Samarbete kring Roda (e-arkiv)
-
@lfvjimisola Hej, vi på SIS analyserar nu förutsättningar för Roda e-arkiv och vi tar gärna en fortsatt kontakt med er om detta.
-
Vi på Tillväxtverket arbetar med att utvärdera lösningar för e-arkiv. Vi har ett beslut om att välja lösning baserad på öppen källkod. RODA är en stark kandidat.
Vi är nyfikna på hur långt andra myndigheter har kommit i sitt arbete med RODA. Kan ni hjälpa mig att sammanställa:
- vilka myndigheter utvärderar RODA inför ett beslut om införande?
- vilka myndigheter inför just nu RODA?
- vilka myndigheter använder RODA i produktion?
Om det är känt – är det RODA4 eller RODA5?
Hälsningar
Alf Persson, Tillväxtverket, projektdeltagare e-arkiv -
@alfp Arbetsförmedlingen utvärderar i skrivande stund RODA. Och har publicerat följande: Strategiska vägval för e-arkiv och digital informationshantering | Arbetsförmedlingen (Denna hittar du under https://nosad.se/tips).
Fler och fler myndigheter använder offentligkod.se för att visa vilka öppna programvaror man använder och på så sätt hjälpa andra organisationer med att välja det öppna alternativet. Söker du på Roda finner du Tullverket, LFV, Sjöfartsverket. Men som framgår av denna tråd bubblar SIS och Arbetsförmedlingen också.
-
@Maria_Dalhage Tack för svar!
Jag gör ett taffligt (?) försök att själv sammanställa:
Jag har lagt till Försäkringskassan som vi vet arbetar med RODA, Kronofogden som vi "hört" gör det och så förstås oss själva
För oss är det bra info att ha inför beslut. Våra ingångsvärden är bl a öppen källkod och att flera andra myndigheter använder produkten.
Så vi tar tacksamt emot korrigeringar/kompletteringar av tabellen ovan.
-
@alfp
I tisdags hade vi ett fysiskt uppstartsmöte kring myndigheter som valt att gå vidare med implementation av RODA.
Närvarade gjorde: Polisen, Tullverket, Arbetsförmedlingen, Luftfartsverket och Försäkringskassan.Syftet med nätverket är samverka mellan myndigheter för att dra nytta av att vi valt öppen källkod och lära av varandra och därigenom vara gemensamt effektivare vid införandet och användandet av RODA.
Efter presentationsrunda av vilka som var närvarande gjorde varje myndighet en dragning kring var man står i arbetet idag i implementation av RODA, därefter delades arbetet upp i en arkivariegrupp och en teknisk grupp.
Innan avslut beslutades att ett nytt fysiskt möte kommer genomföras i höst, med kompletterande digitala möten utifrån behov inom grupperna.
Då jag håller i bokningen för hösten så är det bara att höra av sig om din myndighet har beslutat sig för att gå vidare med RODA, så skickar jag inbjudan.
Gert Ytterby
Projektledare Försäkringskassans Framtida e-arkiv
gert.ytterby (at) forsakringskassan.se -
@gertytterby och övriga i denna tråd. Vill dela ut
Visst är det inspirerande att se hur vi genom nätverk och communitybyggande hjälper varandra med olika vägval genom att bjuda in, dela kunskap och erfarenheter.
Tillsammans kan vi jobba smartare och mer hållbart. Ni är mina förebilder.
-
@Maria_Dalhage Ja, öppen källkod kan skapa förutsättningar att hjälpa varandra mellan myndigheter på ett nytt sätt. Att samarbeta skapar en bättre effekt hur vi använder våra skattemedel och får mer "pang för pengarna" för Sverige AB. Det är ju trots allt samma pengapåse som vi alla finansieras från:)
-
@gertytterby
Styrgruppen för e-arkivsprojektet på Tillväxtverket har nu fattat beslut om att projektets proof-of-concept (PoC) ska genomföras på RODA.Vi arbetar nu med att planera PoC:en.
Gert, vi kontaktar er angående Tillväxtverkets deltagande i RODA-nätverket.
-
Även Karolinska Institutet har nu anslutit sig till RODA-nätverket med myndigheter som beslutat sig för att använda RODA, och kommer närvara vid höstens möte.
-
Även SIS har nu valt att gå vidare med RODA.
RODA-myndighetsnätverket består nu av:
- Tullverket
- Polisen
- Försäkringskassan
- Arbetsförmedlingen
- Luftfartsverket
- Karolinska Institutet
- SIS