• Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
Collapse
Dataportal logo

Community på Sveriges dataportal

Klimatkommunerna.se - webbfika 16 juni om metadata och klimatdata kopplat till klimatomställning och Agenda 2030

Scheduled Fäst Låst Flyttad Meetups och evenemang
agenda 2030klimatmetadatamiljökommuner
4 Inlägg 2 Posters 355 Visningar
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
Svara
  • Svara som ämne
Logga in för att posta
Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
  • mattiasM Offline
    mattiasM Offline
    mattias
    wrote on Senaste redigerad av

Läs mer och anslut dig: https://klimatkommunerna.se/2022/06/webbfika-16-juni-metadata-for-klimatet/

https://entryscape.com/sv/2022/06/alex-forsberg-vid-metasolutions-forelaser-om-klimatdata-och-metadata-for-klimatet-vid-klimatkommunernas-webbfika/

Mattias Axell

? Ett svar Senaste svaret
    5
  • ? Offline
    ? Offline
    En före detta användare
    replied to mattias on Senaste redigerad av

cc: @Nina_ saker som detta borde in som Öppna data med "samma som" ser framför mig DIGG SDG Advanced technology group chief excecutuve manager med rätt att döda 😉 kanske dax att tänka utanför boxen

Spännande Mattias jag var på Stockholm50+ där Agenda 2030 var det enda vi prata om i 5 dagar

Saker jag hittat

• Kolada har alla kommuner och hur dom levererar länk

fdfcaa00-4c8a-4c8b-a2fd-fee9ae7cf87a-bild.png

• Stockholms stad som är en av Nordens största arbetsgivare driver detta stenhårt med
      • websida så arbetar staden agenda-2030
      • har ett råd "Kommunstyrelsens råd för Agenda 2030" där Gustav Fridolin är ordförande
    • liknande initiativ
      • Nacka kommun 2030
      • Marks kommun 2030
      • Umeå kommun 2030
      • Tidaholms kommun koldioxidbudget
        .....

Finns privata initiativ som

• klimatkollen.se visar hur kommunerna leverar
      • tror klimatkollen jobbar med Climateview jag snackade lite med dessa om hur vi kan få in klimattänk på Wikipedia/Wikidata där det fanns som ett tema i Stockholm på Wikimania 2019... där deltagare från > 80 länder träffades....

Kollar vi på FN har dom tagit fram ett toolkit open-sdg som finns på GITHUB som alla med några klick kan skapa jag skapade min egen site salgo60.github.io/SDGsite

c8ada0fa-bc11-4f9e-8176-9fc9babe9b92-bild.png

• andra som använder detta toolkit är om jag fattar rätt staden LA se sdg.lamayor.org
    • video Open SDG
      • LA använder som sagt detta toolkit / hur dom jobbar med SDG
    ? Ett svar Senaste svaret
    0
  • ? Offline
    ? Offline
    En före detta användare
    replied to En före detta användare on Senaste redigerad av

Intressant 2030 verktyg skapat av EU som borde användas på alla riksdags, myndighets, kommundokument men även på partiernas partiprogram och motioner... som ett sätt att visualisera att saker görs?!?!?!

f36881bd-b63b-4d06-94b9-6918a1fe1ac7-image.png

• SDG mapper

Tanken är att kunna visa på hur myndigheter, länder levererar map Agenda 2030

• jag testade
      • SOU 2022:33 Om prövning och omprövning – en del av den gröna omställningen - 2022-06-14

5099930a-70a3-4b41-8206-dc492dd76830-image.png

165f3fcb-25a5-4ffd-9366-c7a53fcb9c7e-image.png

82a3c4fa-8519-4b68-bedb-af0858e2b5a0-image.png

• Vår demokrati - värd att värna varje dag - Statens offentliga utredningar 2022:28

00850587-0fbe-4367-b819-f1e12aea6400-image.png

• Statens insatser mot invasiva främmande arter - Riksrevisionens granskningsrapport 2022:12

f3195dff-321b-4f00-980c-c690b9daff9c-image.png

b2067c88-e022-406b-9f55-77fc38f5cc81-image.png

ef70f1a6-740c-475a-b810-dfa9498a3073-image.png

mattiasM Ett svar Senaste svaret
    0
  • System referenced this topic on
  • mattiasM Offline
    mattiasM Offline
    mattias
    replied to En före detta användare on Senaste redigerad av

Debattartikel: ”Brist på klimatdata försvårar kommunernas klimatarbete – här är våra förslag”
    https://www.aktuellhallbarhet.se/alla-nyheter/debatt/brist-pa-klimatdata-forsvarar-kommunernas-klimatarbete-har-ar-vara-forslag/

Kul är att Klimatkommunerna.se nu driver opinion för att få in all klimatdata på dataportal.se:

"Debatt 19/1: Brist på klimatdata försvårar kommunernas klimatarbete – här är våra förslag
    För finansiell statistik hade det aldrig varit acceptabelt med en eftersläpning på mellan 1 och 2 år. Förutom den problematiska eftersläpningen beräknas klimatpåverkan från el på olika sätt samtidigt som det saknas data över både utsläpp från energianvändning och konsumtion. Om detta skrev vi i Aktuell Hållbarhet den 19 januari. Vi uppmanar regeringen och dess myndigheter att göra en ordentlig satsning för att se till att kommunerna via dataportal.se får tillgång till tillförlitlig, aktuell och heltäckande energi- och klimatstatistik att använda i sitt omställningsarbete.
    "

Mattias Axell

Ett svar Senaste svaret
    1

Finansieras av Europeiska unionen logo
  • Logga in

• Har du inget konto? Registrera

• Login or register to search.
  • Första inlägget
    Sista inlägget
0
  • Hem