Community på Sveriges dataportal
Samarbete kring Roda (e-arkiv)
-
@lfvjimisola Nej, RODA kommer inte med något färdigt konverteringsgränssnitt.
Jag är inte tekniker, så jag borde kanske hålla mun. Men de alternativ du skissar på pekar i mina ögon mot någon form av arkiveringsbehov där olika roller (handläggare mm) manuellt ska välja ut filer för konvertering och arkivering.
Tänker du att det är ett försteg för att skapa filer/kataloger som man sedan kan köra RODA-In mot? Så kan det vara.
Men det förutsätter nog i de flesta fall att man tar omhand/skapar någon form av metadata redan i försteget som gör att man ser vad en fil har för sammanhang (t ex ett ärende eller en filkatalog strukturerad utifrån t ex tidsomfång). Gränssnittet skulle behöva ett tvingande metadataformulär (e-arkivets metadatamodell) som styr lagringsstrukturen, tillsammans med kunniga användare, så att det inte bara blir en hög blandade filer.
Vilken informationsstruktur ska filerna in i?- En SIP per tidsomfång med alla filer i tidsomfånget?
- En fil per SIP?
- Ärende-SIP med vissa tillhörande filer per SIP?
- Annat?
- Olika beroende på? Hur?
Den snåriga delen är hur man skapar "rätt" datastruktur och sökbarhet (metadata). Där behöver både den informationsskapande verksamheten och arkivet säga hur det ska vara. En generell informationsmodell bör ligga till grund för det, som alla leveranser kan mappas mot.
Konverteringsbehoven och målen är ju väldigt olika, även om det övergripande målet är detsamma...
-
Hej alla!
Jag jobbar med införande av e-arkiv i en väldigt liten verksamhet som jobbar mot enskilda arkiv. Väldigt värdefullt för mig att kunna ta del av den här tråden.I dagsläget har jag demo-versionen av Roda och Roda-in för att testa och förbereda. Har inte någon egen IT-avdelning utan driftar hela vår IT-infrastruktur med hjälp av ett konsultföretag. De har varit toppen att jobba med och jag har en modern hantering av hela vår infrastruktur i molntjänster vilket har många fördelar för vår verksamhet.
Toppen så långt och här kommer nu min fråga: Vi har haft svårigheter med att ladda ner och installera Roda i vår miljö (Azure). Keep kan vara behjälplig men säljer såklart den tjänsten men med ett minimum av 40 timmar. Det blir ganska mycket pengar för oss. Är det er bedömning att man behöver köpa den hjälpen från Keep för att klara installationen av Roda?mvh Carina
-
@svenTV sa i Samarbete kring Roda (e-arkiv):
@lfvjimisola Nej, RODA kommer inte med något färdigt konverteringsgränssnitt.
Jag är inte tekniker, så jag borde kanske hålla mun. Men de alternativ du skissar på pekar i mina ögon mot någon form av arkiveringsbehov där olika roller (handläggare mm) manuellt ska välja ut filer för konvertering och arkivering.
Tänker du att det är ett försteg för att skapa filer/kataloger som man sedan kan köra RODA-In mot? Så kan det vara.
Men det förutsätter nog i de flesta fall att man tar omhand/skapar någon form av metadata redan i försteget som gör att man ser vad en fil har för sammanhang (t ex ett ärende eller en filkatalog strukturerad utifrån t ex tidsomfång). Gränssnittet skulle behöva ett tvingande metadataformulär (e-arkivets metadatamodell) som styr lagringsstrukturen, tillsammans med kunniga användare, så att det inte bara blir en hög blandade filer.
Vilken informationsstruktur ska filerna in i?- En SIP per tidsomfång med alla filer i tidsomfånget?
- En fil per SIP?
- Ärende-SIP med vissa tillhörande filer per SIP?
- Annat?
- Olika beroende på? Hur?
Den snåriga delen är hur man skapar "rätt" datastruktur och sökbarhet (metadata). Där behöver både den informationsskapande verksamheten och arkivet säga hur det ska vara. En generell informationsmodell bör ligga till grund för det, som alla leveranser kan mappas mot.
Konverteringsbehoven och målen är ju väldigt olika, även om det övergripande målet är detsamma...
Ja, vi tänker oss ett konverteringsverktyg av diverse format (initialt Office och PDF till PDF/A).
Har kommit en bit på vägen nu och skriver om det i nästa post. -
Nu har vi tagit fram en Docker image med konvertingsverktyg för
- Office-format till PDF: unoserver (LibreOffice)
- PDF till PDF/A: Ghostscript
- bilder: ImageMagick
- video: FFmpeg
samt valideringsverktyget veraPDF (båda implementationerna dvs Greenfield och PDFBox).
Härnäst är tanken att implementera en Java-backend som mikrotjänst som styrs av användaren genom en webbaserad frontend.
För att spara tid och undvika att återuppfinna hjulet så undrar jag om någon har kommandorad(er) samt eventuellt tillhörande definitionsfil för Ghostscript för konvertingar av PDF till PDF/A-1A samt PDF/A-1B? I så fall mottages den tacksamt.
Mvh Jimisola
-
@lfvjimisola Den här tråden på stackoverflow kanske är till hjälp: https://stackoverflow.com/questions/1659147/how-to-use-ghostscript-to-convert-pdf-to-pdf-a-or-pdf-x
-
@Linus sa i Samarbete kring Roda (e-arkiv):
@lfvjimisola Den här tråden på stackoverflow kanske är till hjälp: https://stackoverflow.com/questions/1659147/how-to-use-ghostscript-to-convert-pdf-to-pdf-a-or-pdf-x
Tack men jag har koll på den tråden men den har några år på nacken och fanns det något som garanterat fungerar och går igenom validering så hade det besparat mig lite tid.
