Community på Sveriges dataportal
Klimatkommunerna.se - webbfika 16 juni om metadata och klimatdata kopplat till klimatomställning och Agenda 2030
-
-
cc: @Nina_ saker som detta borde in som Öppna data med "samma som" ser framför mig DIGG SDG Advanced technology group chief excecutuve manager med rätt att döda kanske dax att tänka utanför boxen
Spännande Mattias jag var på Stockholm50+ där Agenda 2030 var det enda vi prata om i 5 dagar
Saker jag hittat
- Kolada har alla kommuner och hur dom levererar länk
- Stockholms stad som är en av Nordens största arbetsgivare driver detta stenhårt med
- websida så arbetar staden agenda-2030
- har ett råd "Kommunstyrelsens råd för Agenda 2030" där Gustav Fridolin är ordförande
- liknande initiativ
Finns privata initiativ som
- klimatkollen.se visar hur kommunerna leverar
- tror klimatkollen jobbar med Climateview jag snackade lite med dessa om hur vi kan få in klimattänk på Wikipedia/Wikidata där det fanns som ett tema i Stockholm på Wikimania 2019... där deltagare från > 80 länder träffades....
Kollar vi på FN har dom tagit fram ett toolkit open-sdg som finns på GITHUB som alla med några klick kan skapa jag skapade min egen site salgo60.github.io/SDGsite
- andra som använder detta toolkit är om jag fattar rätt staden LA se sdg.lamayor.org
- video Open SDG
- LA använder som sagt detta toolkit / hur dom jobbar med SDG
-
Intressant 2030 verktyg skapat av EU som borde användas på alla riksdags, myndighets, kommundokument men även på partiernas partiprogram och motioner... som ett sätt att visualisera att saker görs?!?!?!
Tanken är att kunna visa på hur myndigheter, länder levererar map Agenda 2030
- jag testade
- Vår demokrati - värd att värna varje dag - Statens offentliga utredningar 2022:28
-
-
Debattartikel: ”Brist på klimatdata försvårar kommunernas klimatarbete – här är våra förslag”
https://www.aktuellhallbarhet.se/alla-nyheter/debatt/brist-pa-klimatdata-forsvarar-kommunernas-klimatarbete-har-ar-vara-forslag/Kul är att Klimatkommunerna.se nu driver opinion för att få in all klimatdata på dataportal.se:
"Debatt 19/1: Brist på klimatdata försvårar kommunernas klimatarbete – här är våra förslag
För finansiell statistik hade det aldrig varit acceptabelt med en eftersläpning på mellan 1 och 2 år. Förutom den problematiska eftersläpningen beräknas klimatpåverkan från el på olika sätt samtidigt som det saknas data över både utsläpp från energianvändning och konsumtion. Om detta skrev vi i Aktuell Hållbarhet den 19 januari. Vi uppmanar regeringen och dess myndigheter att göra en ordentlig satsning för att se till att kommunerna via dataportal.se får tillgång till tillförlitlig, aktuell och heltäckande energi- och klimatstatistik att använda i sitt omställningsarbete."