Community på Sveriges dataportal
Valkompassen med fokus på arbetsmarknad och digitalisering
-
Snart är det val! Föreningen Swedish Jobtech har frågat våra riksdagspartier om hur de tänker angripa arbetsmarknadens digitalisering. Klicka på länken för att komma till frågorna och respektive partis svar.
-
@Maria_Dalhage Bra initiativ. Jag hade gärna sett en valkompass med fokus på digitalisering, satsningar på öppna data och öppen programvara i ett allmänt perspektiv, men en mer specifik valkompass kanske kan ge en fingervisning om hur det ligger till även inom övriga områden.
När det gäller budgetar verkar det svårt att sålla fram något konkret vad gäller satsningar inom öppen digital information och teknologi (tipsa gärna annars om hur man luskar fram sådant).
-
Piratpartiet?
https://piratpartiet.se/valmanifest-2022/
- Ansvarsfull digitalisering
- Målsättningen för offentliga verksamheter ska vara att enbart arbeta med öppen källkod och öppen hårdvara, och att tillgängliggöra icke-personlig data som öppna data.
- Ändra lagar och rutiner för upphandling så att vi kan utveckla digitala system ansvarsfullt, flexibelt och användarnära. Då minskar slöseri med skattepengar och vi kan se till att digitaliseringen faktiskt stärker verksamheter och dess användare.
- En princip ska vara att staten och det offentliga står för grundläggande digital infrastruktur, med öppna gränssnitt. Då kan andra, företag och medborgare, bygga tjänster som kopplar till och nyttjar dessa system och öppen information.
- Cybersäkerhet är både en fråga om nationell säkerhet och en stor kostnadsfråga. Vi vill kartlägga sårbarheter och investera för att säkra att kritisk infrastruktur är robust, och för att minska utsatthet vid cyberattacker, i vardagen samt i kris och krig. Det krävs tydligare ledning i frågor om cybersäkerhet från politiskt håll, och man behöver ta fram cybersäkerhetsstandarder för företag och myndigheter.
- Skapa system för ett statligt digitalt ID. Människor måste alltid kunna identifiera sig. Vi kan inte vara helt beroende av privata aktörer.
- Ansvarsfull digitalisering
-
@Maria_Dalhage coolt mer sådant här.
Vore snyggt om vi skulle kunna skapa länkade data av saker som detta och jämföra över tid och mellan länder. Datastory lanserade tankar som det i "Fork me: The version-controlled political party."
Jag har lekt med partiguiden.nu som är partiernas åsikter...
- deras GITHUB Ackuq/partiguiden
- deras API med partiernas åsikter
- jag
- skickade upp åsiktssidorna till Internet Archive så vi kan gå tillbaka senare och kolla vad som sagts se Notebook / csv
- testade att köra ett EU API SDG Mapper mot detta API se notebook som analyserar en text och säger om det handlar om några av hållbarhetsmålen - mitt GITHUB som testar detta SDG Mapper
- jag
-
Ser att fler föreningar försöker belysa och lyfta digitaliseringsfrågor till våra politiker. Exempelvis @mattias https://okfn.se/2022/, bra! Vi kanske ska bjuda in några partier till forumet? (Hur man nu gör det)
-
@jonass sa i Valkompassen med fokus på arbetsmarknad och digitalisering:
Ser att fler föreningar försöker belysa och lyfta digitaliseringsfrågor till våra politiker. Exempelvis @mattias https://okfn.se/2022/, bra! Vi kanske ska bjuda in några partier till forumet? (Hur man nu gör det)
Jag är med på fritiden och gör denna enkät för att belysa och ge frågorna mer uppmärksamhet. Jag tror att medborgare samt organisationer från privat, offentlig och civil sektor behöver se bortom våra olikheter för att uppmärksamma frågorna och behoven för politiken. Detta för att det ska nå fram till politiker. Kommer återkoppla senare med mer info och resultat men all hjälp uppskattas i sammanställningen då jag gör det på ideell och begränsad tid.
-
@jonass sa i Valkompassen med fokus på arbetsmarknad och digitalisering:
Vi kanske ska bjuda in några partier till forumet? (Hur man nu gör det)
Det uppmuntrar jag också. Det brukar vara ofta vara bättre att prata med berörda än om berörda. Samtidigt tror jag det är nyttigt att visa upp möjligheterna som kan förbättra politiska partiers och politikers egna vardag. En sådan möjlighet vore att anpassa eller skapa en specifikation och gärna ett enkelt GUI-verktyg för de som behöver som gör det lätt för partier att ta fram skuggbudgetar i kommuner. Det skulle gör det lätt för politiker att skapa och visualisera för att tillgängliggöra politiska budgetförslag. Och för det så krävs nog någon pilot med politiska partier t.ex. kring tabellbaserade budgetar kring det som kommit fram från den budget-granskning som gjorts. Om politikens vardag och arbete blir bättre och lättare med data, och politiker är medvetna att det är tack vare data, öppna specifikationer, öppna standarder och öppen källkod så är det nog rätt stor chans att detta blir norm i och kring politiska reformer över hela samhället.
-
@mattias Tack Mattias! Viktigt arbete du gör på fritiden. Extra kul att du är så tydlig med vilka roller du har och att du vågar agera på flera sätt i forumet. Föredömligt. En av anledningarna till att så få personer från offentlig sektor vågar skriva är nog en osäkerhet rörande om man får representera sin myndighet i alla frågor, kan man ibland skriva som privatperson, ibland som statstjänsteman etc. Fast egentligen är det tydligt att det bästa är att yttra sig om det finns något att säga: https://www.skatteverket.se/omoss/varverksamhet/styrningochuppfoljning/attvarastatsanstalld.4.361dc8c15312eff6fd11b12.html.