-Sälgö @Stefan-Wallin Angående ändringsström. Vi har en idé om att tillämpa strategin back-to-basic och bygga enkla kostnadseffektiva datadelningsprocesser. Exempelvis https://data.arbetsformedlingen.se/rss/datajobtechdevse.xml är en rss-ström som pekar ut vad som ändrats och som pekar på vilken data som förändrads på data.arbetsformedlingen.se. Det är lite experimentellt. Men tror mycket på dessa enkla mönster.
-
@jonass tanke kolla med @Dennis_Priskorn hans erfarenhet med IA projektet och läsa ändringsströmmar
-
En före detta användarereplied to En före detta användare on Senaste redigerad av En före detta användare
Tydligare change management önskas
Nu stängdes DIGGSweden/dataportal-web/issues/4 CR: Senaste ändringar #4 med not planned
- borde vara tydligare om det anses samma som annan ändring
- även om saker sköts bakom kulissen med egen JIRA dela ert interna ID så vi fattar att vi pratar om samma saker....
- 9 månader innan någon feedback kan även det förbättras
-
@jonor Kort beskrivet har DIGG ett team som ansvarar för dataportalens livscykelhantering. Teamet använder Jira, vilket är ett låst system, och ett skäl till varför DIGG inte delar sin operativa backlog.
Apropå låsta system så har Wikimedia nyss satt upp sin egen Gitlab för att kunna ha alla verktyg och kod där framöver. Se https://gitlab.wikimedia.org/explore