Community på Sveriges dataportal
Svenska vandringsleder
-
@Jonas-Nordqvist sa i Svenska vandringsleder:
@Dennis_Priskorn https://vandramedkoll.se/ (bara ett länktips)
Mycket bra webapp verkar det som. De kör thunderforest/OSM ju! Märkligt nog har valt standard istället för "outdoor" varianten verkar det som.
Jag saknar dock källkoden till sidan. Ställer inte Vinnova krav på att all källkod som utvecklas för statliga medel i projekt ska publiceras som öppen källkod?
-
@mistral sa i Svenska vandringsleder:
@Jonas-Nordqvist Tack, intressant och snyggt! @Dennis_Priskorn - "Utvecklingen har sponsrats av Vinnova.". Det betyder att du kan kräva öppna data (nationell strategi för öppen tillgång till forskningsdata).
Intressant. Är det Vinnova eller Trivector (företaget som vann upphandlingen) som ska dela koden? Enligt vilken lag eller förordning? En strategi är inte bindande vad jag förstått.
-
@Dennis_Priskorn @Jonas-Nordqvist Frågan ska nog ställas till Vinnova egentligen (och de finns inte i det här forumet, vad jag vet).
Vetenskapsrådet skriver dock vad de anser: "Vetenskapsrådet anser att alla ska ges tillgång till forskningsdata som finansieras av offentliga medel. "
och
"I 2016 års forskningspolitiska proposition sattes målbilden att en omställning till öppen tillgång till forskningsdata bör vara genomförd fullt ut senast 2026." -
Ping @angela. Har du koll på det som @mistral skriver?
-
@mistral @Maria_Dalhage Har kollat på Vinnova och fått svar att Vinnova ställer krav på öppen publicering av vetenskapliga publikationer, se Anvisning för öppen tillgång till vetenskapliga publikationer (vinnova.se).
Då Vinnova sällan är ensam finansiär i utvecklingsprojekt där företagen står ofta för 50% av medlen så finns det inga krav på öppen källkod. Vinnova finansierar ofta affärskritisk innovation där delning dessutom kan vara svår. Dock värderas öppen tillgång i bedömningsprocesserna, då det kan leda till bättre skalning och spridning.
-
@angela sa i Svenska vandringsleder:
@mistral @Maria_Dalhage Har kollat på Vinnova och fått svar att Vinnova ställer krav på öppen publicering av vetenskapliga publikationer, se Anvisning för öppen tillgång till vetenskapliga publikationer (vinnova.se).
Då Vinnova sällan är ensam finansiär i utvecklingsprojekt där företagen står ofta för 50% av medlen så finns det inga krav på öppen källkod. Vinnova finansierar ofta affärskritisk innovation där delning dessutom kan vara svår. Dock värderas öppen tillgång i bedömningsprocesserna, då det kan leda till bättre skalning och spridning.
Jag frågade företaget som jag exemplefierade med ovan och fick svaret att de inte vill dela hur många timmar de lagt i projektet och hur många av dem som finansierades av medlen från Vinnova.
Min gissning är att företaget la ner tid inom ramen för medlen och nu försöker sälja resultatet till övriga regioner och således tjäna pengar från skattefinansierade organisationer på något som redan fått betalt för. (det här är otroligt ineffektiv användning av skattemedel i mina ögon)
Det verkar råda brist på transparens när jag som medborgare inte kan se hur det hela lagts upp och vilka kontrakt eller villkor som Vinnova avtalat med den som vinner upphandlingen. Jag vill ha allt sådant publicerat.
Jag skulle även vilja ha en diskussion om det här är något att ha överhuvudtaget inom IT. Min gissning är att det vore bättre att ha en dedikerat transparent tävlingsmodell där frivilliga kan skriva öppen källkod helt finansierad av offentliga medel.
Tex när Stockholms Skolplattform gjordes kunde kommunen ha tagit fram backend och vettiga API:er och lämnat över all jobb med frontend till denna nya tävlingsmodellen som frivilliga teams sen kan tävla om att utveckla. När en "vinnare" kårats då kan pengarna skickas till det teamet.
Det ger mycket öppen källkod som tas fram effektivt. Om säg 1 mio. ha allokerats till teamet som lyckats ta fram en android-app för medborgare/föräldrar då skulle initiativ som Öppna Skolplattformen kunna helt ha ersatt den kassa app som kostat medborgarna i Stockholm 50+ mio. och inte fungerar för användarna.
Alternativ till tävlingsmodellen skulle vara en modell som Wikimedia kör, där man ansöker medel och beskriver vad man vill göra och budget. Om man godkänds får man medel och lovar leverera resultat med sitt rykte inom rörelsen som "hållhake".
En öppen skolplattformsapp som tagits fram EN gång och kan användas i 290 kommuner skulle vara mycket effektiv. I dagsläget går det inte att realisera bla. för att det saknas samordning mellan hur olika backends fungerar i olika kommuners IT:system (vi verkar ha 200+ udda individuella lösningar för liknande behov i 290 kommuner vilket är galet ineffektivt)
Dessutom saknas det lagstiftning om testkonton i alla offentliga IT:system i dagsläget vilket allvarligt bromsar innovationen eftersom att det då inte går för vem som helst att bygga frontends för att de tex först måste hitta en förälder med skolbarn i Skövde för att kunna stödja Skövde kommuns skolplattform (för att ta ett random exempel)
-
@mistral det är ungefär samma sak med data som källkod i detta sammanhang; de aktörer som vanligtvis ges stöd har data som en del av sin affärsmodell. De akademiska aktörerna har ibland andra egna krav på att göra data tillgängliga men inget som Vinnova ställer krav på.