Community på Sveriges dataportal
Badplatser
-
@mistral Kan inte du och Magnus hjälpa till att fixa till en bra specifikation som även ni är nöjda med? Som inte är hitte-på? På så sätt skulle ju även ni bidra till arbetet rent konkret.
-
@Jonas-Nordqvist Det är ett väldigt bra förslag!
-
@Maria_Dalhage Hej Maria, litet förtydligande om vad vad MetaSolutions "tjänst specifikationer" innebär.
Det är erbjudandet från oss om hjälp att sätta samma och koordinera ett arbete kring specifikationer till del eller helt. Kan omfatta förstudie/ framtagning/ förvaltning av med en specifikation. Vi gör dessa på uppdrag av någon annan part. Det är denna part som står för specifikationen, i detta fall VGR för badplatser.Vår avsikt med arbetssättet är att få en bred grupp i jobbet som har verksamhetskoppling och som sedan själva kan göra faktiska publiceringar av datamängder. Just badplatser, som du skriver om har 30 publiceringar, antyder att den specifikationen har lett till faktiska publiceringar.
Allt kan givetvis förbättras så även en specifikation därför publiceras vi dem öppna för den som vill fortsätta bidra/ utveckla specifikationen. Behövs kanske inte sägas, men att göra arbeten som dessa står givetvis alla fritt, det finns säkert flera metoder att ta fram en specifikation. Mångfald är bra!
-
@Eric Hej Eric! Hur kan jag hitta dessa 30 publiceringar? Är det genom sökning i dataportal.se? Har du även statistik över användning?
-
@mistral Det var Maria's postning. Du får fråga vidare.
-
@Eric Ok! Eftersom du skrev "Just badplatser, som du skriver om har 30 publiceringar", tänkte jag att du hade koll på det. Men då frågar jag @Maria_Dalhage i stället Hur hittar jag dessa 30 publiceringar som gjorts enligt den spec Eric nämner?
-
@mistral Det här blir en rolig övning!
Jag söker i dataportalen och hittar:Specifikation från VGR, publicerad av Töreboda. https://www.dataportal.se/sv/specifications/badplatser/1.0#ref=?p=1&q=&s=2&t=20&f=&rt=spec_standard%24spec_profile&c=false
Av metadatan så kan jag inte utläsa vilka som använder specifikationen, om det är fler än Töreboda. Kanske något att fundera på hur vi kan visa i vilken omfattning en specifikation används.
Klickar jag i API dyker det upp 11 träffar, varav några har andra namn än Badplatser.
Söker jag på Badplatser dyker utan att kryssa i API, blir det 30 träffar.
-
@Maria_Dalhage Tack! Men det där ger en blandning av lite gott och blandat, badplatser enl. specen @Eric nämner, visningstjänster, andra specar, IoT-lösningar...Hur som helst är det inte 30 av dem som använder specen vi diskuterar här, snarare en handfull.
Om jag gick vidare och jämförde den handfull kommuner som publicerat enl. specen, är jag rätt säker på att jag skulle hitta x antal olika tolkningar. Undrar om någon använder de publiceringarna? Det är svårt/omöjligt att mäta genomslaget av olika specar som det är nu.
Om 100 datamängder ska "spec:as" av Nationell dataverkstad enligt den här filosofin, då har vi stora utmaningar framför oss...
Och det här är ju själva essensen av problematiken med dessa "projekt-specar" hit och dit. Det blir ett mischmasch. Det är just det @Magnus-Sälgö försöker lyfta i alla dessa trådar.
-
@Maria_Dalhage Det finns ett fält för att knyta sin "datamängd" till specifikation samt ett fält för att knyta "distributioner" (resurser tex CSV) till en datamodell. De är i ordning
"uppfyller" länk till förklaring
https://docs.dataportal.se/dcat/sv/#dcat_Dataset-dcterms_conformsTo
"Länkade scheman"
https://docs.dataportal.se/dcat/sv/#dcat_Distribution-dcterms_conformsToDet är publicisten (dataägaren) som anger detta i sin datakatalog. Det gör sökandet enklare men framförallt tagandet av data enklare. Tror det vore bra med en "how to" i anslutning till dataportal kanske på docs.dataportal.se så de som levererar enligt spec enklare syns.
-
@Eric ping @Maria_Dalhage , @Kristine_ , skulle vi kunna ha en separat tråd för docs där man kan diskutera vad som kanske saknas där?
-
@Nina_Berlin gärna jag hakar på där.
-
@Eric kollar vi på det data som laddas upp är för typ badplatser är dom flesta fälten tomma.... när kommunerna säger att dom följer en spec.... innebär det inte så mycket är jag rädd för... med hopp om jag har fel,,,
Som data konsument
- är jag mer intresserad av att se att datamängden är komplett och kan vara säker på kvaliten än att dom påstår att den följer en spec där man bara fyller i några få fält...
@Dennis_Priskorn funderar över vindskydd och SHEx som är en maskinläsbar spec som man kan validera datamängder mot vet inte hur det går.... är även lite frågande om denna teknologi är mogen .... men men i brist på bättre...
