Community på Sveriges dataportal
-
Roade mig med att återanvända definierade egenskaper i Wikidata och skapade ett enkelt utegym schema skrivet i ShEx tog 10 minuter lade sedan till 1200 svenska utegym / karta svenska / engelska jmf ovanstående specande i flera månader inget data....
EntitySchema:E280 (en) - Utegym
- schemat har unikt namn E280 men kan ha label på olika språk
- wdt:P625 pekar då på egenskapen för koordinat som är tidigare definierat en gång och används för "alla Wikidatas" platsers koordinater osv...
- ovanstående schema i ShEx kan du validera dataset med ....
- nog så viktigt om du skall hämta in dataset från hela världen (jmf Open Street Map dom har > 15 000 utegym deras beskrivning Tag:leisure=fitness_station)
Antal objekt i Wikidata som använder P625
- geocoordinates of the subject. For Earth, please note that only WGS84 coordinating system is supported at the moment
-
Spännande du borde fråga om dom har öppna data om detta eller en kunskapsgraf....
Jag har samlat in om utegym från > 245 kommuner. Försöker logga dessa frågor på GITHUB så andra kommuner ser vad andra svarar..... känner jag att det finns potential brukar jag ta med att det är bra om dom levererar öppna data
Tyvärr verkar inte mycket hända gissar att det är fel laguppställning på alla platser i det Digitala laget ;-). Lite som Öppna Skolplattformen 2.0, Öppna data satsningar känns lite som att starta ett Taxibolag och anställa folk som inte har körkort....
/med hopp om att jag har fel
-
@Maria_Dalhage kolla mina Wikidata ytor där har jag skurit per land och för Sverige kommun och vilka egenskaper vi har för detta
Allt är enormt mycket enklare då vi har en kunskapsgraf i botten och har samma som
-
@Ainali har satt upp för Riksdagsdokument och Riksdagsledamöter hade vi data skulle vi kunna göra det för kommuner. Det Jan gör (och många flera bl.a. Datastory) är en del i att samla in alla världens politiker se Wikidata:WikiProject_every_politician
-
den stora fördelen jag ser med en kunskapsgraf är att det går enkelt att skala
-
Exempelvis samlas alla administrativa indelningar på länder in se Wikidata:WikiProject_Country_subdivision/Items
-
En före detta användarereplied to En före detta användare on Senaste redigerad av En före detta användare
Fråga Borde det inte kunna gå att se antal läsare på alla kommuners utegym sidor?
Jag lägger nu in nya utegymen på Google Map och om vi får från Google Map en identifierare så läggs den in i Wikidata SPARQL
Från Google map får jag tillbaka antal visningar (ej per utegym utan i klump på dom jag skapat)
- Lägger in detta på DIGGs "skugg backlog" som topic/508
-