Community på Sveriges dataportal
Svenska vandringsleder
-
@Dennis_Priskorn Tack, mycket bra formulerat. Det är stötande att Naturkartan och Nationell dataverkstad ger sken av att vara auktoritativa. När myndighetsliknande organisationer som SKR och Storsthlm ställer sig bakom och applåderar är det inte lätt att genomskåda upplägget. @Maria_Dalhage och @Nina_Berlin - förs det någon diskussion om strategiska vägval kring öppna data eller sväljs Nationell dataverkstads upplägg med hull och hår? Jag ser inte DIGGs åsikt någonstans, för det måste väl finnas en? Om vi får 100 eller fler datamängder insamlade på detta sätt, kommer vi få många dataöar och oanvändbara datamängder, kostnadsdrivande för kommuner och regioner. Se bara på det triviala exemplet med de "30" badplatspubliceringarna, som visade sig vara långt färre. Har någon verifierat dem? Har de någon förvaltning? Kvalitetssäkring? Har de unika och beständiga identifierare? Vem ansvarar för allt detta efter projektets avslut? Ingen.
-
@mistral Det förs diskussioner, och Sverige har en datastrategi med följande insatsområden:
- Ökad tillgång till data,
- Öppen och kontrollerad datadelning,
- Samverkan och kultur,
- Styrning, reglering och uppföljning,
- Forskning, utveckling och kompetens,
- EU och internationellt samarbete.
DIGG deltar som en projektpartner i den Vinnovafinansierade Nationella dataverksdagen vilket framgår av deras webbsida. https://www.vgregion.se/ov/dataverkstad/om-dataverkstad/organisation/
-
@Nina_Berlin Men säger en uppdragsformulering verkligen något specifikt om vad DIGG ägnar sig åt för närvarande, det är väl svårt att utläsa ur ett sådant dokument något konkret om hur långt man har kommit eller vad man har kommit fram till i nuläget?
Jag tycker det låter som den vattenfalls-metod som tidigare refererats till av @mistral, "att arbeta under lång tid för att sedan kommunicera".
@Nina_Berlin sa i Svenska vandringsleder:
Om du är nyfiken på vad vi som jobbar med dataportalen specifikt arbetar med just nu så kan du läsa mer i det här regeringsuppdraget:
https://www.regeringen.se/49e173/contentassets/142e91d86d70461080d98041451af7ec/uppdrag-att-framja-delning-och-nyttiggorande-av-data
Regeringsbeslut 2021-06-17 I2021/01826
...
Som du ser i dokumentet har vi en slutredovisning i januari 2023. Vi planerar en leverans kopplad till det.Nu läste jag ju också att det ska redovisas förslag under september, är det något man kan ta del av kanske?
- Digg ska senast 30 september 2022 inkomma med förslag till
Regeringskansliet (Infrastrukturdepartementet) på hur den digitala arenan
ska förvaltas efter uppdraget har löpt ut, samt hur långsiktig utveckling och
förvaltning av datadelning bör organiseras. - Myndigheten ska redovisa
uppdraget i sin helhet, inklusive en ekonomisk redovisning av uppdragets
genomförande, till Regeringskansliet (Infrastrukturdepartementet) senast den
31 januari 2023.
@Maria_Dalhage sa i Svenska vandringsleder:
Jag rekommenderar också DIGG Forum Det är digitala sändningar där du kan ta del av aktuell information om våra pågående uppdrag. Det kommer att vara fyra tillfällen under hösten. första tillfället var den 6 september.
https://www.digg.se/kunskap-och-stod/evenemang/evenemang/2022-08-24-digg-forum
Sidan kunde inte hittas
Det kan bero på ett stavfel, att sidan inte längre finns eller att den har flyttats.
Senast uppdaterad: 9 maj 2022 - Digg ska senast 30 september 2022 inkomma med förslag till
-
@Dennis_Priskorn sa i Svenska vandringsleder:
@mistral sa i Svenska vandringsleder:
@IntegerOverflow1 Här får @Dennis_Priskorn svara, men jag tror OSM generellt är skeptiska till massupdateringar/batch-inläsningar (som kan bli väldigt fel). Jag tror inte heller OSM bygger på att skörda från datakällor, men jag är inte expert på OSM. Det viktiga är att det skapas en konsensus kring hur/vad som redigeras, så att vi inte får ett mischmasch av olika taggar.
Enig med detta. Massuppdateringar överlag är relativt sällsynta och oattraktiva inom OSM. Det finns flera skäl till det. Ofta grunder det sig i
- infrastrukturens upplägg är inte särskilt anpassat för import (inga lager tex)
- det är ett rätt "anarkistiskt" projekt där hur det ser ut på marken ska dominera all kartering, dvs. att kommunen säger att något finns på en plats betyder ju inte att det faktiskt stämmer. Dessutom passar inte all data i OSM, man kan enkelt med tex. leaflet lägga på ett lager med myndighetsdata uppepå en grundkarta när man gör gränssnitt.