-
@lfvjimisola Hallå där, ni måste så klart arkivera i arkivbeständiga format men jag undrar om ni också kommer spara i originalformatet? Man dödar mycket användning om man byter till pdf till exempel.
-
@Björn-Hagström sa i Samarbete kring Roda (e-arkiv):
@lfvjimisola Hallå där, ni måste så klart arkivera i arkivbeständiga format men jag undrar om ni också kommer spara i originalformatet? Man dödar mycket användning om man byter till pdf till exempel.
Vet ej. Det är inte mitt ansvarsområde utan arkiverings.
-
@lfvjimisola Hej, vi på SIS analyserar nu förutsättningar för Roda e-arkiv och vi tar gärna en fortsatt kontakt med er om detta.
-
Vi på Tillväxtverket arbetar med att utvärdera lösningar för e-arkiv. Vi har ett beslut om att välja lösning baserad på öppen källkod. RODA är en stark kandidat.
Vi är nyfikna på hur långt andra myndigheter har kommit i sitt arbete med RODA. Kan ni hjälpa mig att sammanställa:
- vilka myndigheter utvärderar RODA inför ett beslut om införande?
- vilka myndigheter inför just nu RODA?
- vilka myndigheter använder RODA i produktion?
Om det är känt – är det RODA4 eller RODA5?
Hälsningar
Alf Persson, Tillväxtverket, projektdeltagare e-arkiv -
@alfp Arbetsförmedlingen utvärderar i skrivande stund RODA. Och har publicerat följande: Strategiska vägval för e-arkiv och digital informationshantering | Arbetsförmedlingen (Denna hittar du under https://nosad.se/tips).
Fler och fler myndigheter använder offentligkod.se för att visa vilka öppna programvaror man använder och på så sätt hjälpa andra organisationer med att välja det öppna alternativet. Söker du på Roda finner du Tullverket, LFV, Sjöfartsverket. Men som framgår av denna tråd bubblar SIS och Arbetsförmedlingen också.
-
@Maria_Dalhage Tack för svar!
Jag gör ett taffligt (?) försök att själv sammanställa:
Jag har lagt till Försäkringskassan som vi vet arbetar med RODA, Kronofogden som vi "hört" gör det och så förstås oss själva
För oss är det bra info att ha inför beslut. Våra ingångsvärden är bl a öppen källkod och att flera andra myndigheter använder produkten.
Så vi tar tacksamt emot korrigeringar/kompletteringar av tabellen ovan.
-
@alfp
I tisdags hade vi ett fysiskt uppstartsmöte kring myndigheter som valt att gå vidare med implementation av RODA.
Närvarade gjorde: Polisen, Tullverket, Arbetsförmedlingen, Luftfartsverket och Försäkringskassan.Syftet med nätverket är samverka mellan myndigheter för att dra nytta av att vi valt öppen källkod och lära av varandra och därigenom vara gemensamt effektivare vid införandet och användandet av RODA.
Efter presentationsrunda av vilka som var närvarande gjorde varje myndighet en dragning kring var man står i arbetet idag i implementation av RODA, därefter delades arbetet upp i en arkivariegrupp och en teknisk grupp.
Innan avslut beslutades att ett nytt fysiskt möte kommer genomföras i höst, med kompletterande digitala möten utifrån behov inom grupperna.
Då jag håller i bokningen för hösten så är det bara att höra av sig om din myndighet har beslutat sig för att gå vidare med RODA, så skickar jag inbjudan.
Gert Ytterby
Projektledare Försäkringskassans Framtida e-arkiv
gert.ytterby (at) forsakringskassan.se -
@gertytterby och övriga i denna tråd. Vill dela ut
Visst är det inspirerande att se hur vi genom nätverk och communitybyggande hjälper varandra med olika vägval genom att bjuda in, dela kunskap och erfarenheter.
Tillsammans kan vi jobba smartare och mer hållbart. Ni är mina förebilder.
-
@Maria_Dalhage Ja, öppen källkod kan skapa förutsättningar att hjälpa varandra mellan myndigheter på ett nytt sätt. Att samarbeta skapar en bättre effekt hur vi använder våra skattemedel och får mer "pang för pengarna" för Sverige AB. Det är ju trots allt samma pengapåse som vi alla finansieras från:)
-
@gertytterby
Styrgruppen för e-arkivsprojektet på Tillväxtverket har nu fattat beslut om att projektets proof-of-concept (PoC) ska genomföras på RODA.Vi arbetar nu med att planera PoC:en.
Gert, vi kontaktar er angående Tillväxtverkets deltagande i RODA-nätverket.
-
Även Karolinska Institutet har nu anslutit sig till RODA-nätverket med myndigheter som beslutat sig för att använda RODA, och kommer närvara vid höstens möte.
-
Även SIS har nu valt att gå vidare med RODA.
RODA-myndighetsnätverket består nu av:
- Tullverket
- Polisen
- Försäkringskassan
- Arbetsförmedlingen
- Luftfartsverket
- Karolinska Institutet
- SIS
-
Hej nätverket!
Vi på KI genomför acceptanstest i en testmiljö av RODA och vi har stött på ett felmeddelande som vi inte kan lista ut. Deskriptiv metadata som vi lägger till visas inte korrekt (se skärmklipp).
I det här fallet förekommer felmeddelandet oavsett när vi har testat att lägga till
DC, EAD, Key-Value eller Other.Är det någon som har stött på samma eller liknande fel?
Vi har version 4.5.6