Community på Sveriges dataportal
Förvalda inställningar för avisering
-
Hur ser de förvalda inställningarna ut för avisering via e-post när man skapat ett konto på forumet?
Jag tänker på trådar där man kanske väntar på svar eller deltagande från någon offentlig verksamhet. Påminns dessa vid svar eller omnämnande, t.ex. genom dagligt e-postutskick, eller är detta något en användare aktivt måste välja själv i profilinställningarna efter att ha registrerat ett konto? Jag tror jag själv fick leta upp och ändra en inställning för att få dagliga utskick om nya inlägg.
Är det risk att användare inte märker av att inlägg görs i trådar de skapat eller att de omnämns i en riktad frågeställning om de inte går in och läser eller ändrar sina inställningar och att forumet kanske glöms bort av många som registrerat sig och till och med startat en diskussion?
Apropå kontakt och diskussion med myndigheter.
https://community.dataportal.se/post/2028
https://community.dataportal.se/post/1754 -
@jonor Bra påpekande! Det finns aviseringsknappar.
Jag tror att anledningen till varför det upplevs som att trådar dör och är obesvarade ibland, är att endast ett fåtal personer är i forumet regelbundet. Ja, Om man startar en tråd så har man väl i någon utsträckning tagit ett vist ansvar för att svara på kommentarer?
Under vissa perioder har anställda inom offentlig sektor inte möjlighet att prioritera en närvaro här. Även om det kan tyckas vara en liten grej att bara läsa ett par rader och "kvittera" att man läst. Men det är inte en liten åtgärd. I användarvillkoren är vi tydliga med att för frågor om DIGG:s verksamhet samt för att begära ut allmän handling hänvisar vi till info@digg.se
Samma gäller när man har frågor som rör andra myndigheter. Communityt är frivilligt och därmed finns vissa svagheter.
-
Ja, det jag menade är att om nya konton var förinställda på att avisera vid svar i tråd och vid omnämnande skulle det hjälpa till att uppmärksamma och följa upp diskussioner som annars glöms bort p.g.a. andra prioriteringar, och gynna aktivitet och deltagande i forumet.
Sedan kan den som inte vill ha sådana påminnelser gå in och stänga av dem i sina inställningar.
Bra påpekande att det kan vara mer effektivt att vända sig till direkt till en myndighet där de är ålagda med skyldighet att besvara ärenden. Tyvärr är det inte alltid man får svar den vägen heller inom skälig tid, utan får ligga på med påminnelser (och kanske ändå inte får någon hjälp i slutänden eftersom det råkade gälla tillhandahållande av användbar strukturerad data som i sin tur är frivilligt eller "inte ingår i uppdraget"). Frågorna kan också ofta vara av allmänt intresse.
@Maria_Dalhage sa i Förvalda inställningar för avisering:
Jag tror att anledningen till varför det upplevs som att trådar dör och är obesvarade ibland, är att endast ett fåtal personer är i forumet regelbundet.
En annan tråd som känns lite bortglömd.
-
@jonor Om jag skulle kunna dela ut guldstjärnor (kanske finns dem möjligheten i nodeBB) så skulle du få en!
Det du gör nu är föredömligt communityarbete, där du hjälper till att höja kvaliteteten på innehållet genom att säkerställa att trådar kan avslutas, och allt med en god ton.
Jag kontaktar ESV och ser om vi inte kan få ett svar.
-
@jonor De förvalda inställningarna när man skapar ett konto är att användaren bevakar ämnen som den skapar och som den svarar på.
Däremot är e-postuppdateringar för ett sammanställd flöde av aktiviteter som hänt på forumet avslagen, den måste användaren själv gå in och ändra för att få sådana typer av e-postuppdateringar.
När man skapar ett konto har de allra flesta händelser (t.ex. när någon röster upp inlägg eller när någon man följer skapar ett ämne) valet "Endast notis", och inte valet "Notis och e-post". Där måste användaren själv gå in och uppdatera för att få e-postaviseringar.
Tack för input och vi kan ta med oss frågan om de förvalda inställningarna bör se annorlunda ut.
-
@jenniferskoglund Tack, jag tycker det är otydligt vad "bevaka ämnen" innebär. Det står inget där om hur man underrättas vid nya meddelanden genom notiser eller e-post?
De enda sektioner där e-post nämns är "E-post: prenumerera på sammanställt flöde" som är avaktiverad vid nyregistrering, och "Notiser" där endast gruppmedlemskap verkar vara förinställt på e-post-avisering. (Jag kan dock inte minnas just nu om jag ändrat någon inställning där, jag kan heller inte se någon funktion för att återställa till urspungsinställningar.)
Om jag tittar i mina egna inställningar ser de ut som nedan, ingen e-post-avisering görs vid omnämnanden i konversationer eller om jag följer ett ämne. Jag vet inte om jag följer ämnen automatiskt genom att skapa eller svara på dem, eller om jag måste välja aktivt att "följa" ett ämne.
- När någon röstar upp ditt inlägg
Endast notis - När någon du följer skapar ett ämne
Endast notis - När ett nytt svar skrivs inom ett ämne du följer
Endast notis - När ett inlägg som du följer redigeras
Endast notis - När någon börjar följa dig
Endast notis - När du får ett gruppmeddelande
Endast notis - När du får en gruppinbjudan
Notis och e-post - När en användare lämnar din grupp
Endast notis - När någon ber om att få gå med i en grupp du äger
Notis och e-post - När någon nämner dig
Endast notis - Notisfrekvens för uppröstningar
- När någon röstar upp ditt inlägg
-
@jonor om jag förstår det rätt så kan du under "Bevaka" i inställningarna välja om du vill bevaka ämnen som du har skapat eller som du har svarat på. Detta väljer du genom att kryssa i de två små rutorna som finns under "Bevaka". Den utfällbara rutan innebär att du ändrar det förvalda valet vad gäller kategorier du vill eller inte vill bevaka. Du hittar de kategorier du bevakar genom att klicka på rutan med de tre små prickarna i och välj "Bevakade kategorier".
Den delen i inställningar som heter "Notiser" den bestämmer om och hur du vill få notiser i de kategorier du bevakar. "Bevaka" är det vill säga på kategorinivå och "Notiser" är på vilket sätt du vill få notiser för de bevakade kategorierna. Till exempel, om ett nytt ämne blir postat i en kategori som du bevakar så kommer du att få en notis/epost om detta beroende på dina notisinställningar.
Vi tar med oss frågan om hur de förvalda inställningarna egentligen kanske borde se ut eller inte.
-
@jenniferskoglund poängen är väl inte att man kan få notiser om man vill utan att det bör ändras så att standardinställningen uppmanar till att besöka oftare. Kanske när nya trådar skapas eller veckosammandrag, då skulle det bli fler än en intim grupp av cirka 20 personer som skriver här regelbundet
-
@Stefan-Wallin håller helt med om att det är otydligt. Vi tar med oss frågan om default-inställningar.