-
att det finns termkataloger så att vi inte får detta gegg med att alla koordinater får nytt utseende i varje spec se kommentar på NSÖD jobbet
2-1) skall inte alla termer skapas i varje spec går det fortare se 10 minuter utegyms spec eller franska datatourismen som skapar EN spec men på flera språk
Finns en del där DIGG skulle kunna vara proaktiva med och kanske skriva Allmänna råd som exempelvis mer mogna myndigheter som Skolverket gör ....så vi slipper se nya "Anslagstavlor implementationer --> SILOS med 290 smaker" eller NSÖD koordinater där ingen spec är den andre lik...
-
@Magnus-Sälgö Jag har sett samma sak. Att prata om ”nationella specifikationer” är renommésnyltning på riktigt standardiseringsarbete, ett spel för gallerierna. Verkar gå hem.
-
@mistral så tråkigt när herrarna här sitter och ruvar på facit. Gör nåt snälla som vi kan använda istället för att bara klaga.
-
@Jonas-Nordqvist Åja, såväl jag som (framför allt) @Magnus-Sälgö och @Dennis_Priskorn har ju kommit med konkreta förslag på badvatten, utegym och vandringsleder (Open street Map). Magnus har t.o.m. gjort ett enormt jobb kring badvatten och utegym. Vad jag vet har du inte återkopplat på förslagen, men rätta mig gärna om jag har fel.
Till skillnad från Nationell dataverkstad redovisar Magnus öppet sitt arbete på GitHub.
Att "klaga" över att ett projekt som använder offentliga medel inte använder publika projektytor och inte öppet redovisar vilka datamängder de jobbar med, är det minsta vi är skyldiga medborgarna/skattebetalarna.
Vad önskar du dig av oss? Utbildning av konsulter? Om Nationell dataverkstad börjar redovisa sitt arbete öppet, så blir det mycket lättare att komma med konkreta förslag. @Nina_Berlin - vad förväntar du dig av communityn?
Så jag föreslår steg 1: Skapa öppenhet, full insyn i Nationell dataverkstad. Jag förstår fortfarande inte hur ett projekt kan "lyckas" kommunicera så lite under så lång tid. Vem som helst kan ju bilda sig en egen uppfattning om den saken genom att besöka projektets informationssidor.
Så går vi till steg 2: Resonerar om föreslagna datamängder och lämplig specifikation/standard för respektive datamängd, förslagsvis förs dialog i detta forum och/eller publik projektytan (som jag förväntar mig projektet skapar).
-
@mistral Det jag förväntar mig av forumet är att vi har goda och konstruktiva diskussioner och erfarenhetsutbyten i frågor som rör öppen och datadriven innovation och utveckling, dvs det som står på forumets förstasida.
-
@Nina_Berlin Håller helt med! Då föreslår jag, i konstruktiv anda, att:
- Nationell dataverkstad publicerar listan över datamängder de avser arbeta med och metodval, val av normativa standarder och informationsägare, tänkta förvaltningsmodeller, kvalitetssäkringsprocesser mm
- @Magnus-Sälgö får återkoppling på jobbet m badplats och utegym @Dennis_Priskorn om vandringsleder
- Projektet skapar el föreslår en öppen projektyta för issues, backlogs mm
@Jonas-Nordqvist Se inte detta som klagomål, det är ett förslag. Om förslaget förkastas, motivera gärna varför. Alla här vill hjälpa projektet navigera rätt och vi påtalar när det är risk för grundstötning
-
@mistral jag återkopplar gärna specifikationerna för badplatser och vandringsleder. Det skulle även vara trevligt att träffa @mistral @Magnus-Sälgö och @jonor vid ett tillfälle. Då skulle jag kunna berätta om vad jag gör och hur jag tänker kring öppna data från kommuner.
Maila mig förslag på tider så bokar jag ett digitalt möte.
-
@Jonas-Nordqvist Tack Jonas. Bara en fråga: När du skriver "jag", är det då du som privatperson, du som tjänsteman eller som projektmedlem (projektledare?) i Nationell dataverkstad. Jag tror fortfarande att det är intressant och högst relevant för en bred publik, dvs "alla" att ta del av dina tankar och planer och vad projektet arbetar med. Den dialogen tror jag skulle bli mer öppen och inkluderande än om bara vi fyra fortsätter diskussionen. Det är trots allt inte statshemligheter vi talar om, det finns ett allmänt intresse av att följa utvecklingen. Jag har verkligen inte något facit, däremot har jag en god uppfattning om vad som fungerar långsiktigt och vet att resurser som @Magnus-Sälgö och @Dennis_Priskorn är ovärderliga. Ordet "facit" leder till tanken på ett objektivt rätt och objektivt fel.
Om Nationell dataverkstad föredrar att inte kommunicera de datamängder de arbetar med (och övrigt material), tror jag även det resonemanget skulle vara intressant för alla att ta del av. Det kan ju finnas helt legitima skäl att inte dela projektartefakter, men även såna skäl bör ju kommuniceras.