Okej då är jag med tack för förklaringen! Spontant tänker jag att det blir svårt att motivera offentligt anställda att rapportera in data i OSM. Men det får kommunalt anställda svara på. Känns som det skapar förvirring om de har en egen datakatalog och dataplattform men ändå manuellt ska rapportera in en datamängd i andra verktyg?
Jag kanske har missförstått?
-
@jonor DIGG ägnar sig åt många olika saker och jag kan inte redogöra för alla. Vi har en väldigt komplex verksamhet och jag är inte insatt i hela.
Just det här regeringsuppdraget ägnar jag och @Maria_Dalhage oss åt. Vi gör andra saker också.
Vi jobbar oftast utifrån regeringsuppdrag. Här är en lista på vilka regeringsuppdrag vi har:
https://www.digg.se/ledning-och-samordning/vara-regeringsuppdrag
Jag vet inte om delrapporten kommer vara öppen, om den är det så återkommer jag med en länk.
Dialoger som vi för här i forumet har i vissa fall påverkan på vad vi skriver i delrapporten, eftersom det här är ett sätt DIGG har för att föra medborgardialog.
Delrapporten kommer inte vara på den detaljerade nivån om vandringsleder, badplatser och utegym. -
@IntegerOverflow1 sa i Svenska vandringsleder:
@Dennis_Priskorn sa i Svenska vandringsleder:
@IntegerOverflow1 Här får @Dennis_Priskorn svara, men jag tror OSM generellt är skeptiska till massupdateringar/batch-inläsningar (som kan bli väldigt fel). Jag tror inte heller OSM bygger på att skörda från datakällor, men jag är inte expert på OSM. Det viktiga är att det skapas en konsensus kring hur/vad som redigeras, så att vi inte får ett mischmasch av olika taggar.
Enig med detta. Massuppdateringar överlag är relativt sällsynta och oattraktiva inom OSM. Det finns flera skäl till det. Ofta grunder det sig i
- infrastrukturens upplägg är inte särskilt anpassat för import (inga lager tex)
- det är ett rätt "anarkistiskt" projekt där hur det ser ut på marken ska dominera all kartering, dvs. att kommunen säger att något finns på en plats betyder ju inte att det faktiskt stämmer. Dessutom passar inte all data i OSM, man kan enkelt med tex. leaflet lägga på ett lager med myndighetsdata uppepå en grundkarta när man gör gränssnitt.
Okej då är jag med tack för förklaringen! Spontant tänker jag att det blir svårt att motivera offentligt anställda att rapportera in data i OSM. Men det får kommunalt anställda svara på. Känns som det skapar förvirring om de har en egen datakatalog och dataplattform men ändå manuellt ska rapportera in en datamängd i andra verktyg?
Jag kanske har missförstått?
Jag tror det vore en bra ide för myndigheterna att äga sin egen infrastruktur för effektiv delning av data. OSM är ett spretigt hobbyprojekt till viss del. Det är många frivilliga som tillsammans förbättrar iterativt utifrån DE RESURSER SOM STÄLLS TILL FÖRFOGANDE.
Myndigheternas jobb som jag ser det är att ta fram och dela så attraktiva, värdefulla och aktuella resurser som möjligt.
T.ex. ortofoto av hög kvalitet som uppdateras varje år (kan göras billigt och effektivt med droner)
T.ex. en eller flera kunskapsgrafer där datan länkas ihop och tydligt beskrivs på ett enhetligt sätt.
T.ex. ett stort offentligt digitalt arkiv med tydlig licens på all material (likt Wikimedia Commons) och där det finns strukturerade data.Myndigheterna kan sen i sina öppna datamängder länka till såväl sina grafer som till sitt offentliga beständiga multimediearkiv.
Sen kan de frivilliga och anställda på företag som Google, Tripadvisor, Naturkartan, Alltrails, m.fl. själva dra ner den del av datan som de finner intressant och göra vad de vill med den för att skapa värde för sina användare.
-
@Dennis_Priskorn Tack för bra svar!
-
@Magnus-Sälgö Det finns ingen arkitekt, ingen kapten på skutan, det blir vad det blir. Projektet kommer ”lyckas”, det vet vi på förhand, då resultat handlar om antal. Kvalitet och användbarhet spelar ingen roll. @Eric blev sur när jag kallade specarna ”hittepå”, men det är ju precis vad de är.
Skulle tro ett fint ”digitaliseringspris” väntar runt hörnet. Det här handlar inte om öppna data,
-
@Magnus-Sälgö Ja, jag tycker faktiskt det borde prövas juridiskt på något vis att offentligt finansierade projekt utan insyn vägleder kommunerna. Nationell dataverkstads webbplats ger ju bara ytterst sparsmakad information och saker som "Under våren har vi även genomfört vår utredning om särskilt viktiga datamängder" omnämns bara som interna angelägenheter. Kommunikation från projektet verkar ske godtyckligt, utan struktur, i olika kanaler och på en väldigt fluffig nivå. Vill minnas att @FredrikEriksson nämnt att projektet ska börja "brusa" mer på LinkedIn och brus är väl rätta ordet.
Vi saknar en öppen projektyta från Nationella dataverkstaden med bl.a.
- utredningar
- listor på datamängder
- mötesprotokoll
- samverkansavtal
- strategidokument och andra projektdokument/artefakter
Det är väl det minsta samhället kan begära av ett offentligt finansierat projekt?
-
@jonor sa i Svenska vandringsleder:
https://www.digg.se/kunskap-och-stod/evenemang/evenemang/2022-08-24-digg-forum
Sidan kunde inte hittas
Det kan bero på ett stavfel, att sidan inte längre finns eller att den har flyttats.
Senast uppdaterad: 9 maj 2022Nu är det rätt länkat på DIGG.se. Tack för att du uppmärksammade detta!
-
konstig URL med datum från augusti
Jag spar det hela på Internet Archive ifall att...
-
@Magnus-Sälgö Communityarbete när det är som bäst!
-
@Maria_Dalhage lördagar när det är som bäst....
-
@Dennis_Priskorn fortsatt för redigeringstiden gick ut
Jag önskar mig också att de svenska myndigheterna bliver lika "maniacly responsive" och öppna som de anställda inom Wikimedia. Vi kan ta ett exempel:
Jag jobbar mot en Wikibase här just nu wikicitations.wikibase.cloud/. Jag upptäckte att det inte gick att söka fram datan så som jag förväntade mig och frågade teamet som sitter och jobbar med denna nya beta platform.
De har en öppen telegram-kanal där vem som helst kan gå med och ställa frågor.
Inom 2 dagar fick jag svar från utvecklaren som sitter med ansvaret och ett svar att de har koll på det och en ticket man kan följa. En annan i gruppen länkade sen till https://meta.wikimedia.org/wiki/Wikibase/Wikibase.cloud#Updates där jag hittade en länk till deras backlog där problemet håller på att utredas: https://phabricator.wikimedia.org/T310990
Det här är öppenhet! Alla deras utmaningar med nya plattformen syns i en överskådlig dashboard för vem som helst att ta del av så man ser exakt vilka utmaningar de jobbar med och hur de prioriterar dem sinsemellan. Frivilliga och externa konsulter som jobbar med plattformen är med i chatten och alla hjälper alla. -
@Magnus-Sälgö Det finns ingen arkitekt, ingen kapten på skutan, det blir vad det blir. Projektet kommer ”lyckas”, det vet vi på förhand, då resultat handlar om antal. Kvalitet och användbarhet spelar ingen roll. @Eric blev sur när jag kallade specarna ”hittepå”, men det är ju precis vad de är.
Skulle tro ett fint ”digitaliseringspris” väntar runt hörnet. Det här handlar inte om öppna data,
Mm. Jag saknar två saker till förutom öppenhet och ledning, nämligen ärlighet och en "jag kan ta fel"-inställning som utgör grunden för all lärande.
Digitalisering är ett område där det inte går att "veta allt", men att låta sig inspireras och ta till sig när man får återkoppling är väldigt viktigt för att undvika att kasta pengar i sjön pga. kass design eller missförstånd. Samtidig så föråldras kunskap relativt fort inom digitalisering, det som var mode / vägen fram för 15 år sen är hopplöst föråldrat och ineffektivt idag.
Det som kanske förvånar mig mest är att inga av deltagarna i Dataverkstan har hoppat av än t.ex. pga. det elitistiska upplägget och bristen på transparens eller helt enkelt att det är slöseri med skattemedel. ️
-
@Dennis_Priskorn Jag snubblade över det här vid en tillfällighet när jag håll på att kolla upp en vandringsled.
https://www.westswedentrails.com/en/item/om-west-sweden-trails-1/659r58vvzokyndsnneskrqifgtxfxg8m -
@Dennis_Priskorn @mistral @Magnus-Sälgö skulle man kunna byta ut "vandringsleder" med "öppen data infrastruktur" och "vandraren/besökaren" med "datakonsumenterna"?
Då skulle det bli:"Det är inte ovanligt att till exempel infrastruktur för öppen data har utvecklats i projektform för att sedan inte skötas på ett hållbart sätt med datakonsumenterna i fokus."
-
@Dennis_Priskorn jag är utbildad STF stugvärd och det man pratade om på utbildningen att den stora kostnaden var inte att anlägga vandringsleder utan att underhålla dom om jag minns rätt... gäller nog även "öppen data infrastruktur"
-
@Magnus-Sälgö Japp, kan du kopiera rakt av till öppna data. Den stora kostnaden är inte att publicera en datamängd, det är att underhålla den över tiden. Och ju mer du publicerar, desto mer att ansvara för och underhålla